Unii clienti ai ING Bank Romania care au facut saptamana trecuta plati online cu cardul au reclamat ca li s-au inregistrat tranzactiile de doua ori, incident recunoscut de banca si de organizatia de carduri Visa, care spun ca de vina este un procesator strain de carduri.
"Plati dublate iar pe data de 03.05.2020", s-a plans un client ING. "Am aceeasi problema", a reclamat alt client, pe Facebook.
ING si Visa spun ca eroarea apartie unui acceptator strain de plati cu carduri. Visa a anuntat bancile despre acest incident, urmand ca banca emitenta a cardurilor (ING, in cazul de fata) ale caror tranzactii au fost dublate sa ia legatura cu banca acceptatoare din strainatate, in vederea rezolvarii problemei.
ING Bank a mai fost implicata intr-un incident asemanator, in decembrie 2019, cand au fost dublate platile cu cardurile unui numar de peste 200.000 de clienti, banca fiind amendata de Auritatea pentru protectia datelor persoanale (ANSPDCP) cu 80.000 de euro, pentru ca nu si-a asigurat sistemele IT astfel incat sa nu fie posibile dublarea platilor. (vezi aici detalii)
BNR nu a sanctionat atunci ING, insa i-a impus sa adopte masuri pentru ca incidentul sa nu se repete.
"BNR a solicitat ING implementarea unor măsuri specifice pentru evitarea manifestării în viitor a unor astfel de incidente, respectiv completarea procedurilor de operare și introducerea unor controale suplimentare în aplicațiile informatice, măsuri care vor face obiectul monitorizării ulterioare de către BNR", a anuntat BNR.
Iata insa ca astfel de probleme se pot repeta. De ce?
Iata cum se scuza ING: banca spune ca a implementat diverse masuri pentru a evita situatiile in care primeste de la procesatorii de plati fisiere de plata a tranzactiilor de mai multe ori.
Exista filtre care depisteaza acelasi ID de plata, in cazul fisierelor trimise de mai multe ori, pentru evitarea dublarii platilor.
Iata insa ca filtrele despre care ING spune ca le detine nu sunt suficient de performante pentru evitarea unor astfel de incidente prin care platile se dubleaza. Motivul? Exista foarte multi procesatori pentru platile online, ale caror sisteme de plata sunt diferite.
Intrebarea este: de ce nu dispun de astfel de filtre eficiente si organizatiile de carduri Visa si Mastercard, in vederea impiedicarii cazurilor de dublare a platilor?
Mastercard a anuntat ca detine astfel de filtre, dupa incidentul de dublare a platilor de catre Raiffeisen Bank, in luna februarie 2020, cand au fost afectate doar cardurile Visa, nu si cele Mastercard. (vezi aici detalii)