www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Banca Transilvania si ING castiga tot mai mult teren pe piata bancara din Romania

Autor: Bancherul.ro
2018-11-13 21:57

Banca Transilvania (BT) si ING s-au desprins clar in ultimii ani drept performerele sistemului bancar romanesc. Banci mai tinere decat surorile mai mari BCR sau BRD, ele au avut mult mai putin de suferit de pe urma crizei din 2008, astfel ca au profitat pentru a creste sustinut, pe cand cele doua banci mai vechi, care au crescut in perioada pre-criza, au fost nevoite sa se restructureze masiv.


BT si ING au avut de partea lor si atuurile serviciilor bancare electronice si online, insotite de costuri reduse. Ambele banci si-au dezvoltat puternic sistemele de self banking, cu automate de depunere si retragere de numerar, precum si aplicatiile de internet si mobile banking, preferate de tot mai multi clienti, in defavoarea ghiseelor clasice.


Iar comisioanele aplicate de BT si ING pentru conturile clientilor sunt printre cele mai mici din piata bancara.


BCR si BRD incearca acum sa le prinda din urma pe cele doua, dupa ce au trecut printr-o perioada de restructurare masiva pe parcursul mai multor ani. Ambele banci investesc in canale electronice si digitalizare, in paralel cu rederea retelei de unitati stradale. BCR a lansat recent o noua platforma de servicii bancare, George, dotata cu ultimele tehnologii din domeniu, iar BRD isi imbunatateste aplicatia de mobile banking, recent prin adaugarea unei optiuni care permite vizualizarea si conturilor detinute de clientii sai la alte banci.


De asemenea, BCR si BRD se straduie sa controleze picajul cotei de piata cauzat de curatarea portofoliilor de credite neperformante, cu o productie tot mai mare de noi imprumuturi.


O critica poate fi adusa celor doua banci cu privire la o concentrare mai mare pe creditarea persoanelor fizice, mult mai profitabila decat finantarea firmelor, insa si aici situatia pare a se redresa, cel putin la BCR, care si-a majorat de opt ori creditele noi pentru firme, in ultimul trimestru. (vezi aici detalii)


BT creste atat organic, cat si prin preluarea Bancpost


BT poate fi considerata insa performera acestui an, atat datorita preluarii si integrarii Bancpot, cat si cresterii organice sustinute.


La jumatatea acestui an, BT a intregrat activele Bancpost in valoare de 15,5 miliarde lei, astfel ca activele totale ale grupului au crescut in iunie 2018 cu 26% fata de finalul anului trecut, la 75,3 miliarde lei, banca din Cluj devenind atfel cea mai mare din Romania, depasind grupul BCR.


La finele trimestrului 3, activele grupului BT au avansat in continuare la 76,5 miliarde lei, fata de 72,2 miliarde lei ale grupului BCR.


La randul sau, doar BT, ca banca, a avut o crestere organica a activelor de 9% in primele noua luni ale anului, la 64,6 miliarde lei.


Principalul motor de crestere a activelor au fost creditele acordate clientilor, care au crescut cu 8,6%, echivalentul a 2,6 miliarde lei, la valoarea neta, adica fara provizioane pentru riscul de credit.


Volumul mult mai mare de credite, atat cele acorate de BT cat si preluate de la Bancpost, in paralel cu majorarea dobanzilor, i-au adus bancii venituri din dobanzi mai mari cu 21% la nivel de banca si 55% la nivel de grup.


Cheltuielile operationale au crescut si ele cu 50% la nivelul grupului, din cauza integrarii Bancpost, fiind insa compensate partial de castigul de 110 milioane lei din achizitia bancii grecesti.


Si provizioanele pentru credite neperformante au crescut cu 91% la nivelul grupului BT, valoarea lor fiind insa destul de mica, de doar 103 milioane lei. La nivelul bancii, riscul de credit a fost pozitiv: 84 milioane lei.


In aceste conditii, profitul net al grupului BT a urcat cu aproape 50% in primele noua luni din acest an, fata de aceeasi perioada a anului precedent, la 1,2 miliarde lei. La nivel de banca, profitul net a fost 979 milioane lei, mai mare cu 25%.


BT a reusit astfel cel mai mare profit dintre bancile mari, putin peste rezultatele de asemenea foarte bune ale BRD (1,1 miliarde lei) si BCR (1 miliard de lei).


ING contina sa atraga clienti, in ciuda problemelor


ING Bank continua si ea cresterea puternica in Romania. Banca olandeza si-a majorat in acest an stocul cu credite cu 16%, echivalentul a 3,4 miliarde lei, la 24,6 miliarde lei in total.


