"Summitul zonei euro a ajuns în unanimitate la un acord. Totul este pregătit pentru activarea Mecanismului European de Stabilitate (ESM) pentru Grecia, cu reforme serioase și sprijin financiar", a anunțat președintele Consiliului European, Donald Tusk. (vezi mai jos comunicatul oficial cu masurile ce trebuie luate de Grecia)
Presedintele Frantei, Francois Holland, a dezvaluit ca daca nu s-ar fi incheiat un nou acord formal de finantare cu Grecia, estimat acum la 86 miliarde euro, pe o perioada de 3 ani, mai mult decat s-a spus initial (74 miliarde euro), Banca Centrala Europeana (BCE) nu ar mai fi putut sustine cu lichiditati bancile grecesti.
El a precizat ca s-a decis restructurarea datoriilor Greciei, prin extinderea perioadei de rambursare si reducerea dobanzilor, dupa cum a sugerat FMI, intr-un recent raport.
Acordul mai prevede acordarea unei finantari-punte pentru Grecia, destinata achitarii unei rate de 3,5 miliarde euro catre BCE, scadenta in 20 iulie, dar si pentru rascumpararea unor titluri de stat grecesti detinute de BCE, tot de 3,5 miliarde euro, inainte de incheierea de facto a unui nou acord, la finalul saptamanii, dupa aprobarea acestuia de parlamentele din Grecia si unele tari europene.
- Bancile grecesti vor fi recapitalizate cu o suma de 25 miliarde de euro din pachetul de finantare, ce va fi rambursata dintr-un fond in valoare de 50 de miliarde de euro care va cuprinde activele statului ce urmeaza a fi privatizate, a spus Jeroen Dijsselbloem (foto), presedintele Eurogroup. (vezi mai jos comunicatul acestuia)
- El a precizat ca acordul din aceasta dimineata este, deocamdata, formal, intrucat va trebui sa fie aprobat de parlamentele din Grecia, Germania si alte tari europene.
Daca acordul formal va fi aprobat de parlamentari, atunci la sfarsitul saptamanii se va decide acordarea unui nou ajutor financiar pentru Grecia.
- Eurogroup-ul va decide astazi daca BCE va continua sa acorde bancilor grecesti lichiditati, inainte de aprobarea acordului de catre parlamentul grec, a adaugat el.
Ceea ce inseamna ca si in aceasta saptamana va contina criza de lichiditati din Grecia, iar bancile vor ramane inchise.
- Angela Merkel, cancelarul Germaniei, a confirmat ca intelegerea de astazi si pachetul de legi aferente trebuie adoptate mai intai de parlamentul grec, iar apoi de parlamentul german, inainte de incheierea unui acord de finantare.
- Acordul prevede si constituirea in Grecia a unui fond de active grecesti, in afara controlului guvernului, in valoare de 50 de miliarde de euro, ce urmeaza a fi vandute in vederea achitarii datoriilor, fond care initial era prevazut a fi constituit in strainatate, in Luxemburg, si administrat de banca germana de dezvoltare KfW.
- Merkel a spus ca fondul va cuprinde active detinute de statul grecesc, inclusiv cele patru mari banci prezente si in Romania, la care statul este actionar principal. Ca o concesie pentru Grecia, din vanzarile de active ale fondului, o suma de 12,5 miliarde euro vor fi folosite pentru investitii in Grecia.
Ceea ce inseamna ca sansele ca bancile grecesti din strainatate, inclusiv din Romania, sa fie scoase rapid la vanzare pentru salvarea Greciei, au crescut considerabil.
- Jean-Claude Juncker, presedintele Comisiei Europene, a negat ca Tsipras a fost umilit prin acceptarea unor conditii impuse de Germania, carora s-a impotrivit initial.
"Este un compromis fara castigatori sau perdanti. Nu cred ca poporul grec a fost umilit si nici ca restul europenilor au pierdut. Este un acord tipic european", a spus el, in cadrul unei conferinte de presa la Bruxelles.
Declaratiile premierului grec Alexis Tsipras dupa incheierea acordului:
- “Am transmis un mesaj de demnitate intregii Europe”.
- “Am reusit sa restructuram datoria si sa obtinem o finantare pe termen mediu”.
- "Pachetul de finantare si restructurarea datoriei vor determina pietele sa inteleaga ca un Grexit este de domeniul trecutului".
- "Acordul este dificil, dar am evitat incercarea de a transfera activele tarii intr-un fond din strainatate, am evitat o criza financiara si colapsul sistemului bancar."
- "Povara va fi distribuita dupa principiul justitiei sociale, astfel ca de aceasta data va cadea si pe umerii celor care nu au platit in timpul crizei."
- "Avem nevoie de reforme radicale pentru a scapa de vechea oligarhie".
Prime Minister Alexis Tsipras’ statement following the conclusion of the Eurozone Summit:
July 13, 2015
"We have been fighting hard for six months now, and we fought until the end to achieve the best possible outcome, an agreement that will enable the country to get back on its feet, and for the Greek people to be able to continue to fight.
