Un grup de sapte banci (Alpha Bank, ING, BCR, BRD, Raiffeisen, Bancpost si Libra Bank) au fost cele mai active pe piata publicitatii in 2015, fiecare cu un numar de reclame intre 5.000 si 9.000 difuzate la TV, radio, presa scrisa si in mediul online.
Alte trei banci intregesc topul primelor 10 banci cu cele mai multe reclame in 2015: UniCredit, Banca Transilvania si Piraeus Bank, fiecare cu cate un numar de reclame cu jumatate mai mic decat primele sapte, intre 2.000 si 3.000 de spoturi, conform datelor Mediatrust.
Din acest top lipseste CEC Bank, una dintre cele mai mari banci romanesti, pe locul 6 in topul bancilor dupa valoarea activelor. Banca de stat si-a promovat si ea produsele si serviciile pe parcursul anului precedent, dar s-a concentrat mai mult pe zona panourilor publicitare stradale sau la metrou, in timp ce in mediul online ramane inca destul de discreta.
Cele zece banci cu cele mai multe reclame sunt si cele mai mari din piata dupa marimea activelor, cu o singura exceptie: Libra Bank, care se afla la finalul lui 2014 doar pe locul 24, cu active de 1,6 miliarde lei si o cota de piata de 0,5% din piata bancara.
Banca specializata pe produse si servicii adresate profesiilor liberale si micilor intreprinzatori a fost foarte activa anul trecut, reusind sa-si majoreze activele cu 27% in primele noua luni, la 2,1 miliarde lei, iar soldul creditelor cu 29%, la 1,91 miliarde lei, obtinand un profit de 19 milioane lei.
In privinta bancilor grecesti Alpha Bank, Bancpost si Piraeus Bank, acestea au fost nevoite sa-si promoveze imaginea si produsele mai activ, in conditiile crizei din Grecia din vara anului trecut, ele fiind afectate de retrageri de depozite.
Din top lipseste a patra banca greceasca, Banca Romaneasca, insa aceasta este mai mica decat cele trei, fiind abia pe locul 14 in topul bancilor dupa active, beneficiind in acelasi timp de avantajul numelui romanesc, fiind astfel mai putin afectata de retragerile de depozite.
E bine de amintit ca toate cele patru banci grecesti sunt persoane juridice romane, asadar au capital propriu si sunt supravegheate de BNR, ele dispunand de o rata de solvabilitate ridicata, peste media sisemului bancar, dupa cum au declarat oficialii bancii centrale, ceea ce inseamna ca depozitele clientilor sunt in siguranta.
Alte banci active pe piata
In afara celor zece banci mari active pe piata bancara si pe piata publicitara, mai avem un grup mic de institutii de credit din esalonul mediu, care de asemenea si-au dovedit apetitul de crestere anul trecut.
Este vorba de maghiarii de la OTP Bank, care au cumparat Millennium Bank, turcii de la Garanti Bank, care se dezvolta organic, adica prin achizitia de clienti noi prin propriile forte de vanzari si noi unitati teritoriale, dar si banca de stat Eximbank, tot mai activa pe zona finantarii firmelor.
In grupul bancilor mici s-au remarcat Idea Bank, polonezii care au preluat fosta RIB, si ei in expansiune pe piata.
Daca ar fi sa tragem linie si sa adunam bancile active din 2015, le-am putea pune pe primele 10 dupa volumul de reclame, care sunt si cele mai mari din piata, la se adauga alte 5, asadar in jur de 15, cam jumatate din numarul total de 38 de institutii de credit cate au mai ramas in Romania.
Concurenta de pe piata bancara este asadar in scadere, dupa ce anul trecut au disparut doua banci de marime medie (Volksbank si Millennium Bank). Vezi aici detalii despre numarul bancilor