Costurile de risc au crescut semnificativ, cu 48%, la 96 milioane lei, din cauza cresterii si diversificarii portofoliului de credit, precum si a trecerii la IFRS 9, motiveaza ING.


Cu toate acestea, veniturile mult mai mari i-au permis ING sa-si majoreze profitul net la 529 milioane lei, cu cu 35%, echivalentul a 138 milioane lei fata de primele noua luni ale anului precedent.


In acelasi timp, ING a continuat sa-si majoreze numarul utilizatorilor activi ai aplicatiei de mobile banking Home Bank, in ciuda deselor probleme ale acesteia din ultimii doi ani.


Astfel, numarul utilizatorilor activi ai Home Bank a urcat la 775.985 la finalul T3, in crestere cu 35.485 fata de cei activi la finalul lunii iunie.


Comunicatul BT


Primele noua luni din 2018 pentru Banca Transilvania: Suport continuu pentru economie si populatie, in contextul integrarii finale a Bancpost


- Banca Transilvania se apropie de finalizarea integrarii Bancpost, iar in acelasi timp, BT ramane un pilon puternic al finantarii economiei nationale prin creditarea firmelor si a populatiei.


- Banca a depasit pragul de 550.000 de clienti creditati, dintre care peste 30.000 sunt companii. Fuziunea cu Bancpost, care va fi in 31 decembrie a.c., va aduce un plus de peste 175.000 de clienti creditati in portofoliul BT.


- In trimestrul trei a.c., Banca Transilvania a acordat aproximativ 55.000 de imprumuturi pentru companii si persoane fizice.


- Banca a ajuns la 3,2 milioane de carduri in portofoliu, ceea ce inseamna 19% cota de piata privind cardurile emise in Romania.


- BT este principala pentru tranzactiile la comercianti in Romania.


- Numarul POS-urilor gestionate de Banca Transilvania a ajuns la 47.000, reprezentand 24% din terminalele instalate in Romania.


- Banca gestioneaza un portofoliu de aproximativ 410.000 carduri de credit, care genereaza aproximativ 30% din tranzactiile realizate cu carduri de credit la comerciantii din Romania.


Profitul net consolidat al Grupului Financiar Banca Transilvania este de 1.241,07 milioane lei, din care cel al bancii este de 979,06 milioane lei. Rezultatul cuprinde o parte a cheltuielilor de integrare Bancpost in BT. Subsidiarele si participatiile de capital au contribuit cu peste 260 milioane lei la profitabilitatea Grupului BT.


“Suntem multumiti ca am reusit sa imbinam cresterea organica si profitabilitatea cu un proces rapid de integrare a businessului si clientilor Bancpost. Prioritatea noastra a fost si ramane experienta clientilor nostri in utilizarea serviciilor bancare si finantarea economiei. De aceea ne-am focusat pe cresterea responsabila a businessului si pe investitii in tehnologie si digitalizare. Am optat pentru o integrare rapida a Bancpost pentru ca este in avantajul clientilor, precum si pentru ca favorizeaza cresterea. Totul merge bine si suntem increzatori in ceea ce priveste fuziunea de la finalul anului. Cresterea bazei BT datorita clientilor pe care ii asteptam de la Bancpost este inca o premisa pentru continuarea dezvoltarii bancii noastre in 2019” - declara Ömer Tetik, Director General, Banca Transilvania.


Grupul Financiar BT, rezultate in primele noua luni:


Grupul Financiar Banca Transilvania are active totale de 76,6 miliarde lei, din care 64,7 miliarde lei BT individual, creditele nete reprezentand 50,2% din activele Grupului BT;


Grupul gestioneaza in Romania credite de 38,43 mld lei, din care 32,51 mld lei sunt acordate prin Banca Transilvania.


Depozitele clientilor au ajuns la 62,79 mld lei, din care 41,38 mld lei sunt depozite ale clientilor persoane fizice, iar 21,41 mld lei, depozite ale persoanelor juridice.


Raportul credite/depozite BT este de 66% la sfarsitul lui septembrie 2018.


Eficienta operationala BT se pastreaza la nivel confortabil, de 47%, in ciuda eforturilor financiare mari de integrare a Bancpost si Victoriabank.


BT Leasing a fuzionat in octombrie a.c. cu ERB Leasing, companie achizitionata de la Eurobank Group odata cu Bancpost si ERB Retail Services, in aprilie a.c.


