In decembrie 2015, asociatiile firmelor de transport rutier au iesit in strada pentru a reclama faptul ca in ultimul an asigurarea auto obligatorie (RCA) s-a scumpit chiar si de patru ori (300%).
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anuntat atunci ca a sesizat Comisia Europeană și Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) despre colapsul iminent al sistemului RCA/Carte verde din România, în condițiile în care tarifele încep de la 3.000 euro și trec de 25.000 de euro pentru un camion cu 5 ani vechime, și a solicitat găsirea unor soluții imediate pentru evitarea blocării acestei piețe. (vezi aici detalii)
Ziua urmatoare, ASF a anuntat ca președintele institutiei, Misu Negritoiu, a dispus controale inopinate, prin deciziile nr. 3582-3589/8.12.2015 şi 3593/9.12.2015, la toate societățile de asigurare care emit polite RCA, respectiv: Allianz - Țiriac Asigurări S.A., Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group S.A., Carpatica Asig S.A., Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A., Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., Groupama Asigurări S.A., Generali România Asigurare Reasigurare S.A., Omniasig Vienna Insurance Group S.A. şi Uniqa Asigurări S.A. (vezi aici detalii)
Nici pana acum nu au fost publicate rezultatele acestor controale.
Ulterior, in 22 decembrie, s-a incheiat un protocol intre firmele de asigurari si cele de transport, prin care s-a convenit plafonarea la 50% a cresterii tarifelor RCA.
In ianuarie, ASF a comunicat ca a organizat “o ședință de lucru cu reprezentanții celor nouă societăți de asigurare autorizate să vândă polițe RCA având ca temă verificarea încadrării noilor tarife în plafonul de majorare de 50% convenit prin Protocolul încheiat pe 22 decembrie 2015 și reiterarea angajamentului de continuare a demersurilor comune menite să conducă la normalizarea pieței RCA.”
Ocazie cu care ASF a precizat ca firmele de asigurari si-au indeplinit promisiunea din protocol si au plafonat la 50% majorarile de preturi la asigurarile auto obligatorii RCA pentru firmele de transport.
"Inventarierea pozițiilor celor nouă societăți a relevat respectarea – cu unele excepții marginale, pe categorii de produs - plafonării majorărilor de tarif la 50%, confirmând faptul că noile contracte de asigurare obligatorie RCA încheiate cu transportatorii se înscriu în linia asumată prin Protocolul din decembrie 2015", a anuntat ASF intr-un comunicat. (vezi aici detalii)
Ieri, scandalul a reizbucnit, dupa ce transportatorii au anuntat ca “desi au fost initiate discutii din luna noiembrie 2015 la nivelul ASF, Guvern precum si in Comisia de Buget-Finante a Parlamentului pentru reducerea tarifelor RCA, care in ultimul an au crescut exploziv intre 100-300% nejustificat, pana in acest moment dupa ce au trecut 2 luni de la semnarea Protocolului, constatam ca tarifele nu au inregistrat nici o scadere.”
Tot ieri, ASF a emis un comunicat in care anunta ca a organizat o noua intalnire intre firmele de asigurari si cele de transporturi, cu participarea reprezentantilor Consiliului Concurentei.
Comunicat din care rezulta faptul ca ASF nu stie ce preturi practica firmele de asigurari pentru asigurarile RCA, ceea ce este inacceptabil pentru o autoritate de reglementare si supraveghere a industriei asigurarilor, si in acelasi timp cu responsabilitati de protectie a consumatorilor.
Iata ce spune ASF in comunicat: “Participanţii au fost invitaţi ca în prealabil să pregătească date relevante, atât la nivel agregat, pe clase de asigurări, cât şi cazuri individuale, care să ofere evidenţe credibile privind evoluţia primelor de asigurare RCA în ultimele 6-9 luni.
Cele două părţi nu au căzut de acord asupra interpretării şi încadrării în limita de majorare de 50% convenită prin Protocol. În timp ce societăţile de asigurări au raportat, din situaţia contractelor încheiate, o creştere medie a primelor de până la 50%, transportatorii au argumentat pe poliţe individuale situaţii care au depăşit acest nivel.”
Cu alte cuvinte, seful ASF, Misu Negritoiu, s-a uitat in aceasta sedinta cum se cearta firmele de asigurari si cele de transporturi: primele ca nu au scumpit in medie pretul cu peste 50%, celelalte ca exista situatii de scumpiri si mai mari.
