NOTĂ DE FUNDAMENTARE
Hotărâre pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Prima casă"
Motivul emiterii actului normativ
1. Descrierea situaţiei actuale
Programul ”Prima casă” a fost implementat la nivelul anului 2009, într-un context în care fluxurile specifice tranzacţiilor pe piaţa imobiliară erau blocate deoarece persoanele fizice se confruntau cu dificultăţi în accesarea unui credit de investiţii imobiliare destinat achiziţionării/construirii unei locuinţe, dificultăţi care se datorau în principal lipsei garanţiilor solicitate de instituţiile de credit conform normelor de creditare proprii.
Pe acest fond, la care se adaugă şi faptul că a fost implementat pentru a răspunde unei nevoi sociale pregnante – problema locativă, programul ”Prima casă” a cunoscut până în prezent o dinamică semnificativă, antrenând fluxuri de numerar în economie şi stimulând în mod indirect industriile orizontale adiacente sectorului construcţiilor.
Garanţiile pentru creditele destinate achiziţiei sau construcţiei de locuinţe în cadrul Programului se acordă numai în lei, de către finanţatorii care au optat pentru a prelua 50% din riscurile asumate de stat în cadrul etapelor anterioare.
Plafonul total de garantare alocat pentru anul 2016 este de 2.940,3 milioane lei.
De la lansarea Programului în anul 2009 până la finele lunii noiembrie 2016, au fost acordate 203.783 garanţii, în valoare totală de 17,5 miliarde lei.
De la începutul anului 2016 până la finele lunii noiembrie au fost acordate 32.747 garanţii, în valoare totală de 3,1 miliarde lei.
Până în prezent, în cadrul Programului au fost înregistrate 767 cereri de plată, din care, până la data de 29.12.2016 au fost plătite 521, iar valoarea totală a garanţiilor plătite este de 44.077.264,79 lei. Un număr de 130 de cereri de executare, în valoare totală de 540.281,65 lei şi 2.151.748,80 euro au fost respinse la plată.
Din garanţiile executate, un număr de 14 garanţii, în valoare totală de 1.098.768,98 lei, au fost repuse în vigoare, iar diferența până la 781 cereri de executare a garanţiilor înregistrate, este reprezentată de cereri retrase de la plată, garanţiile aferente fiind încă în vigoare şi decererile în analiză, pentru care nu s-au emis încă decizii de plată/respingere, acestea având termene de finalizare în 2017.
Schimbări preconizate
Prin Memorandumul cu tema Aprobarea strategiei programului ”Prima casă” (2017-2021), adoptat de Guvern în şedinţa din data de 29.11.2016 au fost stabilite obiectivele şi liniile directoare care vor guverna programul ”Prima casă” în următorii 5 ani.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.97/2016 pentru modificarea şi completarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în
vederea implementării programului "Prima casă", precum şi pentru stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial nr.1013/16.12.2016, la nivelul legislaţiei primare au fost transpuse obiectivele aprobate prin strategie, fiind stabilite criteriile pe care trebuie să le îndeplinească locuinţele pentru a fi încadrate în categoria locuinţelor noi şi consolidate, iar procentele de garantare au fost diferenţiate în funcţie de categoriile de locuinţe care pot fi
achiziţionate în cadrul Programului.
Totodată, prin aceeaşi intervenţie legislativă efectuată la nivelul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.60/2009 au fost individualizate procentele de garantare corespunzătoare fiecărui tip de tranzacţie, de maximum 50% pentru locuinţele noi sau consolidate, în cazul cărora lucrările de construcţie sau consolidare au fost recepţionate la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat, respectiv de maximum 40% pentru celelalte categorii de locuinţe.
Termenul de 5 ani de la data semnării procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii, propus pentru a delimita încadrarea locuinţelor noi, a fost corelat cu prevederile art.7 alin.(3) din Legea nr.10/1995 privind calitatea în construcţii, rep., cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc o durată minimă de 5 ani a perioadei de garanţie din contractele de execuţie a lucrărilor de construcţii încheiate între părţi, diferenţiată în funcţie de categoriile de importanţă ale construcţiilor stabilite potrivit legii.
