Cand ne schimbam numarul de telefon sau adresa, prima grija este sa-i anuntam pe cunoscuti despre acest lucru si sa le transmitem noile coordonate la care ne pot suna sau vizita.
Unii dintre noi neglijeaza insa un lucru care ne poate aduce probleme in viitor: sa transmitem noile noastre date de contact si altora, cum ar fi furnizorii diverselor servicii la care suntem abonati sau bancii.
De ce este important sa furnizam noile date de contact nu doar celor apropiati, ci si institutiilor si firmelor cu care colaboram? Pentru ca acestea sa poata sa ne trimita facturile, extrasele de cont si alte informari la noile coordonate, astfel incat acestea sa nu se piarda la vechea adresa, cu consecintele neplacute, precum restante la plati si penalitati usturatoare.
Existenta datelor de contact actualizate este esentiala si pentru ca banca sau alte institutii sa ne poata contacta rapid atunci cand apare o problema, cum ar fi instituirea unei propriri pe cont sau o intrerupere in functionarea unor servicii, precum cardul bancar.
Ca sa nu mai vorbim de alte probleme mai complicate care pot aparea, cum ar fi schimbarea actionarilor si imputernicitilor pe un cont sau modificarea statutului detinatorului unui cont, astfel incat acesta sa intre sub diverse restrictii legale privind utilizarea acestuia, cum ar fi cele referitoare la spalarea banilor si finantarea terorismului.
Din acest motiv, actualizarea datelor personale este chiar o obligatie legala, prevazuta in contractele standard semnate cu furnizorii de servicii si cu bancile, precum si in legi speciale si in regulamente ale Bancii Nationale a Romaniei (BNR).
Astfel, legea pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor si combaterea terorismului, precum si regulamentul BNR in acest domeniu, obliga bancile sa actualizeze regulat datele de indentificare ale clientilor acestora, de exemplu o data la trei ani.
Iar in contractele pe care bancile le incheie cu clientii, denumite “conditii generale de derulare a operatiunilor bancare”, se prevede obligatia acestora de a-si actualiza datele personale, in caz contrar conturile nemaputand fi utilizate.
Pe scurt, actualizarea datelor personale este necesara atat in scopuri practice, pentru mentinerea unei legaturi fara probleme cu banca, cat si pentru respectarea legilor care urmaresc sa previna cazuri in care banii murdari sau cei destinati terorismului sa intre in circuitul bancar.
Cum rezolvam problemele privind actualizarea datelor personale
Cu teoria stam bine, de regula, dar practica e cea care ne omoara: in cazul nostru, modul in care ne actualizam datele personale si problemele ce pot aparea in diverse cazuri specifice, de regula speciale.
Sa luam un exemplu: luna viitoare este termenul pana la care trebuie sa-ti actualizezi datele personale, dupa cum te-a anuntat banca, dar tocmai in acea perioda esti plecat din tara sau esti in concediu. Ce faci in aceasta situatie?
1. Nu faci nimic, sperand ca banca poate astepta pana te intorci.
2. Dai totusi un telefon la banca sau trimiti un e-mail in care anunti problema.
Varianta corecta este, fireste, cea de-a doua. Pentru ca, in acest caz, banca este informata de situatia speciala in care te afli si va putea sa ia masurile necesare: fie astepta sa te intorci in tara pentru rezolvarea problemei, fie poate sa-ti puna la dispozitie alte solutii, temporare sau definitive, pentru actualizarea datelor, de exemplu prin telefon (call-center), pe site-ul bancii sau prin aplicatia de internet/mobile banking.
Daca alegi prima varianta, de a nu lua legatura cu banca, s-ar putea sa ai surpriza ca aceasta sa-ti blocheze contul si cardul atasat, dat fiind ca nu are nicio informatie despre tine si este obligata sa respecte legea.
Dar cu toate ca banca poate fi indreptatita sa adopte masuri radicale, precum blocarea accesului unui client la cont, daca acesta nu-si respecta obligatiile contractuale, este recomandabil ca inainte sa faca asta, ca banca sa incerce sa faca tot posibilul pentru a preveni punerea clientilor in situatii neplacute, precum imposibilitatea de a-si folosi cardurile.
Astfel, inainte ca banca sa blocheze un card sau un cont, clientii ar trebui sa primeasca un avertisment, prin telefon sau online, ca nu-si vor mai putea folosi cardul sau nu vor mai putea efectua plati incepand cu o data si o ora clar stabilite. De exemplu: “Te avertizam ca incepand de maine, orele 18, nu-ti vei mai putea folosi cardul pentru ca nu ai actualizate datele personale”.
In acest fel, clientul care a neglijat sau nu a putut sa-si respecte obligatia de actualizare a datelor va putea sa se pregateasca din timp pentru a evita situatii delicate, precum neacceptarea platii cu cardul dupa alimentarea la pompa.
Iar banca, la randul ei, va fi absolvita de asaltul plangerilor din partea clientilor. Pentru ca, dupa cum se stie, o comunicare cate mai buna si cat mai completa este solutia pentru rezolvarea oricaror probleme.
Insa bancile trebuie sa fie constiente ca astfel de mesaje trimise clientilor nu sunt suficiente, pentru ca este posibil ca ele sa nu ajunga la destinatari, din diverse motive, sau sa nu fie citite. Este recomandabil ca inainte de blocarea unui cont, banca sa incerce sa-l sune pe client si sa discute cu el despre aceasta problema. Iar daca nu mai are numarul lui de telefon, sa faca tot posibilul pentru a-l afla. Un astfel de efort merita sa fie facut, intrucat va fi rasplatit pe masura: clientul va aprecia gestul bancii de a-l ajuta sa evite o problema si-i va ramane fidel. In caz contrar, banca risca sa-si piarda clientii nemultumiti, chiar daca vina le apartine.