www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cum ar putea schimba revolutia digitala sectorul bancar romanesc; ce sfaturi primesc bancherii de la specialistii in noile tehnologii

Autor: Bancherul.ro
2015-06-02 21:42

Revolutia digitala, adica utilizarea tot mai frecventa de catre clientii bancilor a telefoanelor mobile inteligente, a tabletelor si altor dispozitive mobile, precum si a aplicatiilor online oferite de acestea, inclusiv cele tip social media, gen Facebook sau Twitter, vor ajuta bancile care adopta rapid noile tehnologii sa obtina un avantaj competitiv fata de concurenta prin cresterea numarului de clienti si a produselor si serviciilor utilizate de acestia, iar in acelasi timp sa-si diminueze costurile, prin eficientizarea activitatii, apreciaza specialistii din industria tehnologiei bancare.


Numarul sucursalelor bancare clasice va continua sa scada, pe masura ce tot mai multi clienti efectueaza operatiuni pe internet si pe telefoanele mobile, dar nu nu vor disparea. In schimb, acestea se vor transforma si se vor schimba radical: in loc de plati de facturi, transferuri sau alte operatiuni uzuale, care vor migra online si mobile, in unitatile bancare se va acorda cu preponderenta consultanta clientilor si se vor incheia contractele de credit, de depozite si alte servicii de baza ale unei banci.


In viitorul apropiat, din sucursalele bancare ar putea disparea copiatoarele, cititoarele de coduri de bare sau chiar ghiseele, locul acestora urmand a fi luate de telefonul mobil si tabletele dotate cu aplicatii care efectueaza rapid si automat plati prin scanarea facturilor sau codurilor de bare, transferuri de bani prin simpla introducere a unei adrese de e-mail, constituirea de depozite cu dobanzi mai mari decat cele de la ghisee si chiar acordarea de credite mai rapid decat in sucursale, datorita faptului ca noile tehnologii permit bancherilor sa-si cunoasca mai bine clientii si sa le urmareasca riscurile. 


Sorin Visan (foto), directorul diviziei banking la Asseco SEE Romania, unul dintre cei mai mari furnizori europeni de tehnologii adresate sectorului bancar, considera ca bancile romanesti au ramas in urma celor din alte tari vecine, precum Polonia sau Turcia, in privinta inovatiei digitale, insa in urmatorii ani acestea vor fi obligate sa se adapteze comportamentului in schimbare al clientilor, care utilizeaza tot mai frecvent telefoanele mobile si internetul.


Deocamdata pe piata bancara romaneasca nu exista o diferentiere destul de clara in privinta inovatiei, cum vedem in alte tari, unde au aparut banci exclusiv online de mare succes, precum Alior in Polonia sau Telenorbanka din Serbia, dezvoltata de un operator telecom. Acestea sunt exemple de inovatii “disruptive”, care ar putea face diferenta si in Romania in cazul in care va aparea ceva asemanator”, spune Visan, intr-un interviu acordat Bancherul.ro.


Adoptarea noilor tehnologii, apreciaza el, va ajuta sistemul bancar romanesc sa-si diminueze costurile (de exemplu prin reducerea numarului de unitati bancare) si sa-si sporeasca eficienta, printr-o mai buna exploatare a datelor clientilor si diversificarea canalelor de vanzare si comunicare.


Cred ca problema la care ar trebui sa se gandeasca bancherii acum este mai degraba ce schimbari va produce tehnologia digitala peste un numar de ani, si nu la cum se pozitioneaza banca lor in prezent fata de concurenta. Acum, mai toate bancile romanesti ofera cam aceleasi servicii, iar o modalitate prin care o banca ar putea sa-si creeze un avantaj competitiv in urmatoarea perioada sunt serviciile digitale”, spune reprezentantul Asseco.


Sunt bancherii romani constienti de avantajele noilor tehnologii si dispusi sa le adopte rapid si in intr-un mod radical?


