Ionut Dumitu (foto), seful Consiliului Fiscal, critica masura din Codul Fiscal respins de presedintele Klaus Iohannis privind reducerea TVA cu 5 puncte, de la 24% la 19% din 2016, avertizand ca in realitate este vorba de o scadere mai mare, de 8 puncte procentuale, daca se ia in calcul o cota medie pe cosul de consum.
"Când discutăm de reducerea TVA, toată lumea scapă din vedere că reducerea de TVA nu este doar de 5 puncte procentuale. Am auzit şi opinii de tipul: de ce n-ar trebui să scadă cota de la 24% la 19%, să revenim la nivelul pre-criză? Această afirmaţie este falsă, pentru că, dacă calculăm o cotă medie de TVA pe coşul de consum (diverse produse, ce pondere au în coş, ce cotă de TVA), o să vedem că atunci când aveam 19% cotă standard, cota medie pe coşul de consum era 17,5%. Când am crescut în 2010 la 24% cotă standard, cota medie a ajuns la 22%", a afirmat miercuri Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal, citat de Mediafax, la o conferinţă pe care a organizat-o la Banca Naţională privind responsabilitatea fiscal-bugetară şi noul Cod Fiscal.
"Dacă vom continua cu reducerea cotei standard la 1 ianuarie 2016, cota medie va ajunge la 14%. Adică, de fapt, noi avem o scădere de la 22%, cât a fost maximul, la 14%, adică 8 puncte procentuale. Arătaţi-mi o ţară în Europa sau din lume care a mai redus cota de TVA cu 8 puncte procentuale într-un interval atât de scurt de timp. Dacă ne comparăm cu nivelul pre-criză, reducerea este de 3,5 puncte procentuale, deci noi nu ne ducem la nivelul dinainte de criză, ne ducem mult mai jos. Asta este, de fapt, realitatea cifrelor", a mai spus Dumitru.
Reprezentantul Ministerului Finantelor: Nu avem o problema din perspectiva veniturilor, ci a cheltuielilor
Noul Cod Fiscal ar putea fi încadrabil în buget dacă ar fi privit strict din perspectiva veniturilor, pentru că bugetul a înregistrat creșteri de la an la an din 2009 și până în prezent, a declarat, la aceeasi conferinta, secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice Dan Manolescu, citat de Agerpres.
"În prezentarea anterioară, se menționa că impactul direct al Codului Fiscal ar fi de 17 miliarde de lei, iar cu efectele de runda a doua de 11 — 12 miliarde de lei, poate chiar 10 miliarde de lei. Având în vedere aceste creșteri pe care bugetul l-a avut an de an, putem constata că, strict din perspectiva veniturilor, Codul Fiscal ar fi încadrabil în buget. Problema care apare este legată de cheltuieli", a spus Dan Manolescu.
Reprezentantul MFP a arătat că, de la an la an, bugetul a înregistrat venituri mai mari din 2009 și până în prezent. Astfel, în 2010, față de 2009, bugetul a înregistrat venituri mai mari cu 11 miliarde de lei, în 2011 față de 2010 creșterea a fost de 13 miliarde de lei, în 2012 raportat la 2011 de 12 miliarde de lei, în 2013 față de 2012 de 7 miliarde de lei, iar în 2014 comparativ cu anul anterior de 14 miliarde de lei. Potrivit sursei citate, anul acesta, față de 2014, creșterea veniturilor la buget ar putea fi de 12 miliarde de lei sau chiar de 19 miliarde de lei.
"Toată discuția legată de responsabilitate bugetară și noul Cod Fiscal se reduce, în fapt, la responsabilitate fiscal-bugetară și la câteva măsuri din Codul Fiscal care generează de fapt un impact major. Codul Fiscal în sine a devenit un obiect de dispută când, de fapt, în ansamblul său, are alt obiectiv. O serie de măsuri din el au devenit criticate, criticabile, puse la îndoială ca și sustenabilitate, dar, în ansamblul său, Codul Fiscal, chiar și cu aceste măsuri, dacă ar fi nevoie să-l încadrăm în buget, se poate face", a subliniat Dan Manolescu.
Secretarul de stat în MFP a afirmat că, în luna mai, bugetul înregistra un excedent de 0,9% din PIB, iar în iunie este posibil ca acesta să ajungă la 0,58% din PIB.
Manolescu a explicat că s-a pornit în exercițiul de rescriere a Codului Fiscal de la nevoia de clarificare a legislației, de a pune la un loc toate acele lucruri care, de-a lungul timpului, au fost modificate, schimbate și rămase necorelate, respectiv pentru a face Codul Fiscal mai facil pentru contribuabili, în primul rând, dar și pentru organele fiscale.