Toti clientii bancilor sau IFN-urilor romanesti care detin un card MasterCard sau Maestro pot primi banii trimisi de rudele si prietentii din strainatate sau din tara prin Western Union, la bancomatele Bancii Transilvania (BT), un serviciu lansat in premiera mondiala in Romania, potrivit reprezentantilor celor trei firme implicate.
Dupa finalizarea operatiunii de incasare a banilor pe card, care este gratuita, prin introducerea numarului de control MTCN si a sumei de bani in valuta trimisa, detinatorii de carduri au trei optiuni:
1. Sa retraga o parte sau toti banii primiti de la bancomatul BT, caz in care vor plati un comision stabilit de banca emitenta a cardului, in general de peste 1% din suma retrasa;
2. Sa se deplaseze la alt bancomat, precum cel al bancii emitente a cardului, pentru a putea retrage bani fara comisioane (de exemplu in cazul clientilor BCR, care din aceasta luna nu mai platesc comision la retragerile de la bancomatele BCR)
3. Sa nu retraga deloc banii, daca nu au nevoie de cash, ci sa-i tina pe card, pentru a face cumparaturi direct la magazine sau pentru a face plati direct la ATM (de exemplu, plata facturilor) sau plati online.
Pana acum, doar detinatorii de carduri BT si BRD puteau incasa pe card, la ATM-urile celor doua banci, sumele trimise prin Western Union.
Reprezentantii Western Union au spus, in cadrul unei conferinte de presa, ca acordul cu BT nu este exclusiv, insa nu au dorit sa mentioneze daca si alte banci vor oferi in urmatoarea perioada un astfel de serviciu.
Gabriel Sorbo, vicepresedintele Western Union pentru regiunea de sud a Uniunii Europene, a spus ca anul trecut valoarea transferurilor de bani din strainatate in Romania s-a ridicat la 6 miliarde de euro, in crestere cu 5% fata de anul precedent.
In perioada de varf a transferurilor, in 2008, romanii trimiteau acasa 9 miliarde de euro.
Din totalul banilor trimisi prin Western Union, doar in jur de 5% se transfera prin canale electronice, adica prin internet banking sau prin carduri.
La Banca Transilvania, procentul banilor ridicati pe card ajunge la 10% din totalul remiterior, restul fiind ridicati cash la ghisee, unde nu este nevoie de un card sau de un cont bancar.
Prin Western Union e mai scump decat prin MoneyGram
Western Union este cel mai scump serviciu de transfer rapid de bani, comparativ cu alti concurenti, precum MoneyGram (vezi tabelul), sau cu alte modalitati de transferuri de bani, insa are avantajul de a avea mai multe locatii de trimitere si primire a banilor, iar acum a incheiat acorduri si pentru incasari pe card.
Pentru 1.000 de euro transferati, cel care trimite banii trebuie sa plateasca un comision de 42 de euro la Western Union, fata de 35 de euro la MoneyGram.
Cele mai multe banci romanesti lucreaza cu Western Union, insa cea mai mare banca romaneasca, BCR, are acord cu MoneyGram. CEC Bank, care are cele mai multe unitati, are un acord cu o companie de transferuri de bani mai putin cunoscuta, Transfer Rapid.
Avantajele incasarii banilor pe card
Desi comisioanele sunt piperate, acestea fiind platite doar de cel care trimite banii, utilizatorii de carduri din Romania vor putea astfel sa incaseze banii mai convenabil si mai rapid: vor avea acces la bani la orice ora, intrucat bancomatele functioneaza non-stop, iar banii odata intrati pe card vor putea fi folositi mai usor, in orice fel: fie cash, prin retragerea de la ATM-ul oricari banci, fie platind direct cu cardul la magazine, fie platind online.
In acelasi timp, dupa cum a subliniat si seful MasterCard, Cosmin Vladimirescu, transferul pe carduri a unei parti din sumele trimise prin Western Union, care de regula se incaseaza cash la casieriile bancilor sau la Posta, va contribui la cresterea gradului de fiscalizare a economiei si implicit la reducerea economiei subterane.
Cosmin Vladimirescu: “Acest nou serviciu de incasare pe card a banilor trimisi prin Western Union este o dovada a maturitatii la care am ajuns in privinta dezvoltarii de produse inovative. MasterCard a fost permanent pe frontispiciul inovatiei, dar acum suntem alaturi de parteneri de calibru, cu care am ajus sa cream inovatie in Romania si sa o exportam.