We faced tough decisions, tough dilemmas. We assumed responsibility for the decision in order to prevent the most extreme objectives from being implemented—those pushed for by the most extreme conservative forces in the European Union.
The agreement calls for tough measures. However, we prevented the transfer of public property abroad, we prevented the financial asphyxiation and the collapse of the financial system—this was planned to the last detail – having recently been designed to perfection, and in the process of being implemented.
Finally, in this tough battle, we managed to gain the restructuring of the debt and a financing process for the medium-term.
We were aware that it would not be an easy task, but we have created a very important legacy. An important legacy, and a much-needed change throughout Europe. Greece will continue to fight, and we will continue to fight, so that we can return to growth, regain our lost national sovereignty. We earned our popular sovereignty. We sent a message of democracy, a message of dignity throughout Europe and the world. This is the most important legacy.
Finally, I would like to thank all of my colleagues–ministers, colleagues and associates who gave, along with me, a very tough fight. A fight, which at the end of the day, will be vindicated.
Today’s decision will maintain Greece’s financial stability and provide recovery potential. However, as we knew beforehand, the agreement will be difficult to implement.
The measures include those that Parliament has voted on. Measures that will inevitably create recessionary trends. However, I am hopeful that the growth package of 35 billion euro that we achieved, debt restructuring, as well as securing funding for the next three years will create market confidence, so that investors realize that fears of a Grexit are a thing of the past—thereby fueling investment, which will offset any recessionary trends.
I believe that a large majority of the Greek people will support the effort to return to growth; they acknowledge that we fought for a just cause, we fought until the end, we have been negotiating through the night, and no matter what the burdens will be, they will be allocated – we guarantee this – with social justice. And it will not be the case that those who have shouldered the burden during the last years will be stuck footing the bill once more. This time, those who avoided paying—many of whom were protected by the previous governments–will pay now, they, too, will shoulder the burden.
Finally, I want to make this commitment: Now, we need to fight just as hard as we fought to achieve the best outcome abroad-in Europe, to rid vested interests in the country. Greece needs radical reforms in favor of social forces, and against the oligarchy that have led to the country’s current state. And this commitment to this new effort begins tomorrow."
Declarația Reuniunii la nivel înalt a zonei euro
Bruxelles, 12 iulie 2015
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro subliniază nevoia esențială de a restabili încrederea în relația cu autoritățile elene ca o condiție prealabilă pentru un eventual viitor acord cu privire la un nou program MES.
În acest context, asumarea de către autoritățile elene este vitală, iar angajamentele în materie de politici ar trebui să fie urmate de punerea în aplicare cu succes.
Se așteaptă ca un stat membru al zonei euro care solicită asistență financiară din partea MES să adreseze, atunci când acest lucru este posibil, o solicitare similară către FMI. Acest lucru constituie o condiție prealabilă pentru ca Eurogrupul să ajungă la un acord cu privire la un nou program MES.
Prin urmare, Grecia va solicita continuarea sprijinului din partea FMI (monitorizare și finanțare) începând cu martie 2016.
Având în vedere necesitatea restabilirii încrederii în relația cu Grecia, Reuniunea la nivel înalt a zonei euro salută angajamentele autorităților elene de a legifera fără întârziere cu privire la un prim set de măsuri.
Aceste măsuri, luate în deplin acord prealabil cu instituțiile, vor include:
până la 15 iulie
• raționalizarea sistemului de TVA și lărgirea bazei de impozitare pentru a spori veniturile;
• măsuri inițiale pentru îmbunătățirea sustenabilității pe termen lung a sistemului de pensii ca parte a unui program cuprinzător de reformă a pensiilor;
• garantarea deplinei independențe juridice a ELSTAT;
• punerea în aplicare deplină a dispozițiilor relevante ale Tratatului privind stabilitatea, coordonarea și guvernanța în cadrul uniunii economice și monetare, în special asigurarea faptului că Consiliul bugetar devine operațional înainte de finalizarea memorandumului de înțelegere și introducerea unor reduceri cvasi-automate ale cheltuielilor în cazul unor devieri de la obiectivele ambițioase privind excedentul primar, după solicitarea consilierii din partea Consiliului bugetar și sub rezerva aprobării prealabile din partea instituțiilor;
până la 22 iulie
• adoptarea Codului de procedură civilă, care constituie o revizuire majoră a procedurilor și a dispozițiilor pentru sistemul de justiție civilă și poate să accelereze în mod semnificativ procesul judiciar și să reducă costurile;
• transpunerea Directivei privind redresarea și rezoluția instituțiilor bancare cu sprijinul Comisiei Europene.
Imediat, și numai după punerea în aplicare juridică a primelor patru măsuri sus-menționate, precum și aprobarea tuturor angajamentelor cuprinse în acest document de către parlamentul elen, verificate de instituții și de Eurogrup, se poate lua o decizie privind mandatarea instituțiilor în vederea negocierii unui memorandum de înțelegere (MoU).
Această decizie ar fi luată sub rezerva finalizării procedurilor naționale și dacă sunt îndeplinite condițiile prealabile de la articolul 13 din Tratatul privind MES pe baza evaluării menționate la articolul 13 alineatul (1).
