Odata o revista de afaceri de calitate, pe vremea cand era detinuta de grupul de presa Ringier, Capital, cumparata in 2011, impreuna cu Evenimentul Zilei, de Dan Andronic, fiul celebrului caricaturist Adrian Andronic, a ajuns acum un biet site de "clickbait", adica de titluri inselatoare si uneori mincinoase (fake news), care nu reflecta realitatea din textele articolelor, menite a atrage cat mai multi cititori si implicit cat mai multa reclama.
Capital.ro este ajutat sa-si dezvolte aceasta practica inselatoare si incorecta de jurnalism, recunoscuta si ca fake news, chiar de Google, probabil cea mai puternica platforma de promovare a stirilor din toata lumea, ceea ce nu e normal.
Iata un exemplu de o astfel de stire clickbait publicata in Capital.ro chiar de redactorul sef, Anca Andrei (vezi foto la finalul articolului).
Titlul articolului stirii, promovata de Google.ro, (vezi foto) este: "Exclusiv! Raiffeisen va lasa fara bani! Verificati-va urgent cardurile".
Titlul te sperie, de-a dreptul, mai ales daca esti clientul Raiffeisen. Te gandesti imediat ca banca a suferit un incident informatic, cum a fost cazul altor banci, precum ING, cand unii clienti au ramas fara bani pe carduri.
Sau chiar te pot gandi ca banca a patit cel mai mare rau posibil, adica a intrat in faliment si si-a lasat oamenii fara bani, desi chiar si in acest caz, dupa cum se stie banii din orice banca sunt asigurati pana la o limita de 100.000 de euro, care se recupereaza in maxim sapte zile lucratoare, conform legii.
Titlul induce si panica printre cititorii clienti ai bancii, care sunt sfatuiti sa-si verifice urgent cardurile, ca si cand toti ar fi in pericol sa-si piarda banii.
Informatia falsa din titlu este insa dezmintita (intarita, de fapt) de autoarea acesteia si in primul paragraf (sapou): "Raiffeisen Bank va lasa fara bani suna cumva ca un titlu clickbait, doar ca nimic nu este exagerat in aceasta sintagma, ci chiar adevarul, asa ca va recomand sa va verificati chiar in aceste momente cardurile emise de celebra institutie bancara."
Dramatismul este completat cu o fraza patetica: "Si asta pentru ca maine sau chiar in timp ce cititi aceste randuri ati putea sa va treziti ca nu veti mai avea acces la banii vostri, cei pentru care munciti in fiecare zi si cu care va platiti facturile".
Stirea continua cu o fraza care ne alarmeaza de-a dreptul si care poate fi catalogata iresponsabila, intrucat sugereaza ca banca ar putea intra in faliment: "Se retrag austriecii de la Raiffeisen Bank din Romania? Nu am primit o instiintare oficiala in acest sens, insa povestea de mai jos ne duce cu gandul ca asta urmeaza sa se intample. Asa ca mare grija cu economiile voastre."
Daca o astfel de stire ar fi aparut cu cativa zeci de ani in urma, adica in anii 90 sau chiar 2000, cand inca nu erau dezvoltate internetul si telefonia, Raiffeisen chiar ar fi putut fi amenintata cu falimentul, dar nu de altceva ci chiar de o astfel de stire, care ar fi putut declansa un atac al deponentilor la casieriile bancii, pentru a-si retrage banii, cum s-a mai intamplat atunci.
Acum nu se mai pune aceasta problema, clientii bancilor pot verifica instantaneu, de pe telefoanele mobile, cati bani au in cont si astfel se pot asigura singuri daca e vorba de un fake news sau nu. Mai ales daca e o stire dintr-un site cu reputatie de fake news si clickbait, precum Capital.
In realitate, articolul din Capital este despre un card expirat la sfarsitul anului 2019, pe care banca l-a blocat, dupa cum se precizeaza chiar in articol: "Raiffeisen a decis pe 31 decembrie 2019 sa-mi blocheze cardul pe motivul ca este expirat. Si totusi pe card scria clar valabil pana la 01.2020."
Asadar e vorba de un caz particular, si anume expirarea unui card, care, fireste, conform procedurilor automate ale sistemelor bancii, este dezactivat din data expirarii, adica din luna ianuarie.
Nu este nici o problema tehnica cu sistemele informatice ale bancii, care sa afecteze o parte dintre clienti sau pe toti clientii, nimeni nu a mai fost lasat fara bani in afara de cazul relatat in articol.
Si, cel mai important, o banca nu poate intra in faliment pentru ca un client nu si-a inlocuit cardul expirat.
E incredibil in ce hal poate sa ajunga o publicatie cu renume, precum Capital.
Google promoveaza fake-news si clickbait din interes propriu
Insa mult mai grav este faptul ca Google promoveaza astfel de stiri. Mai ales ca aici este vorba si de un conflict de interese: reclamele Google sufoca site-ul Capital.ro, ca de altfel majoritatea altor site-uri, astfel incat, promovand fake news si Google castiga bani, nu doar Capital.ro.
Un cerc vicios pe care autoritatile ar trebui sa-l franga. Pentru ca Google este direct interesata sa promoveze astfel de publicatii tip clickbait intrucat cu cat respectivele publicatii au mai multe click-uri, cu atat profitul Google sporeste, publicitatea sa neavand nicio legatura cu calitatea continutului unei stiri, ci doar cu numarul de afisari (click-uri).
Google plateste publicatiile in functie de numarul de clickuri, nu are niciun criteriu de calitate a continutului, cum se intampla in alte tipuri de publicitate, in care sunt analizate si aspectele calitative, deontologice si de etica, cum ar fi fake-news-urile.
De aceea Google este obligata sa nu promoveaze publicatii gen Capital, in cazul in care aceasta utilizeaza cu preponderenta reclame Google.
[1]