ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) nu-si face datoria de a proteja persoanele momite de IFN-urile (Institutii Financiare Nebancare) care-si promoveaza extrem de agresiv creditele online cu 0% dobanda, ascunzandu-si dobanzile reale, de mii de ori mai ridicate decat un credit bancar, la care se adauga penalitati de intarziere si mai mari.
Mai mult, unele IFN-uri incearca sa-si asigure increderea potentialilor clienti afisand pe site-uri ca sunt supravegheate sau monitorizate de Banca Nationala a Romaniei (BNR), desi aceasta nu are atributii legale in supravegerea IFN-urilor care acorda credite online, ocupandu-se doar de inscrierea acestora intr-un registru (registrul general al IFN-urilor).
Cu toate acestea, pe site-ul Telecredit.ro, de exemplu, este colorat in rosu faptul ca acesta este “monitorizat BNR si inregistrat in Registrul general”.
ANPC, cea care este responsabila, in realitate, de monitorizarea si verificarea activitatii IFN-ului in ceea ce priveste protectia consumatorilor care obtin credite online, este, insa, greu de reperat pe site-ul Telecredit, fiind amestecata printre alte linkuri, in loc sa fie prezentata distinct, pentru a fi usor de reperat de catre consumatori.
Mai ales ca acestia ar putea avea toate motivele sa reclame Telecredit la protectia consumatorului.
In primul rand, pentru ca oamenilor li se promit imprumuturi fara costuri: 0% dobanda, 0% DAE. Asta vezi cand intri pe site-ul Telecredit.ro:
Suma solicitata: 1050 lei, durata 20 de zile, dobanda pe zi 0%, suma de returnat 1050 lei, DAE 0%.
Dar atunci cand pui cursorul pe oul de pe graficul calculatorului de credit, iti apare informatia ca “este disponibil de la al 2-lea imprumut”. Cand misti oul spre suma de 500 de lei sau mai putin, afli ca ai “0% dobanda la primul imprumut”.
Asadar, dobanda 0 este valabila doar la primul imprumut si numai pentru sume de pana la 500 de lei. Dar cat este dobanda la al doilea imprumut? In niciun caz 0%, cum sunt indusi in eroare potentialii clienti ai IFN-ului.
Ei insa nu au sansa sa afle costul real al celui de-al doilea imprumut. Din simplul motiv ca nu apare pe prima pagina a site-ului, langa dobanda 0 la primul imprumut, asa cum ar fi corect si legal, de altfel.
Consumatorii nu sunt informati cu privire la costul creditului nici dupa ce fac click pe butonul “aplica”, unde apar “termenii si conditiile de utilizare a serviciilor”, in care firma isi afirma dreptul de a lua de pe cardul clientului sumele datorate si “dobanzile penalizatoare”, fara a mentiona valoarea acestora: “Imprumutatul/Solicitantul autorizeaza expres si irevocabil TELECREDIT sa debiteze cardul sau cu sumele datorate de catre acesta la scadenta (valoarea totala platibila), precum si cu sumele reprezentand dobanzi penalizatoare si costurile percepute de terti datorate potrivit dispozitiilor contractuale, dupa caz.“
Clientii Telecredit nu au acces, inainte de a aplica pentru un credit, nici la informatiile precontractuale de baza, care contin costurile imprumutului, impuse de legislatia de protectie a consumatorului.
Dobanda este ascunsa bine la coada unei liste din rubrica “intrebari frecvente”, unde aflam ca valoarea acesteia este de 1,2% pe zi, adica 438% pe an, cam de 40 de ori mai mare decat costul unui credit de consum acordat de banci, care este in jurul a 10% pe an.
Telecredit exprima dobanda pe zi, si nu anuala, cum e legal, “intrucat valoarea DAE nu este reprezentativa pentru acest tip de imprumut, DAE calculandu-se pe un an iar perioada de creditare pentru imprumutul Telecredit este de maxim 30 de zile”.
Totusi, se prezinta modul de calcul al DAE, precum si un exemplu cu valoarea acesteia pentru un credit de 100 de lei pe 20 de zile: 4.969%, adica de 500 de ori mai mare decat un credit bancar.
In concluzie, creditul cu 0% dobanda cu care sunt momiti clientii Telecredit pe prima pagina vor plati de fapt, de la al doilea imprumut, inclusiv in cazul depasirii perioadei maxime de rambursare, de 30 de zile, o doanda de 500 de ori mai mare decat pentru un credit bncar.
ANPC nu-si face datoria de a amenda Telecredit pentru dezinformarea si neinformarea adecvata a consumatorilor iar institutia nu a raspuns la intrebarile trimise de Bancherul.ro.