În scopul de a servi drept bază pentru încheierea cu succes a memorandumului de înțelegere, oferta Greciei privind măsurile de reformă trebuie să fie puternic consolidată pentru a ține seama de poziția economică și fiscală a țării, care s-a deteriorat foarte mult în ultimul an.
Guvernul elen trebuie să se angajeze în mod formal să își consolideze propunerile într-o serie de domenii identificate de instituții, să adopte un calendar clar și satisfăcător pentru legislație și pentru implementare, inclusiv criterii de referință structurale, etape și criterii de referință cantitative, precum și să asigure claritatea în ceea ce privește direcțiile de politică pe termen mediu.
Guvernul elen trebuie, în special, de comun acord cu instituțiile:
să realizeze reforme ambițioase în domeniul pensiilor și să definească politicile destinate compensării integrale a impactului bugetar al hotărârii Curții Constituționale privind reforma din 2012 a sistemului de pensii, precum și să pună în aplicare clauza privind deficitul zero sau măsuri alternative care pot fi convenite de comun acord până în octombrie 2015;
să adopte reforme mai ambițioase ale pieței produselor, cu un calendar clar pentru punerea în aplicare a tuturor recomandărilor din setul de instrumente I al OCDE, inclusiv privind comerțul de duminică, perioadele de reduceri, proprietatea în cazul farmaciilor, sectorul laptelui și brutăriile, cu excepția produselor farmaceutice nereglementate, care vor fi puse în aplicare într-o etapă viitoare, precum și pentru deschiderea profesiilor închise care au un impact puternic la nivel macroeconomic (de exemplu, transportul cu feribotul).
Pentru a da curs setului de instrumente II al OCDE, industria prelucrătoare trebuie să fie inclusă printre
acțiunile prealabile;
în ceea ce privește piețele energiei, să demareze privatizarea operatorului rețelei de transport al energiei electrice (ADMIE), cu excepția cazului în care pot fi identificate măsuri alternative care să aibă un efect echivalent asupra concurenței, astfel cum se convine între instituții;
în ceea ce privește piețele muncii, să revizuiască în profunzime și să modernizeze negocierile colective, acțiunile sindicale și, în conformitate cu directiva relevantă și bunele practici ale UE, concedierile colective, respectând calendarul și abordarea convenite de către instituții.
Pe baza acestor revizuiri, politicile privind piața muncii ar trebui să fie aliniate la bunele practici internaționale și europene și nu ar trebui să implice o revenire la cadrele de politică din trecut, care nu sunt compatibile cu obiectivele promovării unei creșteri durabile și favorabile incluziunii;
să adopte măsurile necesare pentru a consolida sectorul financiar, inclusiv acțiuni decisive privind creditele neperformante și măsuri de consolidare a guvernanței Fondului elen de stabilitate financiară (HFSF) și a băncilor, în special prin eliminarea oricărei posibilități de interferență politică, mai ales în procedurile de numire.
Pe lângă acestea, autoritățile elene trebuie să întreprindă următoarele acțiuni:
să elaboreze un program de privatizare deosebit de accelerat și cu o guvernanță îmbunătățită; activele grecești de valoare vor fi transferate într-un fond independent care va monetiza activele prin privatizări și prin alte mijloace.
Monetizarea activelor va constitui o sursă pentru efectuarea rambursării programate a noului împrumut din partea MES și va genera, pe durata noului împrumut, o valoare totală de 50 de miliarde EUR, din care 25 de miliarde EUR vor fi utilizate pentru rambursarea recapitalizării băncilor și alte active; 50 % din suma rămasă (respectiv 50 % din 25 de miliarde EUR) va fi utilizată pentru reducerea ponderii datoriei în PIB, iar restul de 50 % va fi utilizat pentru investiții.
Acest fond ar fi instituit în Grecia și gestionat de autoritățile elene sub supravegherea instituțiilor europene relevante. În acord cu instituțiile și pe baza celor mai bune practici internaționale, ar trebui să se adopte un cadru legislativ pentru a se asigura proceduri transparente și o modalitate adecvată de stabilire a prețurilor de vânzare a activelor, în conformitate cu principiile și standardele OCDE privind gestionarea întreprinderilor de stat (SOE);
în concordanță cu ambițiile guvernului elen, să modernizeze și să consolideze în mod semnificativ administrația elenă, precum și să instituie un program, sub auspiciile Comisiei Europene, de consolidare a capacităților și de depolitizare a acestei administrații.
O primă propunere ar trebui prezentată până la 20 iulie, în urma discuțiilor cu instituțiile. Guvernul elen se angajează să reducă în continuare costurile administrației elene, în conformitate cu un calendar convenit cu instituțiile;
să normalizeze pe deplin metodele de lucru cu instituțiile, inclusiv lucrările necesare care trebuie întreprinse la fața locului în Atena, pentru a îmbunătăți punerea în aplicare și monitorizarea programelor.
Guvernul trebuie să se consulte cu instituțiile și să convină cu acestea cu privire la toate proiectele legislative din domeniile relevante, cu suficient timp înainte de transmiterea lor pentru consultare publică sau către parlament.
