ING Bank nu a fost sanctionata de Banca Nationala a Romaniei (BNR) pentru incidentul din 8 octombrie, cand si-a lasat 7.000 de clienti fara bani pe carduri, dupa ce le-a luat de doua ori valoarea platilor la POS-urile magazinelor si retragerile de numerar efectuate pe parcursul a doua zile de week-end.
In schimb, Autoritatea Pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat ING pentru respectivul incident cu 20.000 de lei, aproape de intervalul maxim prevazut de lege, intre 3.000 si 30.000 de lei.
ING a fost sanctionata pentru ca a afectat interesele economice ale clientilor, carora le-au fost luati mai multi bani de pe carduri decat trebuia, astfel ca nu au mai avut acces la sumele din conturi.
ING a dezvaluit ca a dublat tranzactiile unui numar de 225.525 de clienti, dintre care 7.000 au ramas fara bani pe carduri. (vezi aici detalii)
BNR a considerat insa ca ING nu trebuie sanctionata, intrucat banca a returnat banii clientilor, fara sa li se perceapa comisioane.
Ar fi fost, insa, culmea, ca ING sa nu le returneze banii clientilor si, mai mult, sa le ia si comisioane, nu?!
BNR mai precizeza ca “incidentul nu a avut impact asupra altor procese ale bancii și furnizarea serviciilor de plată nu a fost întreruptă”.
Aici BNR nu prea are dreptate, pentru ca incidentul a afectat atat serviciul de online bankig, cat si call-center-ul bancii, care nu au functionat ore bune, in 8 octombrie, dupa ce clientii bancii au aflat, din presa, despre problema cu cardurile si au asaltat banca pentru a afla cati bani le-a mai ramas in conturi. (vezi aici detalii)
BNR s-a marginit la a solicita ING sa adopte masuri pentru evitarea in viitor a unor astfel de incidente.
Iata raspunsul BNR cu privire la incidentul ING din 8 octombrie:
În conformitate cu prevederile art. 136, alin. (1) din Regulamentul nr. 3/2018 privind monitorizarea infrastructurilor pieței financiare și a instrumentelor de plată, prestatorii de servicii de plată care pun în circulaţie şi/sau acceptă instrumente de plată au obligația de a informa de îndată Banca Naţională a României, cu privire la apariţia oricăror incidente în funcţionarea normală a serviciilor de plată sau a instrumentelor de plată. În acest sens, ING BANK ROMÂNIA S.A. a notificat BNR cu privire la apariția unui incident în legătură cu decontarea tranzacțiilor de plată cu card, efectuate de clienții ING în zilele de 6, respectiv 7 octombrie 2018.
Urmare notificării incidentului, o echipă a BNR a desfășurat o misiune de control la ING BANK ROMÂNIA S.A, constatând urmatoarele:
- incidentul din data de 08.10.2018 a fost de natură operațională;
- incidentul nu a avut impact asupra altor procese ale bancii și furnizarea serviciilor de plată nu a fost întreruptă;
- tranzacțiile au fost corectate și banii returnați clienților în cursul zilei de luni, 8 octombrie, până în jurul orelor 21.00;
- toate comisioanele aferente tranzacțiilor afectate au fost suportate de către bancă.
Având în vedere cele de mai sus, BNR a solicitat ING implementarea unor măsuri specifice pentru evitarea manifestării în viitor a unor astfel de incidente, respectiv completarea procedurilor de operare și introducerea unor controale suplimentare în aplicațiile informatice, măsuri care vor face obiectul monitorizării ulterioare de către BNR."