Având în vedere modificările şi completările recent aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.60/2009, se impune corelarea normelor de aplicare a acesteia. În acest sens, propunem introducerea unui nou set de definiţii ale locuinţelor care se pot achiziţiona/construi prin Program.
Prin locuinţă nouă în sensul programului "Prima casă" se înţelege orice imobil care respectă cerinţele pentru a fi încadrată în categoria imobilelor cu destinaţia de locuinţă, recepţionat la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat.
Locuinţele supuse unor lucrări de intervenţie în vederea consolidării şi/sau reducerii riscului seismic cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat, vor fi asimilate locuinţelor noi.
Se propune reglementarea modului de calcul al termenului de 5 ani aplicabil în cazul locuinţelor noi şi/sau consolidate să fie calculat în funcţie de data efectuării recepţiei la terminarea lucrărilor, având ca punct final data solicitării creditului garantat (element care poate fi controlat în cadrul analizei).
În tot cuprinsul normelor metodologice de implementare a programului ”Prima casă”, referirile la împărţirea proporţională a riscurilor şi pierderilor, respectiv la procentul egal de garantare, au fost înlocuite cu sintagma „proporţional cu procentul de garantare”, care reflectă procentul diferenţiat în funcţie de categoria de locuinţă achiziţionată în cadrul Programului.
Conform strategiei programului ”Prima casă”, se propune ca pentru anul 2017, să fie aprobată alocarea unui plafon al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, de 2.500 milioane lei.
Pentru simplificarea proceselor şi evitarea birocratizării excesive a acestora, se propune preluarea de către FNGCIMM a sarcinii de a emite acordurile pentru radierea ipotecilor şi a interdicţiilor de înstrăinare şi grevare prevăzute de lege în cazul rambursării integrale anticipate sau la termen a finanţărilor garantate, precum şi în cazul respingerii cererilor de plată având impact strict asupra activităţii de monitorizare a garanţiilor emise în cadrul programului ”Prima casă”.
Activitatea va fi acomodată la nivelul FNGCIMM, unde în prezent se procesează cererile finanţatorilor şi se desfăşoară activitatea de pregătire a documentaţiei de întocmire și transmitere a cererii de eliberare a acordului Ministerului Finanţelor Publice, precum și de emitere a deciziei de radiere și transmitere a acesteia către finanțatori, pentru aceleaşi situaţii.
Timpul de aşteptare al finanţatorilor/beneficiarilor pentru obţinerea acordurilor și a deciziilor de radiere va fi scurtat astfel cu cel puţin 10 zile lucrătoare (pentru efectuarea formalităţilor de emitere a acordurilor, pregătire și expediere a documentaţiei).
Preluarea integrală la nivelul FNGCIMM a tuturor operaţiunilor care intră în componenţa procedurii de radiere, ar permite informatizarea întregului proces în condiţii optime.
Propunem astfel ca, în cazul lichidării creditului garantat în cadrul Programului prin rambursarea integrală a soldului finanţării garantate, anticipată sau la termen, FNGCIMM să fie mandatat să îşi exprime acordul în numele şi în contul statului român, prin Ministerul Finanţelor Publice, în vederea radierii ipotecii legale şi a interdicţiilor înscrise în cartea funciară a locuinţei achiziţionate/construite în cadrul Programului.
Propunem ca pentru respectarea uzanţelor din domeniul bancar, în cazul garanţiilor ce vor fi acordate în baza promisiunilor de garantare emise cu procentul de garantare de 50%, fără diferenţiere în funcţie de încadrarea locuinţelor în categoria celor noi/consolidate sau aflate în exploatare, procentul de garantare să fie cel prevăzut în promisiunea de garantare.
Având în vedere faptul că termenul de 5 ani de la recepţie se raportează ca punct final la data solicitării creditului garantat, propunem ca finanţatorii săindividualizeze procentul de garantare corespunzător locuinţei care se achiziţionează prin credit garantat în cadrul Programului.
Alte informaţii
Pentru implementarea prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.97/2016 pentru modificarea şi completarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă", precum şi pentru stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, este necesar a fi stabilite normele de aplicare ale acesteia.