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro subliniază încă o dată faptul că punerea în aplicare este esențială și, în acest context, salută intenția autorităților elene de a solicita, până la 20 iulie, sprijin din partea instituțiilor și a statelor membre pentru asistență tehnică și solicită Comisiei Europene să coordoneze acest sprijin din partea Europei;
Cu excepția proiectului de lege privind criza umanitară, guvernul elen va reexamina, în vederea modificării lor, actele legislative care au fost introduse contrar acordului din 20 februarie, făcând pași înapoi de la angajamentele asumate în cadrul programelor precedente, sau va identifica echivalente de compensare clare pentru drepturile dobândite care au fost create ulterior.
Angajamentele sus-menționate reprezintă cerințe minime pentru începerea negocierilor cu autoritățile elene. Cu toate acestea, Reuniunea la nivel înalt a zonei euro a clarificat că începerea negocierilor nu presupune asigurarea niciunui posibil acord final privind un nou program MES, care va trebui să se bazeze pe o decizie în privința întregului pachet (inclusiv necesitățile financiare, sustenabilitatea datoriei și o posibilă finanțare punte).
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro ia act de posibilitatea unui program prin care să se finanțeze necesități cuprinse între 82 și 86 de miliarde EUR, conform evaluării instituțiilor. Aceasta invită instituțiile să exploreze posibilitatea de a se reduce pachetul de finanțare pe o cale fiscală alternativă sau prin venituri mai mari provenite din privatizare.
Redeschiderea accesului la piață, obiectiv al oricărui program de asistență financiară, reduce necesitatea utilizării întregului pachet financiar.
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro ia act de necesitățile urgente de finanțare ale Greciei, care subliniază nevoia de a se înregistra rapid progrese pentru a se ajunge la o decizie în privința unui nou memorandum de înțelegere: se estimează că acestea se ridică la 7 miliarde EUR până la 20 iulie și încă 5 miliarde EUR până la jumătatea lunii august.
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro recunoaște importanța asigurării posibilității statului elen de a-și achita arieratele către FMI și către Banca Greciei și de a-și onora obligațiile de plată a datoriei în următoarele săptămâni pentru a crea condițiile care să permită o încheiere în bune condiții a negocierilor.
Riscurile neîncheierii rapide a negocierilor rămân depline în cazul Greciei. Reuniunea la nivel înalt a zonei euro invită Eurogrupul să discute aceste chestiuni de urgență.
Având în vedere problemele grave ale sectorului financiar elen, pachetul total al unui posibil nou program MES ar trebui să includă stabilirea unei rezerve de 10-25 miliarde EUR pentru sectorul bancar pentru a se satisface necesitățile potențiale de recapitalizare a băncilor și costurile rezoluției, din care 10 miliarde EUR ar fi disponibilizați imediat într-un cont separat la MES.
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro este conștientă că o decizie rapidă asupra unui nou program este o condiție pentru a permite băncilor să se redeschidă, evitându-se astfel o creștere a pachetului financiar total. BCE/MUS va efectua o evaluare cuprinzătoare după sfârșitul verii.
Rezerva totală va putea fi utilizată pentru acoperirea posibilelor deficite de capital, în urma evaluării cuprinzătoare, după aplicarea cadrului legal.
Există preocupări serioase în ceea ce privește sustenabilitatea datoriei elene. Acest lucru se întâmplă din cauza relaxării politicilor pe parcursul ultimelor douăsprezece luni care a dus la recenta deteriorare a mediului macroeconomic și financiar intern.
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro reamintește că statele membre din zona euro au adoptat pe parcursul ultimilor ani un set de măsuri remarcabil în sprijinul sustenabilității datoriei elene, care au ușurat serviciul datoriei elene și au redus costurile acestuia în mod semnificativ.
În acest context, în legătură cu un posibil viitor program MES și în conformitate cu spiritul declarației Eurogrupului din noiembrie 2012, Eurogrupul este gata să ia în considerare, dacă este necesar, posibile măsuri suplimentare (posibile perioade de grație și perioade de rambursare mai lungi) cu scopul de a se asigura faptul că necesarul brut de finanțare rămâne la un nivel sustenabil.
Aceste măsuri vor fi condiționate de deplina punere în aplicare a măsurilor care urmează a fi convenite într-un posibil nou program și vor fi luate în considerare după prima încheiere cu succes a unei revizuiri.
Reuniunea la nivel înalt a zonei euro subliniază că nu se pot face ajustări nominale ale datoriei.
Autoritățile elene își reiterează angajamentul neechivoc de a-și onora pe de-a întregul și cu promptitudine obligațiile financiare către toți creditorii.
Dacă toate condițiile necesare incluse în prezentul document sunt îndeplinite, Eurogrupul și Consiliul guvernatorilor MES pot mandata instituțiile, în conformitate cu articolul 13 alineatul (2) din Tratatul privind MES, să negocieze un nou program MES, dacă, pe baza evaluării menționate la articolul 13 alineatul (1), precondițiile de la articolul 13 din Tratatul privind MES sunt îndeplinite.