Tehnologii si digital


Aplicatia BT Pay – primul wallet bancar din Romania, lansat la inceputul acestui an – a ajuns la 180.000 de descarcari la finalul acestui trimestru. Numarul tranzactiilor cu telefonul la comercianti si al transferurilor de bani intre utilizatori a crescut cu 33% fata de T2 2018.


BT a semnat in octombrie a.c. un parteneriat pentru digitalizare impreuna cu companiile Druid si UI Path. BT a devenit prima companie autohtona care foloseste tehnologii integrate de automatizare si inteligenta artificiala pentru un program destinat celor peste 7.000 de angajati, bazat pe inteligenta artificiala.


Banca Transilvania a lansat prima platforma de solutii non-bancare pentru IMM-uri, BT Store, prin care ofera acces clientilor sai la oferte preferentiale. Solutiile sunt destinate managementului si gestionarii afacerii si rezolva nevoi reale ale acestora – de la facturare, contabilitate primara, gestionarea cashflow-ului, pana la recrutare de angajati etc.


Aplicatia PAGO, care centralizeaza toate facturile de utilitati intr-un singur cont si care este dezvoltata in parteneriat cu BT si sustinuta de Mastercard, are la finalul lunii septembrie a.c. peste 150.000 de descarcari in decurs de un an.


BT a lansat Cardul de masa, versiunea digitala a bonurilor de masa tiparite. Este destinat cumparaturilor alimentare si platii consumatiei la restaurant in reteaua de parteneri ai bancii. In plus, cardul poate fi inclus in aplicatia BT Pay, oferind astfel cel mai bun user experience dintre ofertele de pe piata.


Alte informatii financiare:


Rata expunerilor neperformante conform indicatorului EBA este de 5,74% la 30 septembrie 2018.


Gradul de acoperire cu provizioane totale a expunerilor neperformante conform standardelor EBA este de 88%. In cazul in care sunt considerate si garantiile, rata de acoperire este de 119%.


Solvabilitatea bancii este de 23,16%.


Comunicatul ING


ING România 3Q18 – Focusul pe digital aduce creșterea investițiilor și mai multe produse instant


- Baza de clienți activi a crescut cu 14% față de anul trecut, la 1,25 milioane de clienți. ING Bank România a rămas cea mai recomandată bancă de către clienții săi (numărul 1 Net-Promoter Score).


- Două noi lansări în acest trimestru, ING Pay și ING SRLeu (creditare instant pentru IMM-uri), iar creditul online de nevoi personale a fost extins cu opțiunea de refinanțare.


- Evoluția comercială pozitivă continuă. Portofoliul de credite a crescut cu 17% față de anul trecut, în timp ce volumul depozitelor a crescut cu 18%.


ING Bank România marchează rezultate financiare foarte bune în al treilea trimestru din an, raportând o creștere semnificativă a numărului de clienți și a volumelor bilanțiere, facilitată de gama variată de servicii și produse.


Numărul clienților activi a crescut cu 155.000 în ultimele 12 luni, ajungând la 1,25 milioane. 126.000 mai mulți clienți își încasează veniturile recurente într-un cont al băncii, cu 19% mai mult față de T3 2017, un ritm mai mai alert decât ritmul de creștere al clienților activi, care a fost de 14%.


Cota de piață pe segmentul creditelor acordate a crescut cu 0,9% față de anul trecut, ajungând la 9,8%. Nivelul creditelor acordate a crescut la 24.6 miliarde în al treilea trimestru, o creștre de 17% în ultimele 12 luni.


Distribuția creditării rămâne echilibrată între segmentul companiilor (43%) și cel al persoanelor fizice (57%). Soldul creditelor acordate întreprinderilor mici și mijlocii a crescut cu 23% față de anul trecut, susținut de lansarea unui nou produs de creditare, ING SRLeu, lansat in iunie. În segmentul persoanelor fizice, creditul de nevoi personale disponibil online a fost extins și cu opțiunea de refinanțare.


Rata creditelor neperformante a scăzut până la 3%, cu 0,2% mai puțin față de anul anterior, și mult sub media pieței.


Cota de piață în segmentul depozitelor atrase a ajuns la 9% susținută de creșteri atât pe segmentul persoanelor fizice, cât și pentru clienții companii. Valoarea depozitelor a crescut cu 4,6 miliarde lei, cu 18% mai mult față de acum 12 luni, până la 29,6 miliarde lei.


Profitul brut cumulat pe cele trei trimestre este la nivelul de 603 milioane lei, cu 31% mai mult comparativ cu aceeasi perioadă a anului trecut. Creșterea organică puternică, dată de volume și tranzacții mai mari, a dus la venituri majorate cu 28%, depășind 1,35 miliarde lei în primele nouă luni ale anului.


