Studiu Deloitte: Cumparaturile de Craciun ale romanilor, neafectate de criza financiara |
Autor: Bancherul.ro 2008-11-12 11:31 |
|
Cumpărăturile de Crăciun, neafectate de criza financiară
• 46% dintre români spun că economia este în recesiune, faţă de trei sferturi dintre europeni
• 50% dintre români cred că declinul financiar nu va avea un impact direct asupra situaţiei lor personale
• 45% dintre români intenţionează să-şi mărească cheltuielile de Crăciun
• În condiţiile în care românii manifestă mai mult autocontrol asupra apetitului pentru cumpărături, tot mai mulţi dintre ei îşi stabilesc un buget pentru sărbători (48% faţă de 37%, anul trecut).
• 69% dintre români preferă brandurile premium şi nu sunt interesaţi de magazinele de discount.
Jumătate dintre români vor să cheltuie mai mult decât anul trecut în perioada sărbătorilor de iarnă, dar comportamentul lor îşi schimbă centrul de greutate de la un consum impulsiv la unul prudent, pe fondul aşteptărilor economice negative, potrivit unui studiu Deloitte despre tendinţele de consum la sfârşit de an.
“45% dintre români se aşteaptă la o deteriorare economică în 2009. Cu toate acestea, doar o parte dintre ei cred că puterea lor de cumpărare va scădea faţă de anul trecut, chiar dacă simt deja impactul crizei financiare, care la momentul realizării studiului era încă la început. Într-un mediu economic sumbru, 45% dintre români vor să îşi majoreze cheltuielile de sărbători”, se arată în studiu.
Europa reacţionează diferit la mediul economic sumbru
Studiul privind cheltuielile de sărbători, aflat la a 11-a editie, a fost realizat în 16 state europene, în Africa de Sud şi Statele Unite. Pentru România, Slovacia şi Ucraina aceasta este prima ediţie. Informaţiile au fost adunate prin Internet, cu ajutorul unui chestionar structurat şi a unui eşantion selectat în baza anumitor criterii (618 de persoane au fost intervievate în România).
“Este prima dată în istoria studiului când ne confruntăm cu un mediu economic atât de instabil”, au recunoscut specialiştii Deloitte. “În acest context, orice intenţie de a anticipa nivelul cumpărăturilor de Crăciun include şi o doză considerabilă de incertitudine. Oricare ar fi intenţiile de achiziţii declarate astăzi – studiul a fost realizat în ultima săptămână din Septembrie şi prima săptămână din Octombrie – în acest an o mare parte din deciziile de achiziţii vor fi luate, fără îndoială, în ultimul moment, în baza percepţiilor privind mediul economic pe ansamblu şi potenţialul său impact”.
În timp ce 60% dintre europeni se aşteaptă la un declin economic şi la scăderea puterii de cumpărare în 2009, 40% dintre ei vor să îşi limiteze cheltuielile de sfârşit de an pe cadouri, iar jumătate dintre ei îşi vor stabili un buget în acest sens. Consumatorii sunt îngrijoraţi mai ales de scumpirea alimentelor şi a energiei.
Concluzia generală este că Europa de Vest este din ce în ce mai axată pe economisire, în timp ce ţările din Europa de Est, inclusiv România, se axează pe cheltuieli, pentru că această regiune nu a simţit încă din plin impactul crizei internaţionale actuale.
Maturizare in abordarea consumului
Pentru prima dată în istoria acestui studiu, majoritatea europenilor intenţionează să îşi controleze cheltuielile, unul din doi respondenţi urmând să îşi stabilească un buget pentru cumpărăturile de la sfârşitul anului (faţă de un raport de unul din trei, în 2007).
Românii devin, de asemenea, mai precauţi, tot mai mulţi urmând să îşi stabilească astfel de bugete (48% faţă de 37%, anul trecut).
“Acest studiu arată că proverbialul apetit al românilor pentru cumpărături, deşi se menţine ridicat, se reorientează treptat către o abordare mult mai matură”, spune George Mucibabici, Preşedintele Deloitte Romania. “Este un mesaj important pentru operatorii de retail. Consumatorii vor produse folositoare, dar vor în acelaşi timp să profite şi de oferte speciale. În plus, înainte de achiziţii caută cât mai multe informaţii şi vor să obţină cel mai bun raport calitate – preţ”.
Companiile de retail trebuie astfel să satisfacă dorinţele consumatorilor, oferind în acelaşi timp argumente solide pentru aceste achiziţii. Totodată, operatorii trebuie să îşi concentreze atenţia asupra ofertelor speciale şi a cumpărăturilor realizate în perioadele anterioare şi post-sărbători, care vor atrage 78% din toate cumpărăturile din România.