Obiectivul nostru este de a furniza clientilor servicii si inovatii tehnologie pentru a permite plati mai simple, mai sigure si mai eficient.
Beneficiile sunt si pentru comercianti, precum si pentru intreaga economie. De ce? Exista o foarte stransa corelatie intre nivelul platilor electronice si cel al fiscalizarii. Platile cu cardul in Romania reprezinta doar 8% din PIB in acest an, dar suntem in fruntea clasamentului la ponderea economiei subterane, cu 28,4% din PIB, fiind intrecuti doar de Bulgaria.
Comparativ, fiecare locuitor din Finlanda face 450 de tranzactii electorncie pe an, iar economia subterana e de doar 5% din PIB, de aceea se gandesc sa aboleasca numerarul.
In Romania am crescut mult numarul tranzactiilor la comercianti, dar inca retragerile de numerar de pe cardului sunt cu 3,7% mai mari decat cele la POS. Este un razboi intre cash si card, iar serviciul pe care-l aducem astazi aici va reduce tranzactiile cu numerar.
Fiscalizarea inseamna ca toti comerciantii sa joace dupa aceleasi reguli, astfel incat majoritatea celor care fac business alb sa nu mai fie nevoiti sa concureze la preturi cu cei care fac evaziune fiscala, iar competitia se va muta in zona calitatii produselor.
Motivul principal pentru care e bine sa platim cu cardul este acela ca in prmul rand nu costa absolut nimic. In plus, aveti avantaje, precum posibilitatea de a plati din locuri unde nu aveti acces cu numerar, precum in online, unde gasim produse sunt mai potrivite si mai ieftine, este mai sigur, mai economic si mai rapid. Puteti participa si la loteria fiscala derulata pana la sfarsitul anului. Iar faptul ca acum vor intra bani in plus in conturile posesorilor de carduri prin Western Union, va va da mai multe sanse pentru a tranzactiona.”
Consumul de role de hartie la casele de marcat a crescut cu 80%, se dau de doua ori mai multe bonuri fiscale
L-am intrebat pe Cosmin Vladimirescu daca masurile luate recent de guvern pentru reducerea economiei subterane au produs deja efecte, inclusiv pe piata cardurilor.
“Din noiembrie anul trecut, a raspuns el, guvernul a emis cateva legi care ataca economia subterana, iar fiecare dintre acestea isi aduc aportul la cresterea tranzactiilor electronice, insa foarte greu sa izolezi efectele unei masuri legislative. Un nou pachet de legi a fost aprobat in acest an, dar multe nu au intrat inca in vigoare, precum cea privind casele de marcat online, care se va aplica anul viitor, astfel ca o crestere a tranzactiilor fiscalizate le o vom vedea la anul.
Romani fiind o piata emergenta, avem cresteri de doua cifre in fiecare an si speram ca ritmul sa fie si mai alert. Intrebarea este daca in clipa in care vom termina de implementat aceste masuri si dupa ce va scadea si TVA-ul de anul viitor, dupa ce vom putea plati taxele si impozitele cu cardul si online, in acel moment vom vedea daca vom creste mai rapid decat anterior. Scopul acestor masuri este sa se albeasca economia, iar conform studiului facut cu PwC, daca se implementeaza aceste masuri, in 5-7 ani economia subterana va scadea de la 28% in prezent la 18%, aceasta fiind media europeana, iar taxele incasate suplimentar la buget vor fi de 14 miliarde de euro.
Cred ca vom avea suficiente date pentru a face o prima evaluare a efectelor legilor abia la finalul anului viitor. Deocamdata vedem niste cresteri fabuloase ale incasarilor ANAF. De exemplu, consumul de role de hartie la casele de marcat a crescut cu 80%, se dau de aproape doua ori mai multe bonuri fiscale, ceea ce este fabulos.
Intrebat daca se intarzie implementarea platii impozitelor online, seful MasterCard a spus ca Ministerul Finantelor se afla in proces de licentiere pentru a deveni acceptator de carduri, dupa ce s-a adoptat legislatia necesara, ceea ce este o alta premiera mondiala.
