Bancile si IFN-urile nu prididesc sa raspunda la timp celor care au cerut amanarea ratelor la credite din cauza crizei COVID-19, astfel ca multi dintre ei intreaba ce se intampla daca se depaseste data scadenta a creditului si inca n-au primit raspuns de la banca: li se va lua rata din cont, iar daca nu au bani, vor fi cumva restantieri si raportati la Biroul de Credit?
"Am facut cererea acum doua-trei saptamani si inca n-am primit raspuns, in schimb am primit mesaj ca sunt in urma cu plata ratei."
"De cand se aplica amanarea ratelor la credite?",
"Ce se intampla daca n-am primit raspuns la cerere dar scadenta la rata a trecut si n-am platit?"
Acestea sunt cateva dintre numeroasele reclamatii primite de la clientii bancilor care nu fac fata numeroaselor cereri de amanare a ratelor la credite, astfel ca aprobarea acestora se face cu mari intarzieri.
Raspunsul la aceste intrebari este urmatorul: amanarea ratei se face, conform legii, din momentul depunerii cererii, indiferent cand vine raspunsul.
Iar aprobarea amanarii ratelor trebuie facuta de banci si IFN-uri in termen de maxim 15 zile de la depunerea cererii.
Art. 6 alin (2) din Normele de apliare a prevederilor OUG 37/2020 prevede urmatoarele:
"In cazul in care creditorul a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicarii de catre debitor a solicitarii de suspendare catre creditor".
De exemplu, daca ati facut cererea de amanare a ratelor la credite in 30 martie, ziua in care a intrat in vigoare OUG 37/2020, iar rata scadenta a ratei a fost in aceeasi zi, banca sau IFN-ul este obligata sa va amane rata chiar din ziua respectiva, adica sa nu va ia rata din cont sau sa va inregistreze cu restante, daca nu ati platit-o.
Multi cititori ni s-au plans ca desi au facut cereri de amanare a ratelor, au primit ulterior de la banci mesaje ca trebuie sa achite rata urmatoare sau, in cazul in care data scadenta a fost deja depasita, ca au intarzieri, astfel ca vor fi raportati la Biroul de Credit.
Daca banca v-a luat bani din cont aferenti ratei dupa ce ati depus cererea sau refuza sa va aprobe cererea de amanare din momentul depunerii cererii, trebuie sa depuneti reclamatii in care sa solicitati rambursarea banilor si aprobarea cererii din data depunerii acesteia, conform OUG 37/2020.
Daca aveti probleme cu amanarea ratelor la credite, sunati-ne la 0723292899 sau trimiteti e-mai la: vasile.coman@bancherul.ro.