www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Vom primi bonuri de masa pe card sau chiar pe telefonul mobil, intr-un portofel electronic

Autor: Bancherul.ro
2014-11-24 22:07

Ministerul Finantelor a publicat astazi un proiect de hotarare de guvern pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, care sustine platile electronice. Astfel, firmele vor putea acorda angajatilor nu doar clasicele bonuri de masa din hartie ci si in format digital, pe un card sau intr-un portofel electronic de pe telefonul mobil sau tableta.


De fapt, termenul de portofel electronic din comunicatul Ministerului Finantelor este inexact, intrucat un portofel electronic (digital wallet) reprezinta o aplicatie in care se pot introduce mai multe tipuri de instrumente de plata, de la carduri obisnuite sau prepaid, pana la conturi bancare si diverse solutii de plata, precum cele tip NFC sau cu coduri QR, cu telefonul mobil.


In proiectul de hotarare privind aprobarea normelor de aplicare a legii tichetelor de masa nu se vorbeste de un portofel electronic ci de “tichet de masa electronic”.


Ceea ce inseamna ca respectivul tichet electronic poate lua forma unui card sau chiar a unei aplicatii in telefonul mobil, cu conditia ca utilizatorul acesteia sa poata achita la magazine cu telefonul mobil produse alimentare, singurele tipuri de cumparaturi permise de tichetele de masa.


Iata cateva dintre prevederile proiectului de hotarare:


ART. 23


(1) Tichetele de masă pe suport electronic pot să fie acceptate doar în unităţile de alimentaţie publică cu care unităţile emitente de tichete de masă pe suport electronic au încheiat contracte de servicii în baza Legii nr. 142/1998 şi a prezentelor norme .


(2) Tichetele de masă pe suport electronic pot fi utilizate în mod exclusiv pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare şi nu trebuie să permită efectuarea de operaţiuni de retrageri de numerar, de depunere şi/sau de alimentare (altele decât cele cu valoarea nominală a tichetelor de masă) sau de transfer de fonduri către alte conturi ale salariaţilor şi/sau ale angajatorului
şi/sau ale terţilor.


(3) Tichetele de masă sunt nominale, nu pot să fie transferate către o altă persoană şi nu pot să fie utilizate de către alte persoane decât salariatul ale cărui nume şi prenume sunt imprimate pe suportul electronic.


ART. 24
(1) Tichetele de masă pe suport electronic care sunt transferate primele către salariaţi de către unităţile emitente vor fi considerate utilizate cu prioritate, în baza principiului „primul-intrat-primul-ieşit” (“first-in-first-out”), demonstrat prin evoluţia soldului tichetelor de masă pe suport electronic.

(2) Sistemul tichetelor de masă pe suport electronic organizat de către unitaţile emitente în colaborare cu angajatorii trebuie să permită beneficiarilor tichetelor de masă pe suport electronic accesul la informaţiile privind utilizarea şi soldul valorii nominale a tichetelor de masă transferate salariaţilor.


(3) Angajatorii sunt obligaţi să înştiinteze lunar salariaţii cu privire la data alimentării şi valoarea tichetelor de masă transferate pe suportul electronic.


Suportul electronic emis de unitatea emitentă trebuie să conţină
următoarele elemente obligatorii:


a) date care definesc angajatorul:
- denumirea;
- codul fiscal;
b) numele şi prenumele salariatului beneficiar al tichetelor de masă;
c) interdicţia de a fi utilizat pentru achiziţionarea de produse nealimentare
inclusiv ţigări şi produse alcoolice, imprimată pe verso-ul suportului
electronic ;
d) denumirea unităţii emitente;
e) numărul de identificare, unic la nivel de emitent, al suportului electronic;
f) perioada de valabilitate a suportului electronic
g) elemente de siguranţă a suportului electronic (PIN ,CIP)
h) cuvintele “TICHET DE MASĂ ELECTRONIC” cu litere majuscule pe
recto-ul suportului electronic.


