Carlo Vivaldi, seful diviziei Unicredit pentru Europa Centrala si de Est, a prezentat in cadrul conferintei Capital Markets Day sustinuta astazi la Londra noua strategie a grupului italian in tarile din regiunea noastra, inclusiv in Romania, in conditiile in care grupul italian a luat decizia de a desfasura un amplu plan de restructurare pe parcursul urmatorilor trei ani.
“Scopul e sa avem o crestere organica solida in tarile membre UE din Europa de Est, printre care se regaseste si Romania”, a spus el, precizat ca se urmareste majorarea numarului de clienti prin oferirea de produse inovative.
Unul dintre obiective este si cresterea veniturilor cu 2,6% pana in 2019 si achizitia de 2,6 milioane noi clienti.
Sefii Unicredit au precizat ca in tarile din Europa de Est vor avea o abordare conservatoare, concentrandu-se pe cresterea organica si eventual prin achizitia de portofolii de active, cum a facut Unicredit Bank Romania cand a preluat portofoliile de credite retail si corporate ale RBS.
“Am putea lua in considerare si achizitii de portofolii de active, daca vor aparea oportunitati”, a spus Vivaldi.
Prioritatea este consolidarea pozitiei de lider in regiune si a performantei financiare.
Aceste obiective se vor realiza prin doua mijloace:
1. Inovare, digitalizare si reducerea costurilor: se urmareste o penetrare a serviciilor online de 51% pana in 2019 si a celor mobile de 47%.
In paralel se va rationaliza reteaua de unitati cu 14% prin inchideri de unitati si relocari.
Tinta este atingerea unui raport cost/venituri de 37%.
2. Al doilea mijoc de atingere a obiectivelor este imbunatatirea sinergiilor in cadrul grupului, prin cross-selling in tarile CEE, dar si a retelei, prin intermediul platformei grupului.
“Vom mentine o disciplina a riscului fara compromisuri, prin concentrarea pe tarile cu indicatori macroeconici solizi, prin conditii de creditare mai stricte si cresterea gradului de recuperare a creditelor”, a mai spus Vivaldi.
Tinta este reducerea procentului de neperformante de la 10,3% la 8% in trei ani in tarile din zona.
[1]
Planul de restructurare la nivelul grupului Unicredit
Grupul italian Unicredit a ajuns la fundul sacului, dupa opt ani de criza, astfel ca este nevoit sa se restructureze prin inchiderea a aproape 1.000 de sucursale din Italia, Germania si Austria in principal, concedierea a 14.000 de angajati, vanzarea unui volum urias de credite neperformante, de 18 miliarde euro, si recunoasterea unor pierderi de 12,2 miliarde euro in ultimul trimestrul din acest an.
Unicredit a inceput deja sa ia primele masuri de reducere a costurilor, prin vanzarea detinerilor pe care le avea la banca poloneza Pekao, la fondul de investitii Pioneer si la banca italiana Fineco, dupa ce anterior a vandut si subsidiara din Ucraina.
In acelasi timp, Unicredit vrea sa emita noi obligatiuni in valoare de 13 miliarde de euro.
Unicredit a mai incercat in 2011, cu o alta conducere, un plan de reducere a costurilor pe o perioada de patru ani, insa tintele asumate atunci au fost mult mai putin ambitioase si rezultatele prea modeste pentru a asigura bancii o revigorare sanatoasa.
Banca isi propune ca pana in 2019 sa-si reduca in fiecare an costurile cu 1,7 miliarde euro, astfel incat sa ajunga la un raport cost/venituri de 52%.
Jean Pierre Mustier noul CEO al Unicredit, a declarat ca banca s-a hotarat sa adopte masuri decisive pentru a-si rezolva problema creditelor neperformante din trecut.
Masurile de restructurare si de recudere a costurilor vor permite bancii sa-si majoreze rata de capitalizare (CET 1 ratio fully loaded) la 12,5%, de la 10,8% in prezent, si sa atinga o profitabilitate (Return on tangible equity) de 9% in 2019, ceea ce-i va permite bancii sa plateasca dividende reprezentand intre 20% si 50% din profit.
Vezi aici comunicatul Unicredit privind noul plan strategic