Pentru a sprijini creșterea și crearea de locuri de muncă în Grecia (în următorii trei-cinci ani), Comisia va colabora îndeaproape cu autoritățile elene pentru a mobiliza până la 35 de miliarde EUR (în temeiul a diferite programe ale UE) în vederea finanțării investițiilor și a activităților economice, inclusiv în cadrul IMM-urilor.
Ca măsură excepțională și dată fiind situația unică a Greciei, Comisia va transmite colegiuitorilor o propunere de creștere a nivelului de prefinanțare cu 1 miliard EUR pentru a stimula imediat investițiile. Planul de investiții pentru Europa va furniza totodată oportunități de finanțare pentru Grecia.
Euro Summit Statement
Brussels, 12 July 2015
The Euro Summit stresses the crucial need to rebuild trust with the Greek authorities as a prerequisite for a possible future agreement on a new ESM programme. In this context, the ownership by the Greek authorities is key, and successful implementation should follow policy commitments.
A euro area Member State requesting financial assistance from the ESM is expected to address, wherever possible, a similar request to the IMF. This is a precondition for the Eurogroup to agree on a new ESM programme. Therefore Greece will request continued IMF support (monitoring and financing) from March 2016.
Given the need to rebuild trust with Greece, the Euro Summit welcomes the commitments of the Greek authorities to legislate without delay a first set of measures. These measures, taken in full prior agreement with the Institutions, will include:
by 15 July
• the streamlining of the VAT system and the broadening of the tax base to increase revenue;
• upfront measures to improve long-term sustainability of the pension system as part of a comprehensive pension reform programme;
• the safeguarding of the full legal independence of ELSTAT;
• full implementation of the relevant provisions of the Treaty on Stability, Coordination and Governance in the Economic and Monetary Union, in particular by making the Fiscal Council operational before finalizing the MoU and introducing quasi-automatic spending cuts in case of deviations from ambitious primary surplus targets after seeking advice from the Fiscal Council and subject to prior approval of the Institutions;
by 22 July
• the adoption of the Code of Civil Procedure, which is a major overhaul of procedures and arrangements for the civil justice system and can significantly accelerate the judicial process and reduce costs;
• the transposition of the BRRD with support from the European Commission.
Immediately, and only subsequent to legal implementation of the first four above-mentioned measures as well as endorsement of all the commitments included in this document by the Greek Parliament, verified by the Institutions and the Eurogroup, may a decision to mandate the Institutions to negotiate a Memorandum of Understanding (MoU) be taken.
This decision would be taken subject to national procedures having been completed and if the preconditions of Article 13 of the ESM Treaty are met on the basis of the assessment referred to in Article 13.1.
In order to form the basis for a successful conclusion of the MoU, the Greek offer of reform measures needs to be seriously strengthened to take into account the strongly deteriorated economic and fiscal position of the country during the last year.
The Greek government needs to formally commit to strengthening their proposals in a number of areas identified by the Institutions, with a satisfactory clear timetable for legislation and implementation, including structural benchmarks, milestones and quantitative benchmarks, to have clarity on the direction of policies over the medium-run.
They notably need, in agreement with the Institutions, to:
• carry out ambitious pension reforms and specify policies to fully compensate for the fiscal impact of the Constitutional Court ruling on the 2012 pension reform and to implement the zero deficit clause or mutually agreeable alternative measures by October 2015;
• adopt more ambitious product market reforms with a clear timetable for implementation of all OECD toolkit I recommendations, including Sunday trade, sales periods, pharmacy ownership, milk and bakeries, except over-the-counter pharmaceutical products, which will be implemented in a next step, as well as for the opening of macro-critical closed professions (e.g. ferry transportation). On the follow-up of the OECD toolkit-II, manufacturing needs to be included in the prior action;
• on energy markets, proceed with the privatisation of the electricity transmission network operator (ADMIE), unless replacement measures can be found that have equivalent effect on competition, as agreed by the Institutions;
• on labour markets, undertake rigorous reviews and modernisation of collective bargaining, industrial action and, in line with the relevant EU directive and best practice, collective dismissals, along the timetable and the approach agreed with the Institutions.
On the basis of these reviews, labour market policies should be aligned with international and European best practices, and should not involve a return to past policy settings which are not compatible with the goals of promoting sustainable and inclusive growth;
• adopt the necessary steps to strengthen the financial sector, including decisive action on non-performing loans and measures to strengthen governance of the HFSF and the banks, in particular by eliminating any possibility for political interference especially in appointment processes.
On top of that, the Greek authorities shall take the following actions:
• to develop a significantly scaled up privatisation programme with improved governance; valuable Greek assets will be transferred to an independent fund that will monetize the assets through privatisations and other means.
The monetization of the assets will be one source to make the scheduled repayment of the new loan of ESM and generate over the life of the new loan a targeted total of EUR 50bn of which EUR 25bn will be used for the repayment of recapitalization of banks and other assets and 50 % of every remaining euro (i.e. 50% of EUR 25bn) will be used for decreasing the debt to GDP ratio and the remaining 50 % will be used for investments.