Comunicatul Ministerului Finantelor


Angajatorii vor putea opta pentru acordarea tichetelor de masă în format electronic, oferite sub forma unui portofel electronic alimentat de emitenţi, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, postat astăzi pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice la rubrica Transparență decizională.


Proiectul de Hotărâre de Guvern implementează modificările aduse Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă prin Legea nr.291/2013, prin introducerea posibilităţii emiterii de tichete de masă şi pe suport electronic, ca o alternativă modernă la cele pe suport de hârtie.


Potrivit proiectului de act normativ, angajatorii vor stabili împreună cu reprezentanții sindicatelor sau ai salariaților, prin contractele colective de muncă, clauze privind acordarea alocației individuale de hrană sub forma tichetelor de masă, precum și forma suportului acestora, respectiv suport electronic și/sau hârtie.


În cazul acordării tichetelor de masă în format electronic, angajatorii vor alimenta suportul electronic cu valoarea nominală aferentă tichetelor de masă, care va fi folosită exclusiv pentru achiziționarea de produse alimentare, fără a fi permisă efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar.


De asemenea, noile reglementări care vor fi introduse în proiectul de hotărâre creează angajaţilor posibilitatea de a utiliza mai flexibil tichetele de masă. În acest sens, vor fi eliminate prevederile care limitează utilizarea a maximum două tichete de masă/zi, în concordanţă cu modificările aduse prin Legea nr.291/2013 pentru modificarea Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masă.


Un alt element de noutate introdus de proiectul de act normativ constă în aplicarea unitară a reglementărilor în cazul salariaților care lucrează în regim de tură. Astfel, în cazul în care un angajat lucrează în ture și timpul de lucru este mai mare de 8 ore/zi, numărul de tichete de masă (indiferent de suportul pe care sunt emise: hârtie sau electronic) la care are dreptul pe lună se calculează adunând numărul de ore lucrate și împărțind această sumă la 8. Concret, în proiectul de hotărâre se menționează că salariații vor beneficia lunar de un număr de tichete de masa cel mult egal cu numărul de zile în care sunt prezenți la lucru în unitatea angajatorului, iar acest număr nu poate depăși numărul de zile lucrătoare.


Proiectul de act normativ include, de asemenea, informații privind modul în care angajatorii vor putea achiziționa tichetele electronice. Pe lângă implementarea reglementărilor privind acordarea tichetelor de masă pe suport electronic, proiectul urmărește și alte obiective, precum: creşterea disciplinei contractuale şi siguranţei financiare a sistemului tichetelor de masă, asigurarea unui control mai eficient al utilizării tichetelor de masă.


În cadrul procesului de elaborare a proiectului de hotărâre a Guvernului s-a avut în vedere ca noile prevederi legale să asigure accesul tuturor entităţilor interesate să devină emitenţi de tichete de masă pe o piaţă concurenţială, concomitent cu respectarea caracterului de beneficiu social oferit angajaţilor pentru acoperirea costurilor de masă.


Reglementările cuprinse în proiectul hotărârii de guvern au fost stabilite în urma consultării cu Asociaţia emitenţilor de tichete de masă din România, Asociaţia Română a Băncilor, Asociaţia de plăţi electronice din România, Confederaţia Naţională Sindicală “Cartel ALFA”, Consiliul naţional al întreprinderilor private mici şi mijlocii din România şi Asociaţia Marilor Reţele Comerciale.


Asupra proiectului de Hotărâre de Guvern vor avea loc consultări în cadrul Comisiei de Dialog Social miercuri, 26 noiembrie 2014, începând cu ora 16.00.


Informaţii suplimentare:


Legea nr.291/2013 pentru modificarea Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masă introduce posibilitatea ca angajatorii să acorde salariaţilor tichete de masă şi în format electronic, nu doar pe suport hârtie, aşa cum este în prezent.