Costurile operaționale au crescut cu 23%, la 656 milioane lei, influențate de costurile de personal, mutarea băncii în noul sediu și investiții în digitalizare. Costurile de risc au crescut cu 48%, o dată cu creșterea și diversificarea portofoliului, dar și în urma implementării IFRS9 din ianuarie 2018, ajungând la un total de 96 milioane lei. Profitul net a ajuns astfel la 529 milioane lei.


Michal Szczurek, CEO ING Bank România:


"Anul viitor, ING Bank România va sărbători 25 de ani de la înființare. În această perioadă, banca a crescut organic la mai mult de 1,25 milioane de clienți activi, clasându-se pe poziția a șasea în sectorul bancar local după criteriul volumelor de active. Nu am fi putut atinge aceste rezultate fără colegii noștri și fără încrederea și susținerea clienților, cărora le mulțumim.


ING a promovat în tot acest timp modele de produse și servicii simple, accesibile și corecte, relevante pentru clienți, și a fost un partener activ în susținerea economiei românești. După ce acum aproape 15 ani am introdus conceptul de Self’Bank și platforma de internet banking ING Home’Bank, schimbăm acum perspectiva bankingului concentrându-ne pe online și mobil. Recentele lansări ING Business, ING Pay și ING SRLeu susțin strategia digitală bazată pe o experiență diferențiatoare." 


Creștere digitală exponențială


Fiecare nou trimestru aduce noi recorduri în materie de trafic și volum de tranzacții în ING Home’Bank. Astfel, comparativ cu acum trei luni, numărul logărilor a crescut cu 12% și numărul tranzacțiilor cu 5%. Comparând cele 9 luni cu aceeași perioadă a anului trecut, cei doi indicatori au crescut cu 64%, respectiv cu 33%. Per ansamblu, ING Home’Bank avea la finalul lunii septembrie 680.000 clienții activi, 55% dintre aceștia folosind aplicația de mobil.


După lansarea creditului de nevoi personale online de anul trecut, ING a actualizat produsul cu opțiunea refinanțării creditelor direct din Home’Bank, ca o soluție complementară la oferta inițială.


Preferința pentru servicii instant și disponibile pe telefon este vizibilă și în rata rapidă de adopție a serviciului ING Pay. Opțiunea permite plata cu telefonul, lansată în iulie, are deja peste 1 million de tranzacții realizate.


Al treilea trimestru din 2018 a însemnat pentru ING și revenirea pe piața locală de capital, prin intermedierea unei emisiuni de obligațiuni emise de IIS la cota Bursei de Valori București, plasament gestionat împreună cu BT Capital Partners S.A. și BRD - Groupe Société Générale S.A.


Anunțată prima dată în luna februarie a acestui an, ING Business, platforma omni-channel de internet banking pentru clienții de Mid-Corporate Banking, a fost actualizată cu noi funcționalități. ING Business atinge acum obiectivul tri-dimensional, oferind nu doar componenta de tranzacționare, cât și cea de self-service și canalul direct și personalizat de comunicare. Funcționalitățile vor deveni vizible clienților gradual, pe parcursul următoarelor luni.


Clienții ING își doresc produse simple, rapide și sigure, iar noutățile lansate anul acesta și rata rapidă de adopție a acestora ne validează strategia. În această vară, ING a lansat un credit instant destinat micro-companiilor, ING SRLeu, disponibil în oricare office ING, care a devenit deja opțiunea folosită pentru 50% din creditele noi acordate instant.


Activitatea băncii a fost influențată puternic în acest trimestru și de noul model operațional implementat de la 1 noiembrie. ING Bank România a devenit prima bancă locală ce operează fără casierii și ghișee, birourile teritoriale fiind destinate produselor mai complexe, consultanței oferite de angajați, precum și derularea operațiunilor de tip self-service.


Rezultatele ING Group


ING Group continuă să raporteze creșteri în numărul de clienți și volumul de creditare. Numărul de clienți care au ING ca bancă principală a crescut cu 200.000 în al treilea semestru al acestui an, ajungând la un total de 12.2 milioane; numărul total de clienți din segmentul de retail a ajuns la 38 milioane. Valoarea netă a împrumuturilor a crescut cu 6.8 miliarde euro, în timp ce creșterea netă a depozitelor a fost 3.4 miliarde euro. ING a raportat un profit net de 776 milioane euro în al treilea trimestru din 2018.