Legea insolventei persoanelor fizice (falimentul personal), care ar fi trebuit sa intre in vigoare de maine, 1 noiembrie, va fi din nou amanata, dupa ce presedintele Klaus Iohannis a decis astazi sa nu o promulge ci sa o retrimita Parlamentului pentru reexaminare.
Motivatia Presedintelui Romaniei este aceeasi cu cea a Guvernului, care a decis la finalul anului trecut sa amane (proroge) cu un an intrarea in vigoare a legii, de la 1 ianuarie 2016, de cand ar fi trebuit sa intre in vigoare, pana in 1 ianuarie 2017: nu exista infrastructura materiala si personalul necesar pentru aplicarea legii.
Asadar Guvernul tehnocrat Ciolos, de la care era de asteptat sa fie mult mai eficient decat unul politic, nu a reusit timp de 10 luni sa asigure punerea in aplicare a legii falimentului personal, ceea ce ne face sa credem ca aceasta lege nu se va putea aplica nici macar de la 1 ianuarie 2017.
Ministerul Economiei a publicat, la inceputul acestui an, "Planul de acțiune al implementării Legii privind procedura insolvenței persoanelor fizice". Potrivit acestui plan, pentru aplicarea legii insolventei persoanelor fizice este nevoie de personal suplimentar de nu mai putin de 2.030 de persoane la nivelul ANPC, Registrului Comertului si instantelor de judecata. (vezi aici detalii)
La inceputul lunii ianuarie, Guvernul a adoptat Hotărârea prin care se vor constitui Comisiile de insolvență la nivel central și teritorial, una dintre etapele incluse în Planul de acțiune al implementării Legii privind procedura insolvenței persoanelor fizice. (vezi aici detalii)
De atunci, nu s-a mai auzit nimic despre planul de actiune pentru implementarea legii.
Bancherul.ro a cerut Ministerului Economiei, inca din luna iulie, informatii cu privire la stadiul implementarii Planului de actiune, insa nu am primit raspuns. Nici ANPC nu ne-a trimis vreun raspuns la intrebarile privind implementarea legii.
Bancile au cerut aplicarea mai rapida a legii, ca alternativa la darea in plata
Bancile au fost cele care au facut lobby la Parlament, mai exact pe langa deputata PSD Ana Birchall, initiatoarea legii falimentului personal, sa grabeasca intrarea in vigoare a legii, dupa aparitia altei legi, cea privind darea in plata, cu scopul de a-i atenua acesteia din urma potentialul impact negativ asupra bancilor.
Intr-un comunicat comun al ARB si CPBR din 18 februarie se arata ca “se impune devansarea termenului de intrare în vigoare a Legii 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice.
“Avantajul major al legii privind procedura insolvenţei persoanelor fizice faţă de legea privind darea în plată este că după insolvenţă debitorul persoană fizică de bună credinţă poate rămâne în posesia bunului imobil care este adus în garanţie, pe când darea în plată înseamnă pierderea locuinţei de familie/ terenului", au sustinut bancherii. (vezi aici detalii)
Bancherii au ajuns sa faca lobby pentru grabirea legii falimentului personal dupa ce in anii precedenti, impreuna cu BNR si FMI, s-au opus adoptarii unei astfel de legi, solicitate de catre reprezentantii asociatiilor de consumatori, cu scopul de a-i proteja pe clientii bancilor afectati de criza, mai ales pe cei cu credite in franci elvetieni (CHF), impovarati de cresterea cursului francului.
Dupa ce fostul guvern PSD Ponta a intrerupt, la finalul anului trecut, acordul cu FMI, odata ce tara noastra a ramburat integral imprumutul obtinut pentru traversarea perioadei dupa criza din decembrie 2008, in Parlament au inceput sa apara initiativele legislative de protectie a consumatorilor, precum insolventa personala, darea in plata sau conversia creditelor in CHF, aprobate in unanimitate de parlamentarii care se pregateau de alegerile din 11 decembrie.
Legea falimentului personal a fost prima adoptata, insa aceasta are prevederi atat de stufoase si presupune o birocratie atat de mare, incat era previzibila imposibilitatea aplicarii rapida a acesteia.
