Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) solicită băncilor soluții concrete pentru clienții cu credite în franci elvețieni, pentru că, deși la nivel declarativ acestea se arată deschise negocierilor cu clienții, au venit doar cu câteva cazuri rezolvate, a declarat, miercuri, președintele instituției, Marius Dunca, citat de Agerpres.
"La nivel declarativ, băncile spun că sunt deschise, spun: 'Consumatorii nu vin la noi, nu vin să discute'. Și, iată că i-am pus la aceeași masă. Vreau să văd cu ce soluții concrete vin băncile, că până acum doar și-au bătut joc. Am chemat și înainte băncile la negociere în instituție, au promis că vin cu cele mai bune soluții pe care le au pentru toți consumatorii care suferă din cauza creșterii cursului, dar până acum nu au venit cu nicio soluție. Au fost doar câteva cazuri pe care le putem număra pe degetele unei mâini (...) Vreau să văd soluțiile, pentru că până acum și-au bătut joc!", a explicat Dunca.
El a menționat că se aștepta ca băncile să fie dispuse la discuții, pentru că povara trebuie împărțită între consumatori și bănci.
ANPC va participa, în calitate de mediator, la negocierile dintre clienții cu credite în franci elvețieni și bănci, anunțate pentru luna aprilie. Clienții vor fi reprezentați de Asociația Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) și Grupul Clienților cu Credite în CHF.
Până atunci, ANPC va întocmi, zilnic, câte un proces verbal de constatare a clauzelor abuzive în contractele de creditare, aceste procese verbale urmând să fie transmise instanței, a mai spus președintele instituției. El a precizat că, de la izbucnirea crizei creditelor în franci, la ANPC au fost depuse 240 de reclamații de la clienți cu credite majoritar ipotecare și nevoi personale cu ipotecă, din care au fost analizate circa 180 și s-a constatat existența unor clauze abuzive.
"În fiecare zi întocmim un proces verbal pe care îl înaintăm instanței, plus sancțiuni contravenționale pentru fiecare bancă în parte. Dacă își doresc procese, o să stăm doar în procese. Dacă nu înțeleg situația clienților, iarăși o să stăm doar în procese", a spus Dunca.
Printre abuzurile băncilor constatate de ANPC în urma sesizărilor se numără modificarea marjei de dobândă, băncile profitând de necunoașterea consumatorilor, comisioane de penalizare aplicate la întregul credit, nu doar la ratele restante, comision ilegal de risc, comision de administrare aplicat ca procent din suma întregului credit, precum și comisioane de rambursare în avans diferite de procentele prevăzute de lege (0% pentru creditele cu dobândă variabilă și maximum 1% pentru creditele cu dobândă fixă — n. r.).
Președintele ANPC a mai spus că instituția a trimis, deja, în instanță 23 de procese verbale pe clauze abuzive, iar altele urmează să fie trimise începând de săptămâna următoare.
"Avem patru procese verbale doar pentru un operator bancar, cu infracțiuni, pe care le vom înainta instanței", a precizat Dunca.
În cazul în care ANPC câștigă procesul cu banca pe o clauză abuzivă, banca respectivă este obligată, conform legii, să elimine respectiva clauză din toate contractele de credit similare și să ramburseze sumele percepute clienților de la începutul creditului până la eliminare. Însă, primele procese începute pe astfel de spețe datează din anul 2012 și nu s-a ajuns, încă, la o soluție definitivă.