BRD si-a dublat profitul net in prima jumatate din acest an, la 750 milioane lei, fata de 381 milioane lei in primul semestru al anului trecut, exclusiv datorita unor castiguri de 270 milioane lei aferente costului riscului, in conditiile in care profitul operational a inregistrat o scadere de 14% (102 milioane lei), din cauza faptului ca anul trecut banca a obtinut un castig exceptional, de 103 milioane lei, din vanzarea actiunilor VISA.
Veniturile de 270 milioane lei din riscul de credit, in urma eliberarilor de provizioane pentru credite neperformante, au fost obtinute, potrivit bancii, “din recunoasterea despagubirilor primite din asigurari, din recuperari de credite neperformante, precum si din castiguri din vanzari de creante nerecuperabile.”
Costul riscului aferent clientilor non-retail a fost pozitiv, 320 milioane lei, comparativ cu o pierdere de 106 miloane lei in anul precedent, in timp ce provizioanele pentru clientii retail s-au ridicat la 41 milioane lei, in scadere de la 160 milioane lei in 2016.
Ceea ce inseamna ca BRD si-a redus si in trimestrul doi din provizioanele aferente litigiilor prognozate anul trecut pentru darea in plata, la fel ca in primul trimestru din acest an. (vezi aici detalii)
Rata creditelor neperformante scade la 8,5%
BRD a reusit sa obtina venituri importante din reversari de provizioane aferente creditelor neperformante in ciuda faptului ca a continuat sa-si curete bilantul de creditele neperformante, prin vanzarea acestora sau scoaterea in afara bilantului, ceea ce presupune costuri suplimentare cu provizioanele.
In urma acestor operatiuni de curatare a portofoliului de credite, rata creditelor neperformante a scazut la 8,5% la finalul lunii iunie, de la 10,3% in martie si 11,8% in urma cu un an (iunie 2016).
Gradul de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante a ramas stabil, la 75%, fata de 74,7% in anul precedent.
Pe de alta parte, profitul operational al BRD, la nivel de banca, a scazut cu 14%, de la 714 la 612 milioane lei, din cauza veniturilor mai mici decat anul trecut, cand au fost vandute actiunile VISA, dar si a cresterii cheltuielilor.
Veniturile operationale au scazut cu 88 milioane lei (6%), la 1,293 miliarde lei, in timp ce cheltuielile operationale au avansat cu 14 milioane lei (2%) in prima jumatate a anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
BRD precizeaza ca diminuarea venitului operational a fost cauzata de castigurile exceptionale obtinute anul trecut din vanzarea actiunilor VISA, de 103 milioane lei, astfel ca fara aceste castiguri nerecurente, venitul net bancar a urcat cu 2,1%.
In consecinta, raportul cost/venit s-a inrautatit, crescand cu 4,4 puncte procentuale, la 52,7% in iunie 2017, de la 48,3% in iunie 2016. BRD precizeaza insa ca daca se exclude vanzarea actiunilor VISA, indicatorul a ramas neschimbat.
Rata de rentabilitate a capitalului (ROE) a urcat cu 10 puncte procentuale, la 22,1%.
Venitul net din dobanzi creste datorita dobanzilor mici la depozite
BRD si-a majorat soldul de credite nete cu 4,5% (1,2 miliarde lei), la 28,6 miliarde lei, dar totusi veniturile din dobanzi au scazut usor, cu 0,6% (5 milioane lei), la 842 milioane lei, pe fondul dobanzilor mai mici la credite.
Depozitele atrase de la clienti au crescut mult mai mult decat creditele, cu 7,1% (2,8 miliarde lei), la 43,1 miliarde lei, insa BRD a platit dobanzi mult mai mici, de 70 milioane lei, cu 38% (43 milioane lei) sub nivelul de anul trecut, de 113 milioane lei.
Venitul net din dobanzi a crescut astfel cu 5,1% (38 milioane lei), la 772 milioane lei.
Pe de alta parte, venitul net din comisioane a scazut cu 4,1% (15 milioane lei), la 349 milioane lei.
BRD precizeaza ca scaderea veniturilor din comisioane a fost cauzata de "comisioane mai mici din produsele bancare de tranzacționare (determinate în special de modificările de structură în mixul de canale și de creșterea presiunilor concurențiale)."
