Legea (OUG 50/2010) spune ca “orice forma de publicitate referitoare la contractele de credit trebuie sa cuprinda infomatii privind rata dobanzii, precum si dobanda anuala efectiva (DAE)”, care include toate costurile unui credit, atat dobanda cat si comisioanele.
Cu toate acestea, exista banci, precum Raiffeisen Bank, care incalca legea: banca nu mentioneaza DAE nici in comunicatele de presa, nici in prezentarea pe site a unora dintre produsele de creditare, precum cardurile de credit, nici in reclamele la TV.
Raiffeisen isi face reclama la TV pentru creditul sau de consum Flexicredit, afisand pe ecrane o dobanda de 7,93%, fara a mentiona ca dobanda este valabila doar daca incasezi salariul intr-un cont al bancii si fara a preciza cat este costul total (DAE).
OUG 50 spune ca “DAE, valoarea totala platibila si orice alte costuri, precum asigurarea, trebuie scrise în mod clar, concis, vizibil şi uşor de citit, în acelaşi câmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime.”
In reclamele unor banci DAE apare pe ecran, dar cu caractere atat de mici si afisata atat de putin incat e imposibil de sesizat. Raiffeisen insa nu o afiseaza deloc. (vezi aici detalii)
Raiffeisen recidiveaza acum cu anuntul privind lansarea unei aplicatii online pentru obtinerea cardurilor de credit.
Banca a transmis un comunicat de presa (care poate fi considerat o forma de publicitate, intrucat comunicatele sunt afisate pe site-ul bancii si sunt preluate de unele publicatii in forma transmisa de banca (copy-paste), fie benevol fie in baza unui contract de publicitate (publireportaj), in care anunta ca utilizatorii serviciului de internet banking pot comanda online un card de credit, pe care pot sa-l ridice ulterior de la o agentie Raiffeisen Bank.
“Cardul de credit Raiffeisen Bank are dobanda 0 pentru 56 de zile, daca sumele de pe card sunt utilizate la comercianti”, se arata in comunicat (vezi comunicatul mai jos), fara a se mentiona cat este dobanda dupa cele 56 de zile si cat este DAE.
Raiffeisen Bank nu-si informeaza corespunzator potentialii clienti cu privire la costul unui card de credit, denumit “card de cumparaturi” de catre banca, nici pe site-ul propriu (www.raiffeisen.ro).
Si pe site (vezi foto), la fel ca in comunicat, banca incearca sa-si atraga potentialii clienti mentionand ca primul avantaj este “0% dobanda pana la 56 de zile”, fara sa spuna care este dobanda dupa 56 de zile.
Dobanda (20,36%) si DAE (24,68%), cu valori duble fata de un credit de consum obisnuit, sunt ascunse undeva intr-o pagina cu costurile totale ale cardului.
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) sunt institutiile care ar trebui sa ia masuri in aceste cazuri, daca nu au facut-o pana acum.
Topul dobanzilor la cardurile de credit
De fapt, Raiffeisen, spre deosebire de alte banci concurente, nici macar nu ar avea motive serioase sa-si ascunda DAE, intrucat aceasta (24,68%) este destul de mica in comparatie cu cardurile de credit ale BCR (33,72%), Unicredit (31,94%), ING (29,81%), BRD (28,01%) si Bancii Transilvania (26,77%).
Cei care vor un card de credit ieftin pot sa aleaga cea mai buna oferta, cardul de credit al Libra Internet Bank, cu o DAE de doar 13,23%, sau cardul de credit al CEC Bank, al doilea in topul celor mai ieftine, cu o DAE de 15,24%.
Vezi aici topul cardurilor de credit cu cele mai mici dobanzi.
Comunicatul Raiffeisen Bank:
Cardul de credit de la Raiffeisen Bank poate fi obtinut si online
Bucuresti, 11 septembrie 2017 – Raiffeisen Bank a introdus in aceasta saptamana o noua functionalitate pentru clientii bancii care au serviciul Raiffeisen Online (Internet Banking) – aplicatia online pentru un card de credit. Utilizatorii Raiffeisen Online care nu detin inca un card de credit si sunt eligibili (cetateni romani, varsta etc) pot sa aplice direct, online, pentru un card de cumparaturi. “Avantajul major al acestui flux de pe platforma Raiffeisen Online este ca cei care doresc un card de credit pot sa aplice de oriunde si oricand, iar tot procesul de emitere se desfasoara in mediul digital, rapid si comod” spune Gabriel Chenescu, manager card de credit la Raiffeisen Bank. Ridicarea cardului de credit in format fizic, cu PIN-ul aferent va avea loc intr-o agentie Raiffeisen Bank aleasa de client. Printr-un sms detinatorul cardului de credit emis online va fi informat cand poate sa il ridice.
Raiffeisen Bank este lider pe piata cardurilor de credit in Romania cu peste 450.000 de carduri de credit emise si utilizate de clienti zi cu zi, preponderant la cumparaturi. Astfel, in primele 6 luni ale acestui an, volumul tranzactiilor efectuate cu cardul de credit Raiffeisen Bank a crescut cu peste 15% fata de primele 6 luni ale anului trecut, iar valoarea cumparaturilor efectuate in rate fara dobanda cu peste 20%.
Cardul de credit Raiffeisen Bank are dobanda 0 pentru 56 de zile, daca sumele de pe card sunt utilizate la comercianti, programul “Multishop – rate fara dobanda” la sute de parteneri din toata tara, asigurare de calatorie gratuita in tara si in strainatate, precum si multe alte avantaje.
In procesul de alegere a celui mai potrivit card de credit clientii au nevoie de toate informatiile si cum poate fi utilizat inteligent. Pentru cardul emis de Raiffeisen Bank gasiti informatii si sfaturi utile pe https://www.raiffeisen.ro/persoane-fizice/in-sprijinul-tau/sfaturi-utile/foloseste-inteligent-cardul-de-credit/
Raiffeisen Bank este o banca universala de top care deserveste aproximativ 2 milioane de clienti persoane fizice, 100.000 IMM-uri si 5.600 de companii. Reteaua bancii in Romania numara 466 de unitati, peste 1.200 de ATM-uri, aproximativ 18.000 de EPOS-uri si 164 de MFM (automate multifunctionale).
Pentru informatii suplimentare: comunicare.externa@raiffeisen.ro