www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Toate serviciile bancare de baza sa vor realiza complet online, prin Virtual Branch - interviu cu Adrian Nastase, Asseco

Autor: Bancherul.ro
2018-05-07 07:53

Adrian Nastase, sales manager divizia banking in cadrul Asseco, considera, intr-un interviu acordat Bancherul.ro, ca noile tehnologii vor permite ca toate serviciile bancare de baza sa se poata realiza complet online.


Care este stadiul digitalizarii bancilor romanesti, ce proiecte sunt in pregatire, cum va arata o Virtual Branch, care va fi impactul directivei de plati PSD2, ce ar trebui sa faca bancile pentru a tine pasul cu noile tehnologii, aflati in interviul de mai jos, realizat in Clubul Bancherilor.



Bancherul.ro: Care este stadiul digitalizarii bancilor romanesti? Sunt unele in fata altora? Cum se compara cu cele din alte tari?



Adrian Nastase: Cred ca ne aflăm încă într-o fază incipientă, dar estimez că intrarea în vigoare a noilor directive în zona EU va genera o accelerare a ritmului de digitalizare. Schimbarea dinamicii pieţei va obliga jucătorii să se adapteze sau să piardă teren în fata concurenţilor care înteleg şi acţioneaza mai bine în noua situaţie.



- Inteleg ca va referiti la PSD2, de aceea vreau sa va intreb ce efecte ar putea avea aceasta si ce noi produse bancare digitale vor aparea.



Am observat in general doua abordari in zona de sud-est a Europei: sunt banci care vor sa fie compliant cu reglementarile PSD2 insa fara a veni pe piata cu noi produse sau servicii; o a doua categorie este a bancilor care vor sa-si ajusteze rapid metodele de abordare si sa profite de noile canale de distributie. Vor aparea cu siguranta platforme ce vor oferi o imagine globala asupra produselor bancare ale utilizatorului precum si posibilitatea de a efectua tranzactii intr-un mod facil intre conturile existente la diferite banci.



- Concret care ar putea fi serviciile si produsele noi pe care le-ar putea oferi bancile si ce credeti ca lipseste acum de pe piata sau ce ar putea fi imbunatatit?



In primul rand vorbim de posibilitatea de agregare a informatiilor bancare intr-o singura aplicatie. Utilizatorul va avea posibilitatea de a alege aplicatia bancara utilizata in functie de preferinte (utilizare facila, functionalitati existente). Apoi, aceasta deschidere a bancilor ofera suficiente informatii utile pentru ca bancile sa isi poata ajusta serviciile si produsele. De aici posibilitatea de a aborda noi clienti, vorbim practic de o noua "piata de desfacere". Acestea cred ca sunt principalele directii importante in care se vor dezvolta produsele bancare.



- Deci daca am conturi la mai multe banci, as putea avea o singura aplicatie din care sa intru in toate conturile?



Bineinteles, exista si in acest moment astfel de aplicatii insa mecanismele folosite prezinta unele riscuri. PSD2 are ca obiectiv reglementarea si controlul strict al modului in care accesam informatiile financiare. Exista pe piata companii Fintech dar si Banci care au in plan dezvoltarea unor astfel de solutii.



- Care credeti ca va fi in viitor ponderea utilizarii serviciilor bancare online fata de unitati stradale/ghisee si ce inseamna Virtual Branch?



Vedem ca serviciile online castiga din ce in ce mai mult teren, aceasta este directia in care ne indreptam. Cred ca se va ajunge ca toate serviciile bancare de baza sa se poata realiza complet online (de la deschidere de cont la contractarea unui credit de mica valoare). Zona de ghiseu cred ca se va adapta in sensul de a pune accentul pe servicii cu valoare adaugata (ce necesita o educatie financiara).


Prin conceptul Virtual Branch ne propunem sa transpunem in mediul online majoritatea serviciilor bancare, in special in zona de retail. Bineinteles, conceptul se poate aplica si in zona corporate pentru a facilita unele operatiuni.



- Concret, cum ar putea arata o unitate bancara virtuala? Un fel de mobile banking cu mai multe facilitati?



Cred ca trebuie sa pornim de la posibilitatea de a deveni client al unei banci, fara a ne deplasa la ghiseu. Apoi, bineinteles, solutiile de Mobile si Internet Banking ofera posibilitatea de a vizualiza informatii financiare si de a efectua diferite operatiuni. In general lipseste insa posibitatea de a contracta un credit online sau de a accesa produse complexe.



- De ce doar doua banci ofera solutia de a deschide un cont online si doar de la una poti lua credit online, desi au aparut zeci de IFN-uri care dau credite online?



A fost si o problema de interpretare a legislatiei, recent insa au fost clarificate si reglementate aceste aspecte. De asemenea, apetitul pentru risc al IFN-urilor este mult mai ridicat comparativ cu al Bancilor. Bineinteles, asta vine cu un cost pe masura, ma refer aici la dobanzi si conditii de creditare in general.
Vedem insa, in contextul legislativ actual, un interes crescut in digitalizarea acestor servicii de catre Banci.



- Care sunt noile solutii oferite de Asseco pentru a ajuta bancile sa-si dezvolte serviciile digitale?



Avem in portofoliu o platforma completa ce raspunde cerintelor de digitalizare, vorbim de solutia Digital Edge. Putem spune ca este in momentul de fata o solutie matura, avand deja implementari in regiune. Avem de asemenea proiecte in derulare in Romania dar si un plan ambitios pentru anul in curs. Mai multe informatii despre solutie precum si modalitatea in care Asseco SEE raspunde provocarilor actuale se pot gasi pe https://digitalbanking.asseco.com/


Vezi interviul complet in Clubul Bancherilor