In Monitorul Oficial din 29 decembrie 2018 a fost publicata OUG nr.114 din 2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice, care include taxa bancara, aparuta intr-o versiune neschimbata fata de cea anuntata initial de Guvern, desi bancherii au sustinut ca este neclara.
Astfel, conform versiunii din Monitorul Oficial, bancile “sunt obligate sa calculeze, să declare și să plătească trimestrial taxa pe active”, daca media trimestriala a ratelor dobanzilor interbancare ROBOR depaseste 2%.
Ordonanta mai prevede ca “taxa pe active se datorează trimestrial asupra activelor financiare existente la sfârșitul trimestrului de calcul”.
Bancherii apreciaza ca prevederile OUG sunt neclare, considerand ca taxa se va calcula anual si va fi platita trimestrial.
“Apreciem că interpretarea corectă, bazată atât pe principiile de drept fiscal, cât și pe declarațiile publice din ultimele zile, este aceea că taxa asupra activelor financiare ale instituțiilor bancare va fi calculată la nivelul întregului an fiscal, fiind insă platibilă trimestrial, la fel ca în cazul plații altor tipuri de taxe și impozite (cum ar fi cel pe profit), a caror valoare e stabilită la nivelul întregului an, fiind insă platibilă la diferite intervale de timp.
Așadar, o astfel de interpretare ține cont și de o practică fiscala deja existenta, insă și de declarațiile anterioare ale Ministrului Finanțelor din ziua de marți, 18 decembrie a.c., in care cifrele și calculele prezentate public cu acea ocazie au relevat faptul că se intenționeaza aplicarea unei taxe pe active bancare stabilită la nivelul întregului an, insă platibilă trimestrial”, a anuntat Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR).
Taxa bancara variaza intre 0,1% si 0,5% din activele bancare, in functie de cat de mult este depasit pragul ROBOR de 2%.
La nivelul actual al ROBOR (3,02% in cazul ROBOR la 3 luni si 3,33% in cazul ROBOR la 6 luni), taxa bancara este de 0,3% din active.
Care este impactul taxei
Daca s-ar aplica in prezent, la o cota de 0,3% din activele bancare, de 445 miliarde lei, taxa bancara ar insuma 1,3 miliarde lei daca s-ar calcula anual si 5,2 miliarde lei daca s-ar calcula trimestrial.
Profitul net al bancilor este estimat la 7 miliarde lei in acest an, dupa ce in primele trei trimestre s-a ridicat la 5,7 miliarde lei.
Astfel, daca taxa bancara se va calcula trimestrial, acesta ar reprezenta aproape 75% din profitul net al bancilor, pe cand daca se va calcula anual ar reprezenta doar 20% din profitul net.
Profitul obtinut de banci in 2018 a fost insa unul exceptional, datorat in mare parte reversarilor de provizioane pentru creditele neperformante recunoscute in anii anteriori, de aceea castigurile bancilor vor scadea in anii urmatori.
In aceste conditii, daca taxa bancara se va calcula trimestrial, nu anual, ar putea reprezenta aproape tot profitul sistemului bancar.
Mai mult, taxa ar putea provoca pierderi multor banci, dat fiind ca 90% din intreg profitul sistemului bancar este obtinut de primele 6 mari banci, din totalul celor 34. (vezi aici detalii)
Textul din Monitorul Oficial privind taxa bancara
OUG nr.114 din 2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene
Publicata in Monitorul Oficial nr. 1116, Partea I din 29 decembrie 2018
Capitolul IV
Instituirea taxei pe activele instituțiilor bancare
Art. 86 - (1) Instituțiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare, denumită în continuare taxa pe active, în situația în care media trimestrială ROBOR determinată potrivit art. 87 alin. (2) depășește pragul de 2%, denumit în continuare prag de referință.
(2) Prin instituție bancară se înțelege instituțiile de credit, persoane juridice române, definite, astfel, potrivit legii de organizare și funcționare, si sucursalele din România ale institutiilor de credit ale persoanelor juridice străine.
Art. 87 - (1) Taxa pe active se datorează trimestrial prin aplicarea cotelor prevăzute la alin. (3) asupra activelor financiare ale contribuabilului existente la sfârșitul trimestrului de calcul, astfel cum sunt înregistrate în patrimoniu, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
(2) Media trimestrială ROBOR se stabilește pe baza ratelor ROBOR la 3 luni și la 6 luni, calculate și publicate de Banca Națională a României pentru ultimul trimestru/semestru anterior trimestrului de calcul. Stabilirea mediei trimestriale se efectuează de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză și se publică pe site-ul acestei instituții.
(3) Cotele taxei pe active se diferențiază în funcție de amploarea depășirii pragului de referință, astfel:
a) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este până la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referință, cota este de 0,1%;
b) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 0, 51 - 1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referință, cota este de 0,2%;
c) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,01 - 1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referință, cota este de 0,3%;
d) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,51 - 2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referință, cota este de 0,4%.
(4) Dacă media trimestrială ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referință, cota taxei pe active este de 0,5%.
Art. 88 - (1) Contribuabilii prevăzuți la art. 86 sunt obligați să calculeze, să declare și să plătească trimestrial taxa pe active, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează taxa pe active.
(2) Prin excepție de la alin. (1), contribuabilii care încetează să existe într-un trimestru au obligația de a declara și a plăti taxa pe active aferentă până la data depunerii situațiilor financiare la organul fiscal competent, respectiv până la data radierii, după caz.
(3) Modelul și conținutul declarației taxei pe active se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
(4) Cheltuiala cu această taxă este cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
(5) Taxa pe active reprezintă venit al bugetului de stat și se administrează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
Art. 89 – (1) Prevederile capitolului IV se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2019.