Statul a reusit sa-si indeplineasca in primele sase lunie ale acestui an doar pe jumatate programul de investitii si de cofinantare a proiectelor din fonduri externe nerambursabile, in valoare totala de 23,9 miliarde lei, din care s-au cheltuit doar 9,5 miliarde lei, conform datelor prezentate de Consiliul Fiscal.
Astfel, cheltuielile de capital (investitii) s-au ridicat la doar 3,83 miliarde lei in primul semestru din 2015, fata de cheltuieile programate in valoare de 11,28 miliarde lei.
Investitiile publice in infrastructura (din bugetul Companiei nationale de autostazi si drumuri) s-au ridicat la numai 337 milioane lei, cam de patru ori mai putine fata de cele 5,67 miliarde lei cate erau planificate, dupa cum sesizeaza si economistii ING Bank.
Cheltuielile cu proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile au fost de 5,7 miliarde lei, fata de cele programate, de 12,6 miliarde lei.
Volumul redus de cofinantare a proiectelor europene este si consecinta sumelor reduse incasate de stat de la UE in contul platilor efectuate si prefinantarilor, care s-au ridicat la numai 3,9 miliarde lei, fata de cele 10,5 miliarde lei programate.
Economistii BCR apreciaza ca absorbtia fondurilor europene ramane o mare necunoscuta. „Absorbtia de fonduri europene a fost scazuta pana acum iar guvernul a esuat sa rezolve problemele semnalate de Comisia Europeana: conducerea ineficienta, sistemele de control, practica achizitiilor publice, planificarea inadecvata si prioritizarea obiectivelor, dar nu in ultimul rand coruptia si frecventele conflicte de interese”.
Pe de alta parte, guvernul a reusit sa-si indeplineasca planul de cheltuieli privind fondurile postaderare pentru perioada 2014-2020, a caror volum este inca nesemnificativ, de aproape 500 milioane lei.
Cu toate ca volumul de investitii si cofinantari europene este doar pe jumatate indeplinit, acest fapt nu reprezinta o surpriza, intrucat de regula cheltuielile statului au loc cu preponderenta in a doua parte a anului.
De exemplu, in prima parte a anului trecut, investitiile publice s-au ridicat la 4,8 miliarde lei (cu 1 miliard mai multe decat in acest an), fata de cele 6,9 miliarde lei programate, ca pana la finalul lui 2014 sa ajunga la 14 miliarde lei, ceea ce inseamna ca in a doua parte a anului au fost cam de trei ori mai ridicate.
In privinta fondurilor europene, in primul semestru din 2014 acestea s-au ridicat la 4,5 miliarde lei (cu 1 miliard mai putine decat in acest an), tot la jumatate fata de cele programate, de 8,9 miliarde lei. In a doua parte a anului, acestea au crescut insa cam de patru ori, la 13,5 miliarde lei, pana la un total de 18 miliarde lei.
[1]
Este posibil, asadar, ca si in acest an statul sa reuseasca sa-si majoreze masiv investitiile in economie, in conditiile majorarii veniturilor totale cu 10% fata de anul trecut, la 110,6 miliarde lei, dar totusi cu aproape 3 miliarde mai putin decat cele programate.
Cheltuielile totale ale bugetului public s-au ridicat la 106,4 miliarde lei, rezultand astfel un excedent de 4,2 miliarde lei, reprezentand 0,6% din PIB.
Consiliul fiscal apreciază că „încadrarea în ținta de deficit bugetar pe anul în curs în contextul meținerii parametrilor actuali ai politicii fiscal-bugetare se va realiza cu ușurință, iar balanța riscurilor apare drept înclinată în direcția înregistrării unui deficit bugetar mai redus decât cel țintit, în condițiile în care sub-execuția cheltuielilor de investiții apare drept foarte probabilă, date fiind atât experiența execuției din 2014, cât și realizarea programului semestrial.”
Din comparatia anterioara insa, am vazut ca statul are tendinta de a face cheltuieli substantial mai ridicate in a doua parte a anului, ceea ce nu este exclus ca in acest fel deficitul sa creasca, mai ales daca veniturile programate vor continua sa scada, ca in prima parte a anului.