Visan crede ca este putin probabil sa vedem in curand si in sectorul bancar romanesc o inovatie “disruptiva”, ca in alte tari, care sa schimbe radical piata serviciilor bancare, insa bancile sunt nevoite sa se adapteze rapid tendintelor pietei, tot mai digitalizata si mobila, daca nu vor sa piarda din serviciile oferite in prezent in favoarea altor jucatori din industria digitala, precum PayPal sau industria telecom.


“Bancile vor fi obligate de evolutia pietei digitale si mobile, chiar daca nu vor, sa se adapteze la noile cerinte ale clientilor. Cred ca depinde si de viziunea bancherilor privind ritmul de progres al tehnologiei si de strategia pe care aleg sa o adopte pentru pentru a fi in pas cu schimbarile. Dar daca ne uitam in urma, acum 5 ani ne intrebam cate telefoane mobile inteligente vor fi folosite de populatie, iar acum vedem ca acestea sunt mult mai multe decat ne asteptam, asadar e greu de prevazut ritmul schimbarilor tehnologice”, adauga Visan.


El crede ca, in aceste conditii, bancile sunt tot mai dispuse sa adopte solutii digitale care sa le creeze un avantaj competitiv si in acelasi timp sa le eficientizeze activitatea. Noile aplicatii online si mobile nu doar fidelizeaza clientii sau atrag noi clienti, dar contribuie si la cresterea vanzarilor, la reducerea riscului si a costurilor.


“Noile aplicatii online permit bancilor sa ofere servicii personalizate clientilor, datorita platformelor de analiza a datelor (data anlytics), de scoring si antifrauda, precum si posibilitatea ca produsele si serviciile sa fie livrate prin canale digitale diverse, nu doar in sucursale”, spune reprezentantul Asseco.


“Digital banking nu inseamna doar tehnologie, ci si dezvoltarea si eficientizarea serviciilor oferite de o banca, prin instrumente analitice, prin oportinitatea de a folosi sinergia intre tehnologia digitala si abordarea clasica in sucursala, prin dezvoltarea canalelor de vanzare spre social media si crearea de produse speciale pentru aceste canale, insotite de elemente legate de securitate”, adauga Visan.


Noile tehnologii pot atrage clientii nebancarizati


Sorin Visan crede ca noile platforme bancare digitale, precum cele de mobile banking, vor oferi bancilor si oportunitatea de a accesa clientela nebancarizata din zonele rurare, acolo unde bancile sunt mai putin prezente.


“Telefoanele mobile sunt utilizate peste tot in tara, inclusiv in zonele unde bancile nu sunt prezente, de aceea pot fi un element important pentru cresterea gradului de bancarizate in Romania, care este destul de scazut in comparatie cu alte tari”, spune Visan.


De exemplu, cineva dintr-un sat sau din alt loc in care nu exista banca ar putea sa-si deschida un cont bancar scanand cu camera telefonului mobil cartea sa de identitate, astfel incat datele sunt trimise bancii iar apoi sa poata efectua operatiuni, tot cu telefonul mobil, precum plati sau transferuri de bani, fara a ajunge intr-o unitate bancara.


In cadrul conferintei Fast-Forward Banking organizata astazi de Asseco la Bucuresti a fost prezentata o astfel de solutie de scanare cu telefonul mobil a cartilor de identitate, precum si a facturilor sau ordinelor de plata, pentru efectuarea de plati cu telefonul mobil.


O alta solutie prezentata de una dintre firmele partenere ale Asseco a fost cea de transformare digitala a tuturor documentelor pe hartie care se semneaza astazi intr-o banca, inclusiv semnatura electronica, principalul beneficiu fiind o reducere substantiala a costurilor cu hartia, cu echipamentele de procesare si cu timpul pierdut de angajatii bancii si de clienti pentru manevrarea documentelor si riscurile aferente.