www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



OTP Bank amana ratele la credite conform OUG 37/2020, atat pentru populatie, cat si pentru firme, dar impune plata asigurarilor

Autor: Bancherul.ro
2020-04-12 13:26

OTP Bank preia cereri pentru amanarea ratelor la creditele persoanelor fizice si firmelor, conform prevederilor OUG 37/2020, insa precizeaza ca primele de asigurare trebuie achitate.


"Te rugăm însă să ai în vedere că, celelalte obligații de plată, ca de exemplu primele aferente polițelor de asigurare, trebuie achitate în continuare conform prevederilor contractuale", isi avertizeaza clientii banca.


Doar ING Bank si Unicredit isi mai obliga clientii sa achite primele de asigurare, in timp ce la alte banci mari, precum Banca Transilvania, BCR, BRD, Raiffeisen, ratele se amana integral, inclusiv asigurarile.


OUG 37 prevede amanarea ratelor "reprezentand rate de capital, dobânzi și comisioane", fara sa mentioneze si primele de asigurare.


Pe de alta parte, OTP Bank ofera, in formularul de trimitere a cererilor de amanare a ratelor de pe site-ul propriu, posibilitatea amanarii tuturor tipurilor de credite, inclusiv la carduri de credit si overdraft, spre deosebire de alte banci, care spun ca se pot amana doar creditele ipotecare si de consum, desi OUG 37/2020 mentioneaza ca se aplica "tuturor facilitatilor de credit".


OTP Bank a anuntat, inainte de aparitia OUG 37/2020, ca ofera tuturor clientilor persoane fizice, afectati sau nu de pandemia COVID-19, posibilitatea de a-si amana plata ratelor la credite pe o perioada de doua luni, pana in 29 mai.


Ulterior, insa, clientii bancii vor trebui sa achite integral ratele neplatite pe parcursul celor doua luni, spre deosebire de alte banci, care au amanat ratele la credite pe perioade de pana la trei luni, in general, dara fara ca rata sa creasca ulterior, prin prelungirea perioadei de creditare.


Iata informatiile publicate de OTP Bank:


Soluția oferită de OUG 37/2020 pentru suspendarea ratelor


1. Pentru cât timp pot să îmi suspend ratele la credit conform OUG 37/2020?


Conform OUG 37/2020, poți opta pentru suspendarea ratelor pentru o perioadă cuprinsă între 1 lună până la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020. Verifică mai jos care sunt condițiile cumulative de eligibilitate și cum poți să trimiți solicitarea.


2. Ce condiții trebuie să îndeplinesc în calitate de persoană fizică pentru a-mi suspenda ratele conform ordonanței?


Clienții persoane fizice care doresc să beneficieze de suspendarea ratelor în condițiile Ordonanței 37/2020 trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:


- veniturile obținute să fi fost afectate, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19 (exemplu: intrarea în șomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activității angajatorului, concediere, reducere a salariului, plasarea în carantină instituționalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvire cu COVID-19);


- creditul a fost acordat până la data de 30 martie 2020, inclusiv;


- data scadenței finale a obligațiilor de rambursare a ratelor, prevăzută în contractele de credit, este ulterioară datei de 30 martie 2020, inclusiv;


- nu le-a fost declarată scadența anticipată până la data de 30 martie 2020, inclusiv;


- nu înregistrează rate scadente restante la data de 16 martie 2020, inclusiv, sau a fost efectuată plata obligațiilor restante până la data solicitării suspendării obligației de plată în condițiile prevăzute la art.2, alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2020;


- solicitarea pentru amânare să fie trimisă către bancă în termen de 45 de zile de la publicarea Ordonanței în Monitorul Oficial, adică până la data de 15 mai 2020 inclusiv.


