In statutul BNR se spune ca “Guvernatorul prezintă Parlamentului, până la data de 30 iunie a anului următor, raportul anual al Băncii Naţionale a României”, ceea ce BNR nu a facut. In schimb, banca nationala a decis sa prezinte in premiera raportul anual in cadrul unei conferinte de presa organizate ieri.
De altfel, BNR nu mai prezinta de mai multi ani raportul in Parlament (se pare ca ultima prezentare a avut loc prin anii ´90), intrucat guvernatorul Mugur Isarescu considera ca este suficienta trimiterea in scris a acestuia Parlamentului.
Dar daca am lua ca exemplu Banca Centrala Europeana, asa cum ar fi normal si cum recomanda, de altfel, insusi guvernatorul BNR, in cazul altor probleme, seful acestuia prezinta Parlamentului European raportul de activitate, dupa care raspunde la intrebarile parlamentarilor. Aceeasi procedura exista si la banca centrala a Statelor Unite (Federal Reserve).
Bancherul.ro l-a intrebat pe Mugur Isarescu de ce a decis BNR sa prezinte in premiera raportul anual.
Isarescu: “Este o decizie luata de Consiliul de Administratie al BNR in baza unei decizii mai vechi, pentru o mai mare transparenta, mai multa comunicare, explicatii. Trebuie sa va spunem ca am fost influentati si de domnul viceguvernator Nicolaescu, care s-a angajat, atunci cand a fost numit de Parlament, sa intareasca comunicarea si legatura cu Parlamentul, si ne tinem de cuvant. In plus, pentru ca, conform legii, raportul anual se discuta in Parlament, dar din diverse motive s-a amanat de multe ori. A aparut aceasta perceptie publica ca nu raportam. Dar noi dam seama nu numai Parlamentului, ci si societatii romanesti. A mai aparut si ideea ca trebuie sa fim controlati de Curtea de Conturi, desi legea nu spune acest lucru, dar suntem controlati in fiecare an, Curtea de Conturi a plecat acum doua luni de la BNR, dar suntem controlati de aceasta in privinta operatiunilor comerciale, iar pe politica monetara si operatiunile bancare suntem controlati de auditori internationali. Sa nu credeti ca rezerva internationala, care este baza pentru care exista convertibilitatea leului, posibilitatea ca orice roman sa plateasca in strainatate cu un card, toate acestea nu s-ar putea face daca banca nationala nu ar fi controlata. A spune ca trebuie sa vina Curtea de Conturi sa ne controleze operatiunile internationale este ca si cum Curtea Conturi s-ar duce la Ministerul de externe sa controleze politica monetara (probabil guvernatorul a vrut sa spuna politica externa n.r.). Aceste lucruri au aparut in presa, s-au perpetuat, desi noi am incerca sa le explicam, astfel ca s-a format perceptia ca nu dam seama. Dimpotriva, suntem una dintre institutiile care dam seama aproape lunar cu ceva, cu diverse rapoarte si materiale. De aceea prezentam acest raport public, si o vom face in fiecare an de acum inainte. Imediat dupa ce-l trimitem la Parlament, iesim si-l prezentam public.
- Nedumerirea era de ce nu este prezentat si Parlamentului.
Isarescu: “Dansii (parlamentarii n.r.) iau hotararea, noi nu putem. Cum vine sa te duci la un om in casa si sa incepi sa-i tii un discurs!? Noi l-am prezentam acum doua zile Parlamentului, iar acesta ne cheama...”
Raspunsul guvernatorului este, insa, neclar.
Pentru ca, daca tot a subliniat ca viceguvernatorul Nicolaescu are misiunea de imbunatati relatia cu Parlamentul, atunci ar fi trebuit ca el sa trimita Parlamentului, conform prevederii din statutul BNR, o scrisoare in care sa-si exprime intentia de prezentare a raportului in fata Parlamentului (nu sa dea buzna in casa omului si sa inceapa discursul). Insa guvernatorul BNR nu a pomenit nimic de demersuri in acest sens, subliniind ca asteapta invitatie de la Parlament. Numai ca BNR este cea care trebuie sa respecte propria lege, statutul BNR, nu Parlamentul, asadar BNR ar fi trebuit sa fie cea care sa initieze demersurile in vederea prezentarii raportului.
In statutul BNR se prevad urmatoarele:
ARTICOLUL 35
Atribuţiile guvernatorului Băncii Naţionale a României
(1) Guvernatorul Băncii Naţionale a României dispune măsuri pentru executarea dispoziţiilor legale, a hotărârilor consiliului de administraţie, precum şi a altor reglementări privind Banca Naţională a României. Guvernatorul poate delega prim-viceguvernatorului şi viceguvernatorilor unele dintre atribuţiile sale, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie.
(2) Guvernatorul numeşte în funcţie personalul din aparatul central al Băncii Naţionale a României şi pe directorii sucursalelor şi ai agenţiilor.
(3) Guvernatorul emite ordine şi decizii şi reprezintă Banca Naţională a României în relaţiile cu terţii, semnând, direct sau prin persoane împuternicite de el, toate tratatele sau convenţiile încheiate.
(4) În numele consiliului de administraţie, guvernatorul prezintă Parlamentului, până la data de 30 iunie a anului următor, raportul anual al Băncii Naţionale a României, care cuprinde activităţile Băncii Naţionale a României, situaţiile financiare anuale şi raportul de audit, dezbătute, fără a fi supuse votului, în şedinţa comună a celor două Camere ale Parlamentului.
(5) În cazul absenţei sau imposibilităţii guvernatorului de a acţiona, acesta va fi suplinit de prim-viceguvernator.