Patru dintre cele mai mari IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) din Romania (Cetelem, ERB Retail Services - Cardul Euroline, Garanti Credite de consum si UniCredit Consumer Financing), care detin 78% din piata creditelor de consum, au acordat in primul trimestru din 2016 credite in valoare de 663 milioane lei, in crestere cu 33% fata de aceeasi perioada a anului trecut, anunta intr-un comunicat Asociatia Societatilor Financiare (ALB Romania).
Volum nou finantat prin credit IFN la 31 martie 2016
(comunicat de presa al ALB)
Membrii ALB, reprezentanti ai creditului de consum, au acordat in primele 3 luni ale anului 2016 credite in valoare de 663 milioane Lei, in crestere cu 33% fata de aceeasi perioada a
anului trecut.
Creditele destinate consumului personal reprezinta 92.1% din total, respectiv 611 milioane Lei, in timp ce creditele industriale reprezinta 6.1 % (40 milioane Lei), iar creditele auto 1,8% (12 milioane Lei).
Fata de aceeasi perioada a anului 2015, in domeniul creditelor destinate consumului personal, imprumuturile de nevoi personale au crescut de la 42% la 49%, creditele de tip revolving (inclusiv cardurile de credit) au scazut de la 48% la 43%, iar creditele la POS au scazut de la 10% la 8%.
Creditele auto acordate de companiile de credit de consum membre ALB, au fost destinate in proportie de 79% achizitiei de vehicule noi si in proportie de 21% achizitiei de vehicule second hand.
Din punctul de vedere al valorii finantate, se remarca cresterea ponderii creditelor cu sume finantate mai mari de 44.450 Lei (10.000 Euro) cu 6% fata de aceeasi perioada a anului 2015,
si cu 3% a creditelor intre 22.229 Lei si 44.450 Lei (5.001 si 10.000 Euro).
Creditele cu valori pana la maximum 4.445 Lei (1000 Euro) si cele intre 4.449 Lei si 22.225 Lei (1001 si 5000 Euro) au inregistrat scaderi de 8%, respectiv 1% fata de valorile din luna martie 2015.
In functie de nivelul de educatie, fata de aceeasi perioada a anului 2015, 49% au fost credite acordate persoanelor cu studii medii (in scadere cu 3%), 38% persoanelor cu studii superioare
(in crestere cu 4%) si 13% persoanelor cu studii elementare (in scadere cu 1%).
Analiza creditelor IFN acordate in functie de gen, mediu urban versus rural si situatia civila, indica pastrarea acelorasi ponderi cu perioada similara a anului precedent (avand variatii de
sub 3%).
In functie de venitul net al clientilor IFN care au accesat un credit de consum, categoria de venituri cuprinse intre 501 si 1000 Lei reprezinta o pondere de 40%, in scadere cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Este de mentionat totusi, faptul ca ponderea persoanelor cu venituri intre 1001 si 1500 Lei si a celor cu venituri intre 1501 si 2000 Lei care au accesat un credit de consum a crescut cu 4%, respectiv 2% fata de aceeasi perioada a anului 2015.
Celelalte categorii de venituri s-au pastrat relativ constante ca pondere la nivelul perioadei similare a anului 2015.
„Cresterea de 33% a volumului de credite de consum finantat de membrii ALB este sustinuta de cresterea increderii consumatorilor in stabilitatea economica si a celei personale, implicit de cresterea apetitului fata de cumparaturi de valoare mai mare, destinate unor proiecte personale de mai mare anvergura. Observam ca segmentul clientilor cu venituri mai mari decat media a crescut, la fel si sumele finantate ce depasesc 5000 euro/contract. Aceasta ne demonstreaza consolidarea increderii in produsele si serviciile oferite de institutiile financiare nebancare, precum si competitivitatea acestora” – a mentionat Ema Randjak, presedintele Consiliului Creditului de Consum al ALB.
Conform statisticilor, ALB reprezinta 78% din totalul pietei creditului de consum IFN din Romania in ceea ce priveste volumul nou finantat.