Cele mai mari obstacole in dezvoltarea afacerilor antreprenoriale sunt nivelul fiscalizarii, starea generala a economiei nationale, lipsa de stabilitate politica si lipsa de viziune in politicile publice, in timp ce accesul la finantare se afla pe locul sapte in acest clasament, rezulta dintr-un sondaj realizat de Raiffeisen Bank printre clientii sai companii.
La chestionar au raspuns reprezentantii a 250 de firme romanesti mici si medii din Iasi, Constanta, Cluj, Timisoara, Brasov, cu care banca s-a intalnit in aceasta vara pentru a discuta teme precum modalitati si oportunitati de finantare, reglementari fiscale, perceptia asupra crizei economice, mediul antreprenorial romanesc, dar si despre reusite si dificultati in afaceri.
Conform rezultatelor chestionarului, 51% dintre firme isi finanteaza afacerea din capitalul propriu iar 43% din credite bancare, in timp ce doar 5% apeleaza la un investitor strategic si 1% prin piata de capital.
Folosirea capitalului propriu pentru dezvoltarea afacerii va ramane pe primul loc si in urmatorul an, in timp ce, 69% dintre antreprenori spun ca vor folosi finantarile bancare pentru a sustine activitatea firmelor lor.
Cum se explica, totusi, ponderea mare a celor care apeleaza la credite, stiindu-se ca din totalul firmelor romanesti, mult mai putine au credite?
“Respondentii sunt in majoritate clienti Raiffeisen Bank, unii utilizeaza produse de creditare, altii nu. Interesant pentru noi a fost sa vedem, in contextul in care antreprenorii sunt relativ optimisti in privinta dezvoltarii afacerilor lor, care sunt sursele de finantare preferate de antreprenori”, precizeaza reprezentantii bancii.
[1]
Dupa fiecare eveniment, participantii au fost invitati sa raspunda la un chestionar pe baza caruia banca a realizat un barometru al mediului antreprenorial din Romania, cu accent pe asteptarile si perceptiile mediului de afaceri.
Iata cateva dintre concluziile studiului:
- 95% dintre antreprenorii care au participat la barometru sunt increzatori cu privire la directia in care merge economia romaneasca (52% increzatori, 40% intr-o oarecare masura increzatori, 3% foarte increzatori);
- 88% dintre antreprenori spun ca cifra de afaceri a companiei lor va creste în anul 2015; 12% preconizeaza o crestere de peste 30% a acesteia, 13% vad o crestere intre 20% si 30%, 29% cred ca palierul de crestere va fi intre +10% si +20%, iar 20% intre +5% si +10%;
- in schimb, 59% dintre respondenti cred ca numarul de angajati ai firmei lor nu va creste in 2015 (37%) sau va creste foarte putin, intre 1% si 5% (22%); 25% cred ca numarul de angajati poate sa cresca intre 5% si 20% anul acesta, cei mai optimisti antreprenori cu privire la cresterea numarului de angajati fiind cei din Cluj;
"Am avut cinci intalniri cu reprezentanti ai mediului antreprenorial, in care am incercat sa oferim cat mai multe informatii care sa le sprijine activitatea si, in acelasi timp, sa intelegem mai bine cum putem noi ca banca sa ii sustinem. Am discutat despre cum se poate obtine un credit bancar, despre solutii europene de finantare, reglementari din noul Cod fiscal si, nu in ultimul rand, despre psihologia din spatele vanzarilor, si cred ca am reusit sa venim cu idei de folos pentru afacerile clientilor nostri", a spus Mihail Ion, Director Executiv, Directia Corporatii Regionale si Sector Public, Raiffeisen Bank, citat intr-un comunicat al bancii.