This fund would be established in Greece and be managed by the Greek authorities under the supervision of the relevant European Institutions.
In agreement with Institutions and building on best international practices, a legislative framework should be adopted to ensure transparent procedures and adequate asset sale pricing, according to OECD principles and standards on the management of State Owned Enterprises (SOEs);
• in line with the Greek government ambitions, to modernise and significantly strengthen the Greek administration, and to put in place a programme, under the auspices of the European Commission, for capacity-building and de-politicizing the Greek administration. A first proposal should be provided by 20 July after discussions with the Institutions. The Greek government commits to reduce further the costs of the Greek administration, in line with a schedule agreed with the Institutions;
• to fully normalize working methods with the Institutions, including the necessary work on the ground in Athens, to improve programme implementation and monitoring.
The government needs to consult and agree with the Institutions on all draft legislation in relevant areas with adequate time before submitting it for public consultation or to Parliament. The Euro Summit stresses again that implementation is key, and in that context welcomes the intention of the Greek authorities to request by 20 July support from the Institutions and Member States for technical assistance, and asks the European Commission
to coordinate this support from Europe;
• With the exception of the humanitarian crisis bill, the Greek government will reexamine with a view to amending legislations that were introduced counter to the February 20 agreement by backtracking on previous programme commitments or identify clear compensatory equivalents for the vested rights that were subsequently created.
The above-listed commitments are minimum requirements to start the negotiations with the Greek authorities. However, the Euro Summit made it clear that the start of negotiations does not preclude any final possible agreement on a new ESM programme, which will have to be based on a decision on the whole package (including financing needs, debt sustainability and possible bridge financing).
The Euro Summit takes note of the possible programme financing needs of between EUR 82 and 86bn, as assessed by the Institutions. It invites the Institutions to explore possibilities to reduce the financing envelope, through an alternative fiscal path or higher privatisation proceeds.
Restoring market access, which is an objective of any financial assistance programme, lowers the need to
draw on the total financing envelope. The Euro Summit takes note of the urgent financing needs of Greece which underline the need for very swift progress in reaching a decision on a new MoU: these are estimated to amount to EUR 7bn by 20 July and an additional EUR 5bn by mid August.
The Euro Summit acknowledges the importance of ensuring that the Greek sovereign can clear its arrears to the IMF and to the Bank of Greece and honour its debt obligations in the coming weeks to create conditions which allow for an orderly conclusion of the negotiations.
The risks of not concluding swiftly the negotiations remain fully with Greece. The Euro Summit invites the Eurogroup to discuss these issues as a matter of urgency.
Given the acute challenges of the Greek financial sector, the total envelope of a possible new ESM programme would have to include the establishment of a buffer of EUR 10 to 25bn for the banking sector in order to address potential bank recapitalisation needs and resolution costs, of which EUR 10bn would be made available immediately in a segregated account at the ESM.
The Euro Summit is aware that a rapid decision on a new programme is a condition to allow banks to reopen, thus avoiding an increase in the total financing envelope. The ECB/SSM will conduct a comprehensive assessment after the summer. The overall buffer will cater for possible capital shortfalls following the comprehensive assessment after the legal framework is applied.
There are serious concerns regarding the sustainability of Greek debt. This is due to the easing of policies during the last twelve months, which resulted in the recent deterioration in the domestic macroeconomic and financial environment.
The Euro Summit recalls that the euro area Member States have, throughout the last few years, adopted a remarkable set of measures supporting Greece’s debt sustainability, which have smoothed Greece’s debt servicing path and reduced costs significantly.
Against this background, in the context of a possible future ESM programme, and in line with the spirit of the Eurogroup statement of November 2012, the Eurogroup stands ready to consider, if necessary, possible additional measures (possible longer grace and payment periods) aiming at ensuring that gross financing needs remain at a sustainable level.
These measures will be conditional upon full implementation of the measures to be agreed in a possible new programme and will be considered after the first positive completion of a review.
The Euro Summit stresses that nominal haircuts on the debt cannot be undertaken.
The Greek authorities reiterate their unequivocal commitment to honour their financial obligations to all their creditors fully and in a timely manner.
Provided that all the necessary conditions contained in this document are fulfilled, the Eurogroup and ESM Board of Governors may, in accordance with Article 13.2 of the ESM Treaty, mandate the Institutions to negotiate a new ESM programme, if the preconditions of Article 13 of the ESM Treaty are met on the basis of the assessment referred to in Article 13.1.
To help support growth and job creation in Greece (in the next 3-5 years) the Commission will work closely with the Greek authorities to mobilise up to EUR 35bn (under various EU programmes) to fund investment and economic activity, including in SMEs.
As an exceptional measure and given the unique situation of Greece the Commission will propose to increase the level of pre-financing by EUR 1bn to give an immediate boost to investment to be dealt with by the EU co-legislators. The Investment Plan for Europe will also provide funding opportunities for Greece.
