Cei care au avut restante la credite si au fost raportati la Biroul de Credit fara sa fie anuntati in prealabil sau daca inscrierea datelor a fost facuta gresit pot cere bancilor sau IFN-urilor sa le stearga respectivele inregistrari, pentru a putea obtine un nou imprumut, iar in cazul unui refuz se pot adresa la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor Personale (ANSPDP).
“Persoanele fizice care apreciază că prin prelucrările realizate li s-au încălcat drepturile garantate de lege (ex: dreptul de intervenţie, opoziţie), în calitate de persoane vizate, în conformitate cu art. 25 alin. (3) din Legea nr. 677/2001, modificată şi completată, au posibilitatea de a se adresa în prealabil operatorilor (instituții financiare bancare/ nebancare) care le prelucrează datele cu caracter personal, cu o cerere scrisă, semnată și datată.
Operatorii sunt obligaţi să răspundă în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii, potrivit prevederilor din Legea nr. 677/2001. În cazul în care, după împlinirea termenului de 15 zile, nu se primește un răspuns sau persoana este nemulțumită de modul de soluţionare a cererii, aceasta poate înainta o plângere Autorităţii de supraveghere. Plângerea va fi însoţită de dovada faptului că s-a adresat operatorului”, a precizat ANSPDP, la solicitarea Bancherul.ro.
“În urma investigaţiilor efectuate, în multe cazuri s-a constatat faptul că operatorii au încălcat prevederile legii şi ale deciziei susmenționate, în special în ceea ce priveşte lipsa unei informări prealabile cu privire la transmiterea datelor negative la biroul de credit, cu 15 zile anterior raportării, conform Deciziei 105/2007, conţinutul incomplet al notificărilor prealabile, nerespectarea termenului de transmitere a datelor raportat la data scadenţei (după 30 de zile) şi exactitatea datelor transmise”, a mai precizat ANSPDP.
Reclamatiile cu privire la inscrierea in Biroul de Credit au crescut foarte mult in ultima perioada, mai ales la adresa IFN-urilor, a caror numar (34) a devenit mai mare decat al bancilor (31) care-si raporteaza clientii rau-platnici in baza de date a datornicilor.
Din cauza faptului ca IFN-urile acorda multe credite, de valori mici, in conditii speciale, precum online, prin agenti de vanzari, in magazine sau prin carduri de credit, au aparut multe probleme in corecta informare a clientilor cu privire la raportarea la Biroul de Credit.
“Am fost raportat la Biroul de Credit fara sa fiu anuntat, pentru un card de cumparaturi pe care Raiffeisen mi l-a dat printr-o oferta prin telefon. Eu nu am activat niciodata cardul, pentru ca am fost plecat in strainatate, si l-am rambursat bancii in plicul sigilat, cand am venit acasa, pentru ca nu avem nevoie de el. Acum, cand am vrut sa fac un credit, am aflat ca sunt raportat la Biroul de Credit cu datorii. Am fost la o agentie Raiffeisen din Oradea dar nu m-au gasit in calculator, am sunat si la centrala Raiffeisen, dar nici ei nu-l mai gasesc in baza de date, mi s-a spus ca e posibil sa fie vandut catre o firma de recuperare”, este una dintre reclamatiile primite pe site-ul Reclamatiibanci.ro. (vezi aici detalii)