Criza pandemiei coronavirusului COVID-19 s-ar putea transforma intr-o criza financiara la fel de mare ca si cea din 2008, ambele avand in comun elementul surpriza, iar ulterior panica si nesiguranta, cu efecte imprevizibile si cu potentiale conflicte, precum cele dintre banci si clientii acestora.
O diferenta importanta dintre criza financiara din 2008 (Marea Recesiune) si cea de acum, este ca atunci, atat bancile cat si clientii acestora au fost luati pe nepregatite, in timp ce acum cei descoperiti sunt mai mult clientii bancilor decat acestea.
De ce? Pentru ca dupa criza din 2008, autoritatile de supraveghere (bancile centrale, in principal) au invatat lectia si au obligat bancile sa-si stranga mai multe rezerve de capital decat aveau in 2008, in perspectiva unei viitoare crize, astfel incat sa poata absorbi pierderile si sa nu fie nevoite sa fie salvate de guverne, din bani publici.
Populatia si firmele, altele decat institutiile financiar-bancare, nu au o institutie de reglementare, ca acestea din urma, astfel ca este posibil ca ele sa se gaseasca acum la fel de nepregatite ca in 2008.
Motiv pentru care exista o probabilitate ridicata ca in urmatoarea perioada sa apara numeroase probleme ale celor care au credite la banci si IFN-uri si, astfel, conflicte inevitabile.
Deja bancile au fost asaltate de cererile pentru amanarea ratelor la credite, iar plangerile incep sa curga: fie ca cererea nu le-a fost aprobata la timp, fie deloc, fie nu in conditiile asteptate etc.
Vor fi si multe cereri de restructurare a imprumuturilor, de reducere a ratelor, de modificare a contractelor.
Criza financiara din 2008 a produs conflicte majore intre banci si clientii lor si a creat sistemului bancar un deficit de imagine si incredere.
Acesta este si unul dintre motivele pentru care, la nivel european, s-au creat entitatile de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL), CSALB fiind cea din domeniul financiar-bancar in Romania.
De aceea, CSALB, care a implinit luna trecuta patru ani de functionare, asadar se poate spune ca este deja matura, poate juca acum un rol important in criza COVID-19, mai ales pentru consumatorii bancilor si IFN-urilor.
[1]
"Condițiile economice pe care le va genera pandemia vor face necesară, și în unele momente chiar indispensabilă, rezolvarea conflictelor în afara instanțelor de judecată, cu costuri financiare și de timp semnificativ mai reduse", apreciaza Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de coordonare al CSALB.
Bancile, dispuse sa negocieze cu clientii
O veste buna este ca bancile si-au aratat disponibilitatea de a-si ajuta consumatorii afectati de criza COVID-19.
Conform statisticilor CSALB, numarul de dosare solutionate si de intelegeri amiabile a ramas constant in primul trimestru al acestui an, chiar daca activitatea bancilor a fost afectata de instituirea starii de urgenta si de restrictiile de deplasare, acesta fiind un indiciu privind disponibilitatea institutiilor financiar-bancare de a negocia in continuare cu consumatorii.
De altfel, cererile clientilor bancilor si IFN-urilor catre CSALB au crescut cu 10% in primul trimestru al anului.
"Mulți oameni care au intrat în șomaj sau a căror activitate a fost suspendată se pot adresa Centrului pentru a căuta o soluție împreună cu banca/IFN-ul la situația economică dificilă prin care trecem", precizeaza CSALB.
De ce e bine sa apelati la CSALB cand aveti o problema cu banca sau IFN-ul
"Avantajele concilierii (evitarea proceselor în instanță, timpul scurt de soluționare a unui dosar – mai puțin de 90 de zile – gratuitatea pentru consumatori și expertiza conciliatorilor) sunt importante atât pentru consumatori, cât și pentru instituțiile financiar-bancare implicate în aceste negocieri, mai ales într-o perioadă dificilă din punct de vedere economic, ca cea pe care am experimentat-o în ultimele săptămâni ale primului trimestru al anului", precizeaza Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de coordonare al CSALB.
În ultima parte a primului trimestru al anului, CSALB și-a adaptat activitatea la condițiile cerute de autorități, astfel: peste 90% din activitatea Centrului a fost mutată în online, iar conciliatorii au continuat să intermedieze negocierile dintre consumatori și bănci/IFN-uri doar de la distanță (prin e-mail și telefon).
În plus, aplicația IT (implementată în iulie 2018, prin care sunt gestionate cererile și dosarele direct de pe site-ul CSALB) și-a arătat eficiența în această perioadă în care Centrul a putut să intermedieze fără întrerupere relația consumatorilor cu comercianții.
SITE-ul www.csalb.ro pune la dispoziția consumatorilor și persoanelor juridice o aplicație online prin care procesul de depunere a cererilor de conciliere este mult mai rapid și mai simplu.
Pe prima pagină a site-ului, consumatorii sunt invitați să acceseze aplicația prin completarea unei cereri. Documentele introduse în formularul de înregistrare se încarcă în aplicație, iar timpul de procesare a acestora este de aproximativ o oră.
Pe email, în procedura clasică, procesarea documentelor dura aproximativ o zi. Aplicația a fost configurată conform principiilor Regulamentului General privind Protecția Datelor Personale (GDPR).