Multi clienti ai ING au amenintat ieri ca-si vor muta conturile la alte banci, fiind satui de problemele frecvente ale aplicatiei de internet/mobile banking Home Bank, care nu a functionat ieri toata ziua.
De altfel, NG s-a confruntat periodic cu diverse probleme in utilizarea Home Bank, dupa incidentul major din septembrie 2016, cand intreg sistemul informatic al bancii nu a functionat timp de aproape o zi din cauza afectarii serverelor din centrul de date in urma simularii unui exercitiu de stingere a incendiilor. (vezi aici detalii)
Problemele de atunci se pare ca au fost foarte grave si au afectat fundatia aplicatiei online, care nu si-a putut reveni nici dupa aproape doi ani. Dar ce e mai grav e ca ING nu-si poate asigura clientii ca problemele nu vor continua si de acum inainte.
Mai ales ca problemele de ieri ale Home Bank au aparut, se pare, din cauza incercarii nereusite din ziua precedenta de a actualiza aplicatia cu o noua functie, de plati contactless (NFC) cu telefonul mobil.
Astfel ca este posibil ca o parte dintre clientii ING sa vrea sa se mute la alta banca. In acest scop, ei ar trebui sa ia in calcul mai multe elemente, precum calitatea aplicatiei de online banking, costul aplicatiei si a contului aferent, marimea bancii si, poate in primul rand, prestigiul bancii, adica problemele pe care le-a avut in trecut cu folosirea aplicatiei mobile.
Calitatea si utilitatea aplicatiei
In privinta calitatii si utilitatii aplicatiilor de online banking, Home Bank s-a bucurat de aprecierea majoritatii clientilor, fiind una dintre cele mai bune din Romania, atat in privinta utilitatii si usurintei in utilizare, cat si a functiilor existente, precum cele de portare (transfer) de bani, gratuit, de pe cardul altei banci, serviciu pe care-l mai gasim la o singura banca, Libra Bank, precum si programul de oferte cu reduceri la anumite magazine, ING Bazar.
Din pacate, problemele aparute in ultimii doi ani i-au afectat foarte puternic prestigiul.
Una dintre alternativele reale pentru Home Bank este BT 24, a Bancii Transilvania (BT), ale carei avantaje sunt usurinta in utilizare, grafica atractiva si multe optiuni utile, in afara celor uzuale, precum modificari functii carduri, cumparare rovinieta, incarcare cartele telefon, deschide cont nou, in lei sau valuta.
BT a reusit sa starneasca invidia clientilor altor banci si prin lansarea, la inceputul anului, a aplicatiei de plati cu telefonul mobil, BT Pay, pe care clientii ING o tot cer disperati, dar pe care banca olandeza nu reuseste sa o implementeze.
Aplicatiile de mobile banking ale BCR, BRD, Raiffeisen, Unicredit, CEC Bank, Libra Bank sau Garanti Bank reprezinta si ele variante de luat in calcul.
Costuri
In privinta costurilor, Home Bank este gratuita, ceea ce mai intalnim la alte sapte banci: Alior Bank, Feroviara, Credit Europe, Procredit, Libra, Idea Bank si Unicredit.
Daca luam insa in calcul si alte costuri ale unui cont bancar, si anume 15 comisioane de baza, printre care cele de administrare a contului, de retragere a banilor de la bancomate sau pentru transferuri de bani, vedem ca lucrurile se complica. (vezi tabelul din fotografie)
Dintre bancile enumerate mai sus, doar CEC Bank, Alior Bank, Feroviara sunt mai ieftine decat ING, in timp ce Unicredit si OTP Bank se afla printre cele mai scumpe banci din Romania, dupa BRD, care are cele mai mari costuri.
Prestigiu
In privinta utilizarii, in afara de Home Bank a ING, aplicatiile celorlalte banci nu au avut probleme majore de functionare, motiv pentru care puteti alege orice alta aplicatie, fara sa va faceti prea multe griji.
Marimea bancii
Marimea bancii conteaza pentru multa lume din simplul motiv ca gasesc mult mai usor un bancomat sau un ghiseu atunci cand au nevoie de cash sau pentru rezolvarea unei probleme.
Aplicatiile de online banking ale celor mai mari banci (BCR, Banca Transilvania, BRD, Raiffeisen, Unicredit si CEC Bank) merita incercate ca alternativa la Home Bank.
CEC Bank are avantajul costurilor reduse, BT are costuri acceptabile, in media pietei, si o aplicatie cu multe optiuni si usor de utilizat, comparabila cu cea a ING.
De asemenea, banci mai mici, precum Libra Bank, Idea Bank sau Garanti Bank reprezinta si ele alternative de luat in seama.
In concluzie, avem de unde alege, daca vrem sa scapam de problemele ING.
Cum ne mutam la alta banca
Mutarea contului la alta banca se face simplu si rapid. Iti deschizi cont la noua banca, dupa care transferi banii din vechiul cont in cel nou. Apoi inchizi vechiul cont, termenul fiind in general de 30 de zile.
Exista si o lege aparuta anul trecut, o transpunere a unei directive europene, cu scopul de a facilita mutarea clientilor de la o banca la alta: legea nr. 258 din 2017 privind schimbarea conturilor de plati.
Legea permite noii banci sa se ocupe ea de transferul banilor din vechiul cont al clientului in cel nou, termenul maxim fiind de 13 zile.
Astfel ca tot ce trebuie sa faci este sa te duci la noua banca si sa-i spui ca vrei sa-ti muti la ea contul pe care-l ai in prezent la o anumita banca, prin serviciul de mobilitate a conturilor, pe care orice banca este obligata sa-l ofere.
ACTUALIZARE
ING ne-a precizat ca problemele Home Bank nu au fost cauzate de introducerea platilor cu telefonul mobil la POS-urile magazinelor, cum am speculat noi.
Aparitia functiei de plati prin NFC in Home Bank pentru o scurta perioada a fost un test inaintea lansarii oficiale a acestei optiuni.
CORECTURA
Tabelul cu comisioanele a fost corectat la Idea Bank, unde a fost introdus gresit comisionul de emitere card de 20 de lei, care e de fapt 0, banca avand comision de 20 de lei doar pentru reemiterea cardului. De asemenea, a fost scos comisionul de 2 lei pentru interogarea soldului de pe card la bancomatele bancilor straine, intrucat acest serviciu nu este disponibil, conform precizarilor Idea Bank.
In aceste conditii, suma comisioanelor Idea Bank a scazut de la 60,5 lei la 38,5 lei, banca urcand pe locul 8 in top, de pe 19.