Grupul bancar italian Unicredit a anuntat ca va iesi din 1 iunie 2019 de pe Facebook, din cauza scandalului Cambridge Analytica in care a fost implicata reteaua sociala in primavara anului trecut, cand presa a dezvaluit ca datele a zeci de milioane de utilizatori Facebook au fost folosite ilegal pentru sustinerea campaniei electorale din 2016 a presedintelui SUA, Donald Trump.
Seful Unicredit, Jean Pierre Mustier, a acuzat Facebook ca a incalcat normele etice permitand folosirea datelor utilizatorilor in alte scopuri, astfel ca a decis ca banca sa nu-si mai faca reclama pe Facebook, din martie 2018.
Iar dupa mai bine de un an, Unicredit a decis sa-si inchida conturile Facebook ale sucursalelor sale din toata lumea, inclusiv din Romania, motivand ca problema nu a fost rezolvata, conform anuntului pe Facebook a Unicredit Bank Romania:
“Suntem dedicați asigurării unui dialog privat și de înaltă calitate cu clienții noștri și investim constant în îmbunătățirea canalelor noastre digitale. De aceea, vă anunțăm că ne vom retrage complet de pe Facebook și de pe toate canalele sociale deținute de Facebook, începând cu data de 1 iunie 2019.
UniCredit a suspendat orice fel de publicitate pe Facebook în martie 2018 din cauza preocupărilor privind modul în care au fost administrate anumite incidente prezentate în media. Aceste îngrijorări au rămas nerezolvate, așa că UniCredit a decis să își dezactiveze toate profilele pe Facebook și canalele sociale deținute de Facebook (Facebook, Messenger și Instagram) începând cu data de 1 iunie 2019.”
Facebook a devenit un canal de publicitate si comunicare foarte important pentru bancile romanesti in ultimii ani, datorita popularitatii sale. Inclusiv Unicredit Bank Romania si-a facut reclama pe Facebook pana de curand.
Iar clientii bancilor apreciaza comunicarea pe Facebook, pentru ca primesc raspunsuri rapide la intrebari si astfel pot sa-si rezolve diverse probleme mult mai convenabil decat sa astepte zeci de minute la call-center sau chiar zile pana primesc un raspuns prin e-mail.
In acelasi timp, clientilor bancilor le place ca pe Facebook isi pot varsa necazurile pricinuite de diverse probleme care intervin in relatia cu banca, cele mai multe reclamatii referindu-se la intreruperi in functionarea cardurilor si a aplicatiilor de internet sau mobile banking.
De asemenea, Facebook s-a dovedit un canal de comunicare cu clientii rapid si eficient pentru banci, in cazuri de criza sau diverse incidente, precum intreruperea sistemelor informatice si de plati cu cardul sau online.
In aceste conditii, Unicredit ar putea fi afectata de renuntarea la o platforma de informare si publicitate atat de importanta precum Facebook.
Banca italiana a mentionat ca va continua sa utilizeze alte retele sociale, precum Twitter si LinkedIn.
Unicredit Romania nu are cont pe Twitter, ci doar pe LinkedIn, insa utilizarea acestora este nesemnificativa in Romania, in comparatie cu Facebook.
Unicredit are putine like-uri pe Facebook
Unicredit a decis sa renunte la Facebook poate si pentru ca banca are destul de putini utilizatori in Italia, dar si in Romania.
Pagina Facebook Unicredit Italia are doar 550.000 de like-uri, mai putine decat are Banca Transilvania, cea mai mare banca Romaneasca, cu 575.000 de like-uri.
Pagina Facebook a Unicredit Bank Romania are 76.000 de like-uri, mai multe totusi decat Raiffeisen, cu 73.000 de like-uri, dar mult mai putine decat alte banci mari.
BCR are 335.000 de like-uri, ING Romania are 259.000 de like-uri, iar BRD - 106.000 de like-uri.
Relatia bancilor cu Facebook s-a redus pana acum la reclame si comunicare, cu o exceptie, Banca Transilvania, ai carei clienti pot face transferuri de bani pe Facebook si pot afla cati bani au in cont, prin intermediul unui robot.
Insa odata cu introducerea directivei europene privind platile (PSD2), Facebook si alte firme non-financiare si-ar putea dezvolta colaborarea cu bancile, dat fiind ca vor putea avea acces direct la conturile bancare, cu acordul clientilor.