(stire in curs de actualizare)
Comunicatul BRD
REZULTATELE GRUPULUI BRD PE SEMESTRUL I 2017:
ACTIVITATEA COMERCIALĂ PUTERNICĂ ȘI ELEMENTE NERECURENTE POZITIVE ALE COSTULUI RISCULUI AU CONDUS LA UN VENIT NET SUBSTANȚIAL MAI MARE, ÎN CREȘTERE CU +97%, LA 750M LEI
Principalii indicatori financiari ai BRD-Groupe Société Générale la 30 iunie 2017 la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS):
- Creștere substanțială a profitului net pe S1-2017, +96,8%, până la 750 milioane RON, versus 381 milioane RON în S1-2016, susținută de venituri nete din dobânzi în creștere și costul riscului pozitiv
- Venitul net bancar mai mare cu +2,1% excluzând elementele nerecurente (câștigul din tranzacția VISA și câștigul din instrumente disponibile pentru vânzare din 2016), -6,4% incluzând câștigurile excepționale înregistrate în S1-2016. Veniturile nete din dobânzi în creștere cu +5,5% în comparație cu S1-2016, creștere datorată efectelor pozitive de volum
- Indicatorul cost/venit nemodificat fata de aceeasi perioada a anului 2016, la 53,8%, excluzând elementele nerecurente (53,7% în S1-2016, ajustat)
- Activitate comercială dinamică: continuarea consolidării bazei de clienți (+21 mii clienți persoane fizice activi), stoc mai mare de contracte pentru internet și mobile banking (+27% comparativ cu finalul S1-2016), nivel robust al creditelor nou acordate pentru gospodării (+9,1% comparativ cu S1-2016) și creditare puternică pe segmentul companii mari (+5,4% comparativ cu finalul S1-2016)
- Cost net al riscului pozitiv, determinat de recuperări din portofoliile non retail depreciate, recunoașterea despăgubirilor din asigurări și câștigul din vânzarea de portofolii neperformante
- Confirmarea, pentru încă o dată, a îmbunătățirii calității activelor: rata creditelor neperformante și-a menținut tendința descendentă, în scădere cu 330 puncte de bază, la 8,5% la sfârșitul lunii iunie 2017 față de 11,8% la sfârșitul lunii iunie 2016, ca urmare a operațiunilor de ștergere și vânzării de credite neperformante, rata de acoperire a creditelor neperformante a rămas cvasi stabilă la 75,0% la sfârșitul lunii iunie 2017 față de 74,7% la sfârșitul lunii iunie 2016
Creditarea pe piața din România indică semne de imbunătățire, susținută de continuarea creșterii economice si de creșterea venitului disponibil. Creditele brute au crescut cu +3,5%* față de sfârșitul lunii iunie 2016, cu creditele acordate persoanelor fizice în creștere cu +5,1%* și creditele pentru companii mai mari cu +2,0%*, indicând primele semne de revenire. Creditele acordate persoanelor fizice continuă să fie susținute de creditele ipotecare, ca motor principal al creșterii (+10,1%* comparativ cu S1-2016) în timp ce creditele de consum au rămas cvasi stabile în dinamică anuală, volumul creditelor nou acordate în monedă locală depășind cu puțin scăderea componentei în valută.
Creșterea depozitelor la nivelul sistemului bancar rămâne solidă, peste 8%* comparativ cu anul trecut, pentru ambele segmente: persoane fizice și companii, în ciuda nivelului scăzut al ratelor de dobândă.
BRD și-a menținut evoluția comercială solidă în prima jumătate a anului 2017, cu numărul de clienți persoane fizice în creștere cu 21 mii, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Gradul de echipare a clienților (număr mediu de produse pe client activ) a crescut în continuare, de la 3,99 la sfârșitul lunii iunie 2016, la 4,13 la sfârșitul lunii iunie 2017, marcat de tendința generală de creștere a gradului de digitalizare. Stocul de contracte internet și mobile banking a atins 1,25 milioane la sfârșitul lunii iunie 2017, +27,1% în comparație cu iunie 2016. În special, interesul clienților pentru aplicația de mobile banking continuă evoluția ascendentă, așa cum arată creșterea puternică a stocului abonamentelor MyBRD mobile (număr de contracte mai mare cu 59,2% față de iunie 2016).
BRD a continuat îmbunătățirea experienței bancare digitale a clienților prin oferirea de noi funcționalități pentru aplicațiile sale de internet și mobile banking. Persoanele fizice au acum posibilitatea de a primi bani prin Western Union direct prin intermediul aplicațiilor MyBRD Net și MyBRD Mobile. În plus, utilizatorii aplicației pentru mobil se pot autentifica și pot autoriza plăți folosind cititorul de amprente, beneficiind de o experiență sigură și convenabilă.
Soldul creditelor nete ale Grupului BRD a atins 29,8 miliarde RON, + 4,5%* mai mare în comparație cu sfârșitul lunii iunie 2016, beneficiind de un avans puternic pe segmentele persoane fizice si mari companii. Creditele acordate segmentului retail sunt mai mari cu +6%* față de sfârșitul lunii iunie 2016, cererea sporită determinând o creștere a creditelor nou acordate pentru persoane fizice cu +9,1% față de S1-2016, la 3,1 miliarde RON, susținută de creșterea cu +14,2% a creditelor de consum nou acordate. Soldul creditelor non retail a crescut cu +1,6%* in comparație cu finalul S1-2016, susținut de creditele acordate marilor clienți corporativi (+5.4%* in comparație cu finalul lunii iunie 2016), confirmând încă o dată poziția solidă a BRD pe acest segment.
Intrările din depozite rămân solide în dinamică anuală (+6,8%* față de iunie 2016): clienții retail si non retail
și-au crescut economiile cu +7%*, respectiv +6,5%*, față de anul trecut. Într-un context al ratelor de dobândă mici, depozitele în conturi curente au crescut în continuare, cu +26%*, în comparație cu sfârșitul lunii iunie 2016.