Press remarks by J. Dijsselbloem, President of the Eurogroup after the Eurozone summit of 12 July 2015:
"Before spending 17 hours in the Summit, we spent 14 hours in the Eurogroup going through all the issues that were on the table. As my colleagues have already said, trust was a key issue, but we also worked very hard on a number of issues regarding reform, the fiscal situation, the debt problems and financing needs. We were able to agree on a lot of these issues, putting in extra effort on all sides to get Greece back on track. We prepared a report which contained a number of open issues and submitted it to the Summit. During the course of the night and this morning we reached an agreement.
You will find in the agreement that some of the issues have been brought forward, meaning that the Greek Parliament will need to legislate very quickly on a number of issues, and so work to recover trust in the whole process and between the member states. There are also very concrete agreements on where the Greek proposals have to be strengthened further: on product markets, labour markets and other reforms. Of course we also needed to address the issue of financing needs and debt, and part of the agreement is that a fund will be established. Assets will be transferred to this fund, and the fund will monetise these assets, either through privatisation or by investing those assets. That money will be used to help reduce debt. It will also be used for the repayment or recapitalisation of banks. One of the big issues that we will have to deal with, once the programme is agreed, is the problem of the banks. The fund will also contribute to the repayment of those capitalisation needs. In addition, once the 25 billion euros needed for recapitalisation is repaid, 50% of the remainder will be used for debt reduction, and 50% for investment in Greece.
This is one of the key elements which will address debt sustainability and encourage a return to growth. We will be following up on these issues in the Eurogroup, beginning already this afternoon. At the same time,, there will be action required from the Greek side in the next couple of days. On Wednesday they will submit the overall agreement for approval by the Greek Parliament, but also the first set of legislative acts required under the agreement. Once that is completed, we will have a Eurogroup call, probably on Wednesday, and that will be the trigger for other national parliaments to start their procedures. That could take place later in the week. I cannot be very precise as national parliaments are sovereign and decide on their own timetables, but once that process is complete, there should be a formal decision by the Eurogroup/board of governors of the ESM, as required under article 13.2 of the ESM Treaty, which then allows the institutions to begin formal negotiations. Then, once that is completed, we will deal with financing needs and debt sustainability. This will also be a key part of completing the overall deal, but that is still weeks ahead, and a lot of work needs to be done in the meantime.
So over the next two days the focus of attention will be on the Greek Parliament. As soon as they have completed the legislative process, the other national parliaments will get to work, and hopefully by the end of the week we can take a decision on mandating the institutions to draw up an agreement."
Remarks by President Donald Tusk after the Euro Summit of 12 July 2015 on Greece:
"Good morning. Today, we had only one objective: to reach an agreement. After 17 hours of negotiations, we have finally reached it. One can say that we have 'agreekment'. Leaders have agreed in principle that they are ready to start negotiations on an ESM programme, which in other words means continued support for Greece.
There are strict conditions to be met. The approval of several national parliaments, including the Greek parliament, is now needed for negotiations on an ESM programme to formally begin.
Nevertheless, the decision gives Greece a chance to get back on track with the support of European partners. It also avoids the social, economic and political consequences that a negative outcome would have brought. I welcome the progress and the constructive position of Greece that helps to bring back trust among euro zone partners.
Following national procedures, the Eurogroup will work with the Institutions to swiftly take forward the negotiations. Finance ministers will also as a matter of urgency discuss how to help Greece meet her financial needs in the short term, so-called bridge-financing.
I would like to thank the President of the Commission Jean-Claude Juncker and the Eurogroup President Jeroen Dijsselbloem for their dedication and involvement in this progress. Without your work, today's agreement wouldn't be possible. Thank you."
- Dupa un summit al liderilor zonei euro care a durat toata noaptea, fara a se ajunge la o solutie, Donald Tusk, presedintele Consiliului European, a convocat din nou liderii zonei euro, in aceasta dimineata, pentru gasirea unei solutii de compromis.
Un proiect de compromis pentru a menține Grecia în zona euro a fost pus pe masă de cancelarul german, Angela Merkel, președintele francez, François Hollande, premierul elen, Alexis Tsipras, și președintele Consiliului European, Donald Tusk, și va fi supus spre aprobare tuturor liderilor din zona euro, a informat luni o sursă apropiată discuțiilor, citată de AFP.
- Ministrii de finante ai tarilor din zona euro au propus liderilor zonei euro reuniti intr-un nou summit care are loc la aceasta ora sa ceara parlamentului grec adoptarea, pana miercuri, 15 iulie, a unor noi legi prin care sa-si asume reformele economice drept garantie pentru acordarea unui nou ajutor financiar estimat la 74 miliarde de euro necesar pentru salvarea Greciei de la faliment.
Daca Grecia nu adopta pana miercuri noile legi, tara ar putea fi suspendata din zona euro, a declarat ministrul de finante al Finlandei, Alexander Stubb.
"Grecia are acum doar aceste doua optiuni: alba sau neagra", a adaugat el.
Premierul Tsipras a declarat, inaintea inceperii summit-ului: "Am putea ajunge la un acord in aceasta seara, daca toate partile sunt de acord".
Angela Merkel, cancelarul German, a subliniat insa ca nu sunt intrunite conditiile incheierii unui nou acord, intrucat Grecia si-a pierdut increderea partenerilor europeni.