Care este situatia reala? ASF ar trebui sa stie, daca si-ar face treaba in mod profesionist, astfel incat sa fi fost evitate sedinte si comunicate care nu ajuta la nimic.
Culmea incompetentei este reliefata de urmatorea fraza din comunicat: “au fost derulate controale tematice la toate societățile de asigurare care vând polițe RCA, urmând ca acestea să aplice măsurile necesare pentru remedierea disfuncționalităților constatate.”
Asadar, facem un alt control ale carui rezultate nu le aflam niciodata si care nu are niciun efect.
ASF a venit totusi cu o noutate, dupa un an de la anuntarea intentiei: un model de calcul actuarial al primei RCA (vezi aici modelul, pe site-ul ASF)
COMUNICAT DE PRESĂ al ASF
București, 19 februarie 2016 - În virtutea angajamentului asumat prin Protocolul încheiat în data de 22 decembrie 2015, dl.Mișu Negriţoiu, Președintele ASF, dl. Marius Vorniceanu, Vicepreședinte şi Sectorul Asigurări din ASF au organizat o nouă întâlnire între asociaţiile patronale din industria de transport şi societățile de asigurări care practică RCA.
La întâlnire au participat, din partea transportatorilor, UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România), FORT (Federația Operatorilor Români de Transport), COTAR (Confederatia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România), APTE 2002 (Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002), ARTRI (Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale), ADTI (Asociaţia pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi), CPDR (Coaliţia pentru Dezvoltarea României / Romanian Business Leaders) şi FPSSR (Federaţia Patronală a Şcolilor de Şoferi din România).
Printre asigurătorii prezenți s-au numărat ALLIANZ TIRIAC ASIGURĂRI S.A., GENERALI ROMÂNIA S.A., GROUPAMA ASIGURĂRI S.A.,UNIQA ASIGURĂRI S.A., OMNIASIG VIENNA INSURANCE GROUP S.A., ASIROM VIENNA INSURANCE GROUP S.A., CITY INSURANCE S.A., EUROINS ROMÂNIA S.A. şi CARPATICA ASIGURĂRI S.A.
La întânire au participat şi reprezentanţi ai Consiliului Concurenţei.
Participanţii au fost invitaţi ca în prealabil să pregătească date relevante, atât la nivel agregat, pe clase de asigurări, cât şi cazuri individuale, care să ofere evidenţe credibile privind evoluţia primelor de asigurare RCA în ultimele 6-9 luni.
Cele două părţi nu au căzut de acord asupra interpretării şi încadrării în limita de majorare de 50% convenită prin Protocol. În timp ce societăţile de asigurări au raportat, din situaţia contractelor încheiate, o creştere medie a primelor de până la 50%, transportatorii au argumentat pe poliţe individuale situaţii care au depăşit acest nivel.
ASF a reiterat pașii concreți făcuți în direcția identificării unor soluții, atât prin ajustarea Normei 23/2014, în vederea flexibilizării prevederilor acesteia cât și pentru a elimina potențiale bariere pentru accesul unor noi jucători pe piața asigurărilor, dar și prin inițierea unui dialog concret, în cadrul unor grupuri de lucru, avand ca finalitate o revedere mai substanțială a cadrului legal aplicabil. Mai mult, au fost derulate controale tematice la toate societățile de asigurare care vând polițe RCA, urmând ca acestea să aplice măsurile necesare pentru remedierea disfuncționalităților constatate.
Autoritatea va continua și demersul de determinare a unor repere de referință la nivelul pieței privind dauna medie și frecvența medie a daunei, pe care le va face publice. La solicitarea reprezentanţilor transportatorilor, a fost prezentat un prim model de calcul actuarial, care poate fi consultat pe site-ul Autorităţii - aici.
ASF apreciază că, în continuarea demersurilor de pînă acum, care vizează reechilibrarea și stabilitatea financiară a pieței de asigurări, este important ca cele două părți implicate să își păstreze deschiderea necesară pentru un dialog direct, concret și constructiv.
În perioada imediat următoare ASF își va orienta toate eforturile pentru rescrierea cadrului normativ pentru RCA, inclusiv prin intermediul discuţiilor comune din cadrul grupurilor de lucru. La începutul săptămânii următoare Autoritatea va dezbate proiectul de modificare a legislației primare care să reglementeze RCA, urmând ca acesta să fie transmis Parlamentului României.