www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Asigurarea auto obligatorie RCA ar putea fi valabila pentru despagubirea celui care o cumpara, nu a soferului a carui masina a fost lovita, ca in prezent

Autor: Bancherul.ro
2015-11-26 17:36

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) analizeaza schimbarea sistemului asigurarii auto obligatorie RCA, astfel incat aceasta sa poata fi folosita de catre cel care o cumpara si nu de catre soferul a carui masina a fost lovita, cum se intampla in prezent.


Cei care cumpara o asigurare RCA o aleg pe cea mai ieftina, intrucat nu este folosita de ei pentru reparatia masinii in cazul in care sunt vinovati pentru producerea unui accident, ci de catre soferii care au fost victimele accidentului.


Acest sistem a permis practicarea unor preturi de dumping pe piata asigurarilor auto RCA, care a cauzat probleme unor firme de asigurari, inclusiv falimentul Astra Asigurari.


ASF anunta adoptarea unor solutii si masuri pentru oprimizarea pietei RCA, printre care "analizarea oportunității de schimbare structurală a sistemului RCA practicat în România prin adoptarea unor măsuri de creștere a calității serviciilor și implicit a respectului cuvenit asiguratului (ex. decontarea directă - acordarea dreptului păgubitului de a se adresa pentru recuperarea prejudiciului la societatea de asigurare la care acesta are încheiată asigurare RCA)"


Soluții și măsuri pentru optimizarea pieței RCA (comunicat de presa):


Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a inițiat, în ultima perioadă, o serie de acțiuni cu privire la piața polițelor RCA care au avut în vedere şi situaţia unor categorii specifice, cum ar fi asigurările auto obligatorii destinate transportatorilor rutieri.


Începând cu lunile octombrie – noiembrie 2015, ASF a primit din partea asigurătorilor notificări de modificare a primelor RCA. În unele cazuri, modificările de tarif constau în majorări cuprinse între 300 și 400% ale primelor RCA pentru categoria societăţilor care operează în domeniul transportului auto.


În urma analizei efectuate de către specialiști din cadrul ASF au fost identificate atât soluții și măsuri structurale pentru o mai bună funcţionare a pieței polițelor RCA, cât și acțiuni pe care Autoritatea le va întreprinde în perioada imediat următoare.


Începând cu luna decembrie a acestui an, ASF va demara mai multe controale la societățile de asigurări pentru verificarea cauzelor creșterii tarifelor față de perioadele precedente. Aceste controale, efectuate în colaborare cu echipe de actuari, vor urmări:


- Acuratețea datelor și informațiilor folosite în fundamentarea tarifelor;
- Justificarea criteriilor de segmentare adoptate;
- Compararea datelor cu perioadele anterioare;
- Comparabilitatea și influența în creșterea/descreșterea tarifelor în raport cu despăgubirile plătite;
- Impactul asupra calculului tarifelor în ceea ce privește nedeclararea/neînregistrarea la timp a tuturor daunelor.


În afara acțiunilor de control, ASF și-a propus, în urma întâlnirilor cu reprezentanții transportatorilor și ai societăților de asigurare, adoptarea unor măsuri care să optimizeze pe viitor funcționarea pieței RCA. Printre cele mai importante direcţii de acţiune se regăsesc:


- Elaborarea unui model actuarial de calcul al RCA pentru transportatori, împreună cu Asociaţia Română de Actuariat, care să fie recomandat ca model de referinţă societăţilor de asigurări care au notificat creşteri exagerate ale tarifelor;


- Realizarea în regim de urgenţă a unei întâlniri comune cu reprezentanţi ai transportatorilor şi ai societăţilor care practică RCA pentru identificarea unor soluţii concrete;


- Iniţierea demersurilor pe lângă Parlamentul României pentru actualizarea legii asigurărilor obligatorii;


- Segmentarea mai rafinată, în concordanță cu nivelul real de risc asociat fiecărei categorii de clienți, cum ar fi diferențierea tarifelor în funcție de tipul de activitate de transport intern/extern;


- Eliminarea/atenuarea importanței criteriului de segmentare reprezentat de codul CAEN;


- Implementarea unor soluții tehnice moderne pentru cuantificarea riscului asociat fiecărei categorii de clienți, inclusiv pentru monitorizarea și îmbunătățirea comportamentului în trafic (responsabilizarea șoferilor - scăderea riscului de accidente) prin utilizarea de camere video la bordul autovehiculelor pentru monitorizarea activității și comportamentului în trafic și prin utilizarea tehnologiei telematice (cutii negre - GPS) pentru cuantificarea cu acuratețe a nivelului de risc;


- Inițierea unor analize și studii de impact privind posibilitatea modificării modelului actual de emitere a poliței RCA prin declararea persoanelor care vor conduce autovehiculul (poliță pe autovehicul și șofer);


- Analizarea oportunității de schimbare structurală a sistemului RCA practicat în România prin adoptarea unor măsuri de creștere a calității serviciilor și implicit a respectului cuvenit asiguratului (ex. decontarea directă - acordarea dreptului păgubitului de a se adresa pentru recuperarea prejudiciului la societatea de asigurare la care acesta are încheiată asigurare RCA);


Efectuarea unor controale de anvergură pentru verificarea cheltuielilor din cadrul companiilor de asigurări și identificarea eventualelor ”distorsiuni” (fraude, cheltuieli fictive, daune fictive, transferuri frauduloase de bani) în fluxurile financiare ale companiilor, care ar putea avea implicații asupra rentabilității asigurătorilor și implicit asupra primelor de asigurare practicate.


Analiza efectuată de ASF a relevat și o serie de factori de influență în prețurile polițelor RCA, printre care se numără: creșterea semnificativă a valorii despăgubirilor pentru vătămări corporale și deces, practica judiciară neuniformă și lipsa de predictibilitate a valorii acestor despăgubiri, creșterea de până la 4,5 ori a daunei medii pentru despăgubiri aferente vătămărilor corporale și deceselor pentru accidentele produse în afara României, față de cele produse în țară, precum și creșterea, în anumite cazuri, a frecvenței daunelor și a daunei medii pe segmentul autocamioanelor de mare tonaj.