"Cea mai importanta moneda, increderea, a fost pierduta. Ceea ce inseamna ca vom avea negocieri dure si nu vom ajunge la un acord cu orice pret", a spus ea, inaintea inceperii summit-ului zonei euro.
Un summit extins al UE - 28, care ar fi fost necesar in cazul unei decizii a Eurogroup-ului de a lasa Grecia in afara zonei euro, programat initial sa aiba loc astazi, a fost anulat.
"Eurogrupul a ajuns la concluzia că nu există încă o bază pentru a începe negocierile pentru un nou program, se arată într-un comunicat de presă consultat de Reuters. Pentru a putea începe astfel de negocieri, miniștrii de Finanțe din zona euro vor ca Grecia să modifice Taxa pe Valoarea Adăugată și sistemul de pensii, să extindă baza de impozitare pentru a crește veniturile la buget și să crească independența Oficiului național de statistică (Elstat). Numai după implementarea legală a măsurilor menționate mai sus pot începe negocierile cu privire la un memorandum de înțelegere", se arata intr-un document publicat de Reuters ce va fi prezentat și liderilor din zona euro care se reunesc duminică seara la Bruxelles.
- "Summitul european este anulat, summitul zonei euro va începe la ora 16.00 (14.00 GMT) și va dura până ce vom încheia negocierile cu Grecia", a anuntat președintele Consiliului European, Donald Tusk, pe contul său de Twitter, dupa ce ieri Eurogroup-ul nu a putut ajunge la un acord privind aprobarea planului de reforme inaintat de guvernul Tsipras in schimbul unei noi finantari.
Anularea summit-ului UE-28 este un semn bun, ceea ce indica faptul ca Eurogroup-ul ar putea aproba astazi incheierea unui nou acord cu Grecia, intrucat summit-ul extins UE-28 a fost convocat tocmai in cazul in care Erogroup-ul, format din ministrii de finante ai zonei euro, nu ar putea ajunge la un acord.
Reuniunea de sâmbătă a miniștrilor de finanțe a avut ca obiect găsirea unui text comun care să servească drept punct de plecare în negocierile pentru un nou plan de ajutor pentru Grecia, al treilea din 2010, în schimbul programului de reforme prezentat în această săptămână de guvernul de stânga al lui Alexis Tsipras creditorilor internaționale ai țării — Comisia Europeană, Banca Centrală Europeană și Fondul Monetar Internațional.
După nouă ore de discuții lipsite de rezultat, miniștrii și-au suspendat reuniunea și au decis să reia lucrările duminică dimineață.
"La acest stadiu, nu sunt îndeplinite condițiile" pentru garantarea punerii în aplicare de către Grecia a reducerilor bugetare și a reformelor pe care le-a promis în schimbul unui nou ajutor, estimat la circa 74 de miliarde de euro pe trei ani, a declarat ministrul finlandez de finanțe Alexander Stubb, a cărui țară a adoptat una dintre cele mai dure poziții față de Grecia.
- Ministrii de Finante ai zonei euro reuniti la Bruxelles in cadrul Eurogroup-ului nu au reusit ieri sa ajunga la un acord privind aprobarea planului de reforme propus de premierul grec Alexis Tsipras in schimbul obtinerii de la Mecanismul European de Stabilitate a unui nou imprumut pentru salvarea tarii de la faliment.
Problema se pare ca nu mai este doar datoria mare pe care Grecia trebuie sa o ramburseze si care se dovedeste nesustenabila in lipsa unor noi concesii, cat mai ales lipsa increderii in promisiunile politicienilor greci, neonorate in ultimii ani.
Jeroen Dijsselbloem (foto), presedintele Eurogroup, a anuntat aseara tarziu ca sedinta a fost suspendata si va fi reluata astazi, cand are loc si summit-ul extins UE - 28 in vederea aprobarii sau respingerii acordului cu Grecia.
"Problema credibilitatii si increderii (in propunerile Greciei) au fost discutate, alaturi de chestiunea financiara", a precizat el.
Surse citate de Reuters au declarat ca europenii ar fi nemultumiti de propunerile lui Tsipras si au cerut mai multe reforme, astfel incat datoria Greciei sa devina mai sustenabila, conform unui raport recent al FMI.
Dupa cum se stie, germanii, cei mai mari creditori ai Greciei, sunt cei care opun cea mai mare rezistenta la incheierea unui nou acord fara impunerea unor noi conditii pentru rambursarea imprumuturilor.
Ba chiar Germania ar lua în calcul o ieșire temporară a Greciei din zona euro, pe o perioada de cinci ani, dacă Atena nu-și va imbunatati propunerile de reforme, potrivit publicatiei germane Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Ministrul de finanțe german Wolfgang Schauble ar fi cerut ca Grecia să transfere active in valoare de 50 de miliarde de euro într-un fond care să le valorifice și să diminueze datoria țării.
O a doua solutie ar fi ca Grecia să părăsească zona euro timp de cinci ani și restructurarea datoriei sale. Țara ar continua să rămână în UE și ar beneficia de "sprijin umanitar, tehnic și de susținere a creșterii", mai scrie FAZ.