In aceste conditii a aparut, rapid, legea darii in plata, promovata si sustinuta de carismaticul avocat Gheorghe Piperea, un veritabil haiduc al sistemului banca romanesc, care a gasit sustinere pentru adoptarea legii in Parlament in deputatul PNL Catalin Zamfir.
Succesul legii a fost atat de mare, in ciuda impotrivirii tuturor autoritatilor locale si europene, inclusiv FMI, incat cei doi au venit rapid cu o alta lege de “pedepsire” a bancilor, cea privind conversia creditelor in franci elvetieni (CHF) la cursul istoric, care a avut un succes si mai mare, intrucat spre deosebire de legea darii in plata, nu prevede un prag maxim pentru creditele ce pot beneficia de lege.
In cele din urma, bancherii au reusit, cu ajutorul Curtii Constitutionale, sa echilibreze legea darii in plata, astfel ca acesta nu se va aplica asa cum a vrut “haiducul”, ci doar in urma deciziei instantelor de judecata. Ceea ce, pana la urma, este tot in interesul lui Piperea, acesta fiind un reputat avocat, dar si profesor de drept civil la Universitatea Bucuresti.
Ramane de vazut daca si legea conversiei creditelor in CHF, contestata de Guvern la Curtea Constitutionala, va avea aceeasi soarta, judecatorii urmand sa se pronunte in 23 noiembrie.
Legea falimentului personal ar putea ramane, asadar, ultima solutie pentru clientii bancilor care mai intai ar putea profita fie de legea privind darea in plata, pentru a scapa de datorii prin cederea locuintei catre banca, fie de conversia creditelor in CHF la cursul istoric, daca aceasta va fi gasita constitutionala de catre Curtea Constitutionala.
Legea nr.151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice (falimentul personal), care ar putea intra in vigoare de luna viitoare, este destinata clientilor bancilor cu restante la credite de minim 18.750 de lei (4.200 de euro), mai exact echivalentul a 15 salarii minime pe economie (salariul minim brut pe economie fiind de 1250 lei) si o intarziere de cel putin 90 de zile la plata ratelor. (vezi aici prevederile legii)
Comunicatul Presedintelui Romaniei:
Preşedintele României, domnul Klaus Iohannis, a trimis luni, 31 octombrie a.c., Parlamentului, spre reexaminare, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2015 pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice.
Vă prezentăm textul integral al cererii:
Domnului Călin Popescu Tăriceanu
Președintele Senatului
În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată,
formulez următoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2015 pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 61/2015 prevede că termenul de intrare în vigoare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice, prevăzut la art. 93 teza întâi din actul normativ menționat, se prorogă până la data de 31 decembrie 2016. Prin Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2015 pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice, termenul prorogat este stabilit pentru data de 31 octombrie 2016.
Termenul de intrare în vigoare a unei legi trebuie astfel stabilit încât să permită tuturor autorităților publice și/sau instituțiilor publice să-și exercite atribuțiile constituționale și legale referitoare atât la respectarea procedurilor de adoptare, promulgare, publicare, cât și la stabilirea măsurilor ce decurg din aplicarea legii respective. Or, devansarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 151/2015, chiar și cu două luni, poate afecta procesul de asigurare a măsurilor concrete privind alocarea resurselor umane și bugetare necesare pentru organizarea și funcționarea comisiilor avute în vedere de Legea nr. 151/2015, cât și a completelor de judecată. În lipsa cadrului funcțional și organizatoric adecvat, apreciem că intrarea în vigoare a dispozițiilor Legii nr. 151/2015 la data de 31 octombrie 2016 este de natură să facă inaplicabilă atât procedura administrativă de insolvență pe bază de plan de rambursare, cât și procedura simplificată de insolvență.
Intrarea în vigoare a dispozițiilor ce reglementează procedura judiciară de insolvență prin lichidare de active are, de asemenea, impact și asupra activității de înfăptuire a justiției, impunând suplimentarea prealabilă și semnificativă a personalului instanțelor de judecată.
Acesta este un proces complex, ce se desfășoară, de regulă, potrivit unui calendar, a cărui devansare poate impieta asupra aplicării legii. În acest sens, considerăm că în analiza deciziei de intrare în vigoare a Legii nr. 151/2015 ar trebui consultat Consiliul Superior al Magistraturii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 317/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2015 pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice.
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS - WERNER IOHANNIS