Omer Tetik, seful BT: in septembrie am vandut 10.000 de carduri de credit, o premiera dupa criza
Omer Tetik, seful Bancii Transilvania, a spus ca noul serviciu raspunde asteptarilor clientilor bancii, care s-au schimbat: Ei vor servicii mai convenabile, vor mobilitate, acces facil, fara limite de program, si atunci trebuie sa facem fata acestor cerinte, de aceea ne bucuram ca intr-o perioada scurta am lansat acest produs. Stim ca vom fi urmati de alte banci, dar nu ne sperie, noi incercam sa fim cu un pas inaintea altora. Oferim produse inovatoare si simple pentru clieti, nu doar prin parteneriate cu institutii financiare ci si independent. Credem ca suntem si vom ramane cea mai buna banca din Romania, iar in curand speram sa venim si cu alte noutati.
Tetik a subliniat ca bancile sunt in primul rand furnizori de servicii financiare, printre care si transferurile de bani, nu se ocupa doar de credite si depozite.
In 2001 am inceput parteneriatul cu Western Union, in 2007 am devenit primul agent Western Union, iar in 2010 am lansat serviciul de transfer de bani prin ATM si prin internet banking. Cand m-am intalnit cu presedintele Western Union, acesta mi-a spus ca fost placut surprins de faptul ca avem o abordare de banking foarte dinamica, ca oferim lucruri noi dar intr-o maniera tranditionala (old fashion), conform principiului “clientul nostru, stapanul nostru.
Am lansat recent cardul foto, cardul pentru tineri, acesta fiind un segment de clienti destul de ignorat de catre banci, precum si cardul de business.
Suntem lideri pe piata cardurilor, cu o crestere de 19% anul trecut, la un total de 2,5 milioane carduri in portofoliu, cota de piata fiind de 20%. Avem 250.000 de carduri de credit active (Star BT), iar in septembrie am vandut 10.000 de carduri de credit, o premiera dupa criza in Romania. Pe segmentul de carduri avem o cota de piata de 18% la volumul de tranzactii, clientii efectueaza 4 tranzactii in fiecare secunda cu cardurile BT, ceea ce inseana o atentie si investitie imensa din partea bancii.
Nu vrem sa ne focusam doar pe o singura altenativa de a primi banii. Ne propunem sa oferim clientilor mai multe alternative de tranzactionare, astfel incat ei sa o aleaga pe cea mai potrivita.
Sper ca in curand ne vom vedea cu alte inovatii.
"Vrem sa atragem clientii altor banci"
L-am intrebat pe Omer Tetik ce rezultate asteapta banca de la acest nou serviciu, iar raspunsul acestuia a fost urmatorul: Vrem sa crestem volumul de tranzactii si sa oferim clientilor care nu au cont la BT sa aiba sansa de a incerca si produsele noastre.
L-am rugat apoi sa detalieze si l-am intrebat daca banca urmareste sa le ofere celor care-si incaseaza banii la ATM-uri si un card cu comision 0 pentru retrageri.
El a spus ca in primul rand in acest fel banca isi va promova produsele si serviciile la ATM-uri: “Clientii vor avea contact vizual cu ofertele bancii si prin meniul bancomatului, iar faptul ca suntem prima banca cu un astfel de serviciu creeaza o simpatie din partea clientilor si va fi mai usor pentru noi sa-i atragem.
Pentru posesorii nostri de carduri, in mare parte e gratis sa retragi bani la bancomat, dar pentru cash avem costuri de administrare si transport al banilor, de aceea trebuie sa comisionam clientii. Dar cand bancarizarea va creste, comisioanele vor ramane la acest nivel. Oricum BT a oferit multe produse de retail si IMM fara comisioane. Va amintesc ca noi suntem intermediari de bani si trebuie sa platim inapoi un venit decent investitorilor si deponentilor bancii.”
L-am intrebat pe seful bancii si care este stadiul preluarii Volksbank: “Integrarea merge foarte bine, a spus el, am inceput si actiunea de comunicare, pentru a le explica clientilor Volksbank ce se va schimba, de la produse la relatia cu banca.
In privinta planurilor de dezvoltare, Tetik a spus: “Sistemul bancar a intrat intr-un ciclu de crstere solida si ne asteptam ca bancarizarea sa creasca, iar concurenta sa se intensifice.
El a fost intrebat de jurnalista de la Digi TV, Laura Culita, despre cazul unui client al Volksbank care are un conflict cu banca din cauza unui credit: “Sunt 550 de cazuri in care instanta a decis ca banca are dreptul de a incasa (un comision), conform contractului comercial. Dar nu vrem sa intram in conflict cu clientii si speram sa incheiem in mod amiabil toate disputele, pentru ca am ceat un precedent prin oferta noastra clientilor Volksbank, fapt mentionat chiar si intr-un Parlament dintr-o tara straina.”