Indicatorul credite/depozite este de 69,1% (-1,5 puncte față de 30 iunie 2016 și +1.6 puncte în comparație cu 31 decembrie 2016).
Venitul net bancar al Grupului BRD a atins 1.342 milioane RON, +2,1% în comparație cu S1-2016, excluzând elementele nerecurente înregistrate în prima jumătate a anului 2016 (câștigul din instrumentele financiare disponibile pentru vânzare și din tranzacția VISA Europe, care au totalizat 121 milioane RON). Creșterea venitului net bancar provine din îmbunătățirea veniturilor nete din dobânzi (+5,5% față de S1-2016 , urmare a efectelor pozitive de volum) care au depășit scăderea veniturile din comisioane de -3,7%, față de S1-2016. Veniturile nete din comisioane au beneficiat, pe de o parte de creșterea veniturilor din activitatea de carduri și comisioane în creștere din serviciile financiare și de pe piața de capital, dar au continuat să fie influențate, pe de altă parte, de comisioane mai mici din produsele bancare de tranzacționare (determinate în special de modificările de structură în mixul de canale și de creșterea presiunilor concurențiale).
Cheltuielile operaționale au crescut cu +2,1%, față de S1-2016, cu cheltuielile de personal cvasi stabile, în timp ce alte categorii de costuri au înregistrat o creștere de +3,8%. Creșterea cheltuielilor care nu sunt legate de personal a provenit, în principal, din creșterea cu +8,6% a contribuției anuale la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare și Fondul de Rezoluție. Indicatorul cost/venit la nivel de Grup a atins 53,7% în S1-2017, în comparație cu 49,2% în S1-2016 ; indicatorul cost/ venit a rămas nemodificat, la 53,8% in S1-2017 față de 53,7% în S1-2016, după ajustarea elementelor nerecurente.
Rezultatul operațional brut a crescut cu +2%, excluzând elementele nerecurente (câștigul din tranzacția VISA Europe și instrumentele financiare disponibile pentru vânzare).
Grupul BRD a înregistrat îmbunătățirea continuă a calității activelor în prima jumatate a anului 2017 după cum arată rata creditelor neperformante mai mică, de 8,5% la sfârșitul lunii iunie 2017, față de 11,8% la sfârșitul lunii iunie 2016, cumulat cu gradul de acoperire cvasi stabil, la 75,0% la sfârșitul lunii iunie 2017 față de 74,7% la sfârșitul lunii iunie 2016 (toți indicatorii conform metodologiei ABE), ca urmare a operațiunilor de ștergere și vânzare de creanțe depreciate. Costul net al riscului a înregistrat o eliberare de provizion de 270 milioane RON în prima jumatate a anului 2017, datorită recunoașterii unor despăgubiri din asigurări, recuperări din portofoliul non retail neperformant și câștigului din vânzarea de portofolii de credite neperformante.
În acest context, Grupul BRD a înregistrat o creștere semnificativă a profitabilității în prima jumătate a anului: rezultatul net a atins 750 milioane RON în S1-2017, aproape dublu (+96,8%) în comparație cu S1-2016, conducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii de 22,1% în comparație cu 12,1% în S1-2016. Excluzând elementele nerecurente, profitul net a crescut de 2,1 ori în comparație cu perioada similară a anului trecut.
BRD a confirmat poziția sa solidă de capital, menținând o rată de adecvare a capitalului la un nivel confortabil de 19,4% la sfârșitul lunii iunie 2017 (nivel individual, conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudențiale) față de 19,1% la sfârșitul lunii iunie 2016.
“BRD a obținut o performanță foarte solidă în prima jumatate a anului 2017, marcată de rezultate financiare robuste, o îmbunătățire semnificativă a profilului de risc și continuarea creșterii activitatii comerciale. Continuăm să investim în oferta digitală, menită să imbunătățească experiența bancară a clienților noștri. Ne concentrăm în cotinuare pe îmbunătățirea constantă a calității serviciilor și produselor noastre și rafinarea modelului de afaceri orientat către client. În același timp, ne reafirmăm angajamentul de a finanța economia și de a crea valoare pentru acționarii și partenerii noștri”, François Bloch, director general al BRD.
Rezultatele financiare ale Grupului BRD aferente S1-2017 sunt disponibile pentru public si investitori pe site-ul web al bancii, www.brd.ro, incepand cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obtinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Société Générale, situat in Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucuresti
(*) Variatii la curs valutar constant
BRD - Groupe Société Générale are 2,27 milioane de clienţi activi şi operează o reţea de 790 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,4 milioane de carduri valide şi o reţea de acceptare de aproximativ 29 500 POS-uri şi mai mult de 1 500 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la 30 iunie 2017, de 51,54 mld RON.
BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 148 000 de angajaţi în 76 de ţări şi peste 30 de milioane de clienţi în întreaga lume, în trei activităţi-cheie:
Retail banking în Franţa
Retail banking internaţional, servicii financiare şi asigurări
Corporate & investment banking, private banking, administrare de active şi servicii pentru investitori.