Lipsa transparentei in sectorul bancar a contribuit la declansarea crizei financiare |
Autor: Bancherul.ro 2008-12-09 08:12 |
|
Lipsa transparenţei în sectorul bancar a contribuit la declanşarea crizei financiare internaţionale, iar companiile multinaţionale, organizaţiile inter-guvernamentale şi ne-guvernamentale trebuie să dea dovadă de mai multă deschidere, potrivit institutului de cercetări One World Trust.
Din cele 30 de companii şi organizaţii analizate de institut în raportul anual Global Accountability Report, printre care Goldman Sachs şi agenţia pentru refugiaţi, UNHCR, parte a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU), numai una îndeplineşte standardele minime de responsabilitate.
Pe ultimele poziţii în clasament s-au plasat Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică, NATO, lista fiind încheiată de Comitetul Internaţional Olimpic, ca urmare a lipsei de deschidere.
"Prăbuşirea creditării şi criza din sectorul financiar arată importanţa transparenţei în toate sectoarele. Companiile şi organizaţiile nu fac eforturi suficiente pentru a demonstra că sunt de încredere", a declarat directorul adjunct al institutului de cercetări, Letitia Labre.
Problemele din sectorul american de creditare s-au extins în sectorul financiar internaţional, iar băncile şi companiile de investiţii sunt criticate pentru vânzarea unor produse financiare pe care, conform anumitor opinii, nu le-au înţeles pe deplin.
Raportul este realizat anual pe un eşantion reprezentativ de organizaţii. Singura bancă de investiţii inclusă în raportul din acest an, Goldman Sachs, s-a plasat în ultima treime a clasamentului.
Printre cele mai performante companii în privinţa transparenţei, în pofida criticilor contrare, sunt compania minieră BHP Billiton şi grupul petrolier Shell.
Pe prima poziţie s-a plasat Fundaţia Internaţională pentru Agricultură Organică, urmată de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, International Finance Corporation, parte a Băncii Mondiale, şi fundaţia UNICEF, parte a ONU.
La realizarea raportului s-a ţinut seama de transparenţă, participarea acţionarilor, evaluarea performanţelor şi reacţia la reclamaţii.
|
|