3. Ce condiții trebuie să îndeplinesc, ca persoană juridică/categorie asimilată, pentru a-mi suspenda ratele?


Clienții persoane juridice care doresc să beneficieze de suspendarea ratelor în condițiile Ordonanței 37/2020 trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:


• creditul a fost acordat până la data intrării în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020, respectiv 30 martie 2020, inclusiv;


• data scadenței finale a obligațiilor de rambursare a ratelor, prevăzută în contractele de credit, este ulterioară datei de intrare în vigoare a prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 37/2020, respectiv 30 martie 2020, inclusiv;


• nu le-a fost declarată scadența anticipată până la data de 30 martie 2020, inclusiv;


• nu înregistrează rate sau dobânzi sau comisioane scadente restante, la data de 16 martie 2020, inclusiv, sau a fost efectuată plata obligațiilor restante până la data solicitării suspendării obligației de plată în condițiile prevăzute la art.2, alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2020;


• transmit o solicitare băncii în termen de 45 de zile de la publicarea Ordonanței în Monitorul Oficial, adică până la data de 15 mai 2020;


• nu se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informaţiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;


• doar pentru persoanele juridice: detin certificatul de situații de urgență TIP 1 (ALBASTRU) emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri sau detin certificatul pentru situații de urgență TIP 2 (GALBEN) emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri in baza declaratiilor pe proprie raspundere a debitorilor;


• în ceea ce îi privește pe clienții persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, care dețin profesii liberale, profesii care se exercită în baza unor legi speciale, producători agricoli individuali: prezintă o declarație pe proprie răspundere din care rezultă că activitatea a fost întreruptă total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, cu urmatoarele urmări: restrangerea pietei de desfacere, restangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori s.a.


4. Ce trebuie să fac pentru a-mi suspenda ratele conform OUG 37/2020 în calitate de persoană fizică?


Este suficient să ne transmiți o solicitare astfel:


1. preferabil, prin completarea formularului aflat aici https://www.otpbank.ro/ro/formular-cerere-amanare-rate ;


2. la adresa de email: office@otpbank.ro;


3. letric (pe hârtie) prin completarea și depunerea formularului în orice unitate teritorială sau în Centrala Băncii (adresele de pe website);


4. Telefonic (Telverde: 0800 88 22 88 - apelabil gratuit din orice rețea fixă sau mobilă din România sau +4021 308 57 10 - apelabil și din străinătate).


Indiferent de modalitatea aleasă, este necesară precizarea următoarelor informații: numele titularului creditului, numărul de telefon, adresa de email, CNP-ul debitorului principal, tipul produsului de creditare, data scadentei lunare (inclusiv) până la care se solicită amânarea (fără a depăși data de 31 decembrie 2020) și declarația pe propria răspundere că veniturile proprii și/sau ale familiei au fost afectate direct sau indirect de situația gravă generată de pandemia COVID-19 cu indicarea motivului solicitării amânării.


5. Ce trebuie să fac pentru a-mi suspenda ratele conform OUG 37/2020 în calitate de persoană juridică/categorie asimilată?


Este suficient să ne transmiți o solicitare astfel:


1. preferabil, prin completarea formularului aflat aici https://www.otpbank.ro/ro/formular-cerere-amanare-rate-pj;


2. la adresa de email: office@otpbank.ro;


3. letric (pe hârtie) prin completarea și depunerea formularului în orice unitate teritorială sau în Centrala Băncii (adresele de pe website);


4. Telefonic (Telverde: 0800 88 22 88 - apelabil gratuit din orice rețea fixă sau mobilă din România sau +4021 308 57 10 - apelabil și din străinătate).


Indiferent de modalitatea aleasă, este necesară precizarea următoarelor informații: denumirea entității juridice/categorie asimilată, CUI/CIF-ul, numele reprezentantului legal împreună cu adresa de e-mail și numărul de telefon al acestuia, tipul solicitării (suspendare principal, suspendare dobanda etc), numărul contractului de credit, pentru ce perioadă se solicită suspendarea ratelor și durata de prelungire a maturității creditului, canalul pe care dorește să fie contactat în vederea primirii deciziei și a notificării privind solicitarea de suspendare a ratelor.


6. În cât timp primesc răspuns la cererea mea de suspendare a ratelor?


OTP Bank va analiza solicitarea și îți va răspunde cu aprobarea/respingerea cererii de suspendare a ratelor în termen de maximum 15 zile de la data transmiterii solicitării. Dacă solicitarea a fost aprobată, in cel mult 30 de zile de la data solicitarii, iti vom transmite o notificare cu clauzele modificate, inclusiv noul grafic de rambursare.