Noi modele de consum
Sfârşitul anului este o perioadă cheie în ceea ce priveşte cumpărăturile, atât pentru consumatori, cât şi pentru retaileri şi producători de profil. Cei din prima categorie renunţă la comportamentul obişnuit de consumator şi dau frâu dorinţelor; cei din a doua categorie speră la un sezon extrem de profitabil, această perioadă fiind de altfel considerată o „a 13-a lună de venituri”.
Studiul din acest an, realizat într-un context economic instabil, are importantul avantaj de a evidenţia criteriile noi de achiziţie îmbrăţişate de consumatori, împreună cu aşteptările lor de la retaileri, produse şi mărci. Dorinţa fundamentală a consumatorilor de a merge la cumpărături poate fi stimulată de către retaileri, dacă aceştia din urmă vor găsi cele mai bune răspunsuri la aşteptările clienţilor, precum şi cele mai eficiente metode.
Câteva concluzii:
• Îmbrăcămintea şi încălţămintea sunt în topul listei de cadouri dorite în România
• Cererea de cadouri sub formă de bani şi tichete cadou continuă să crească, reflectând astfel dorinţa oamenilor de a-şi face propriile cadouri sau de a avea la dispoziţie bani pentru cheltuielile curente.
• Jucăriile tradiţionale îşi menţin popularitatea, dar jucăriile electronice câştigă teren în rândul copiilor din România.
• În ţările est-europene, primele două opţiuni pentru cadouri pentru adolescenţi sunt computerele / laptop-urile şi telefoanele mobile. Romania nu face front separat.
• Contrar tendinţei din Europa, românii preferă brandurile premium şi nu sunt interesaţi de magazinele cu discounturi.
• Românii îşi cumpără cadourile mai ales din hipermarket-uri (77%).
• Românii sunt atenţi la metodele de producţie şi ţările de provenienţă, aceste două aspecte determinând deciziile de cumpărare la 56%, respectiv 66% dintre respondenţi. Ei sunt dispuşi să plătească mai mult pentru aceste beneficii: 73% în România versus 57% în Europa.
• Românii folosesc Internetul pentru a compara preţuri şi pentru a obţine cât mai multe informaţii înainte de a face o achiziţie.
• Topul primelor trei cadouri achiziţionate online în România este format din cărţi (39%), bijuterii / ceasuri (24%) şi MP3 Playere / iPod-uri (21%).
Puteti accesa studiul la urmatorul link: www.deloitte.com/ro/Tendinte-de-consum-in-perioada-sarbatorilor-de-iarna
Despre Deloitte
"Deloitte" este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intrega lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii - audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. Aceste firme sunt firmele membre Deloitte Touche Tohmatsu (“DTT”), o uniune de firme (Swiss Verein). Fiecare firma membra ofera servicii intr-o anumita zona geografica si este supusa legislatiei si reglementarilor profesionale din tara/tarile respective. DTT contribuie la coordonarea activitatilor firmelor membre insa serviciile nu sunt furnizate de catre DTT. DTT si firmele membre sunt persoane juridice separate si independente, prin urmare acestea nu au nicio obligatie fata de celelalte firme membre. DTT si firmele membre nu isi asuma responsabilitatea fata de actele sau omisiunile celorlaltor firme membre. Fiecare firma membra DTT este structurata in mod diferit conform legislatiei nationale, reglementarilor, practicilor cotidiene si altor factori, si poate furniza servicii in zonele de activitate prin intermediul sucursalelor, filialelor si/sau altor entitati.
Despre Deloitte Central Europe
Deloitte Central Europe este o organizatie regionala de entitati grupate sub denumirea Deloitte Central Europe Holdings Limited, firma membra a Deloitte Touche Tohmatsu in Europa Centrala. Serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Central Europe Holdings Limited , sucursalele si firmele afiliate, care sunt persoane juridice separate si independente. Sucursalele si firmele afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited sunt printre cele mai importante firme de servicii profesionale din regiune si ofera servicii printr-o echipa de peste 4.000 de angajati, in mai mult de 30 de birouri din 17 tari.
Despre Deloitte in Romania
In Romania, serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Audit S.R.L., Deloitte Tax S.R.L., Deloitte Consultanta S.R.L. si Reff & Asociatii (numite impreuna Deloitte Romania), care sunt afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din Romania care furnizeaza servicii in urmatoarele domenii: audit, servicii fiscale, consultanta, consultanta financiara si servicii de evaluare a riscului, avand o echipa de aproape 500 de profesionisti romani si expatriati.
|
|