7. Ce fac dacă am trimis deja cerere pentru a beneficia de soluția OTP Bank, dar prefer acum să îmi suspend ratele?


Dacă ești persoană fizică, beneficiezi de soluția OTP Bank de amânare fără intrare în restanță si aplicare de penalizări până pe 29.05.2020, indiferent dacă ai transmis sau nu deja o cerere către bancă. Astfel, din momentul în care vei beneficia de soluția suspendării ratelor conform Ordonanței 37/2020, automat nu ți se va mai aplica solutia OTP Bank, fiind mai avantajoase condițiile oferite de Ordonanță. Astfel, îți recomandăm să aplici pentru soluția suspendării ratelor conform ordonanței, dacă îndeplinești toate condițiile necesare menționate mai sus.


În cazul în care ești client persoană juridică și/sau categorie asimilată, te rugăm să contactezi Managerul de relații dedicat în vederea identificării celei mai bune opțiuni pentru afacerea ta.


8. Ce se întamplă dacă data scadenței e între perioada depunerii cererii și primirea răspunsului?


Conform prevederilor ordonanței, dacă solicitarea ta va fi aprobată, măsura amânării ratelor se va aplica începând cu data solicitării. Astfel, ratele scadente și neachitate începând cu data solicitării vor fi suspendate pe perioada solicitată.


9. Dacă am solicitat suspendarea ratelor, dar am bani în cont, se vor retrage?


Conform prevederilor ordonanței, dacă solicitarea ta va fi aprobată, măsura amânării se va aplica începând cu data solicitării pentru obligațiile de plată sub forma de principal, dobândă și comisioane. Te rugăm însă să ai în vedere că, celelalte obligații de plată, ca de exemplu primele aferente polițelor de asigurare, trebuie achitate în continuare conform prevederilor contractuale.


10. Trebuie să mai fac ceva după ce am primit confirmarea de suspendare a ratelor?


În cazul în care solicitarea ta a fost aprobată, în maximum 30 de zile de la data solicitării îți vom transmite o notificare a clauzelor modificate, împreună cu noul grafic de rambursare, nefiind nevoie de nicio diligență suplimentară din partea ta. De asemenea, la finalul perioadei de suspendare te poți adresa băncii pentru a intra în posesia unui grafic actualizat.


11. Ce trebuie să fac dacă NU vreau să îmi fie suspendate ratele?


Dacă dorești să îți achiți ratele în continuare și ai suma necesară în cont, operațiunea se va realiza ca și până acum, fara vreo formalitate necesară din partea ta, potrivit condițiilor contractuale, nefiind nevoie de niciun demers suplimentar în acest sens.


12. Care este soluția OTP Bank de amânare a ratelor?


Clienții persoane fizice care dețin credite de nevoi personale, cu sau fară ipotecă sau credite ipotecare, inclusiv Prima Casă, acordate înainte de 20.03.2020, au posibilitatea plății ratelor la scadență sau oricând ulterior până la data de 29 mai 2020, fără a fi trecut la restanță și fără penalități de întârziere. Plata tuturor ratelor acumulate și neachitate integral în perioada 24.03-29.05.2020 se va face începând cu prima scadență ulterioară datei de 29.05.2020. Astfel, daca te afli în imposibilitatea de a achita ratele la acel moment, îți recomandăm să aplici până cel târziu la data de 15 mai 2020 pentru o amânare la plată conform Ordonanței 37/2020 și să te asiguri că îndeplinești condițiile de eligibilitate necesare, detaliate mai sus.


În cazul persoanelor juridice/ categorii asimilate, soluțiile sunt personalizate, în funcție de nevoile fiecărui client.


Cererea de amânarea a ratelor se trimite pe email la office@otpbank.ro sau la numărul de telefon 0800 88 22 88 ( și 4021 308 57 10), iar noi vom analiza care este soluția de amânare pe care ți-o putem oferi. Vei primi un răspuns la solicitarea ta în termen de 15 zile.


Formularul pentru amanarea ratelor la OTP Bank