www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Ordin ANPC: Bancile vor fi obligate sa afiseze comisioanele pentru tranzactiile cu cardul la ATM-uri

Autor: Bancherul.ro
2014-11-05 10:28

Din luna martie 2015 bancile vor trebui sa afiseze la ATM-uri comisioanele aferente tranzactiilor cu cardul, conform unui Ordin al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) publicat luni in Monitorul Oficial nr.800.


"Pe ecranul video al terminalelor ATM vor fi inscrise toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate de: eliberare de numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de consumator prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia. Consumatorul va avea posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni", se arata in Ordinul ANPC publicat in Monitorul Oficial.


"Pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM proprii, costurile operatiunilor se vor afisa in procent pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se va afisa si suma minima de plata", se mai precizeaza in Ordinul ANPC.


In proiectul initial propus de ANPC, in urma cu cateva luni, se interzicea afisarea costurilor sub forma de procent:


"Suma reprezentând costul fiecărei operaţiuni de plată pe care trebuie să o suporte consumatorul se precizează în sumă exactă. 


Este interzisă exprimarea valorii costurilor tranzacţiei în valoare 
procentuală", se arata in proiectul de ordin.


Comisioanele la cardurile emise de alte banci nu se afiseaza


O alta modificare fata de proiectul initial se refera la afisarea costurilor pentru cardurile emise de alta banca decat cea la care se face tranzactia la ATM.


In Ordinul ANPC publicat in Monitorul Oficial se arata: "Pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se va afisa urmatoarea avertizare: „Atentie! - Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului”.


De asemenea, fara de proiectul initial, in Ordinul ANPC nu mai apare obligatia bancilor de a-si informa clientii cu privire la "termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reţinut". 


Nemultumirile bancherilor


Patronatul Bancar este nemultumit de faptul ca Ordinul ANPC intra in vigoare peste 4 luni si nu 6 luni cum au cerut bancherii, pentru a avea la dispozitie suficient timp pentru implementarea modificarilor de ordin tehnic la bancomate.


De asemenea, bancherii contesta si formularea Ordinului ANPC privind afisarea comisioanelor, care nu specifica daca este vorba de comisioanele standard sau de toate tipuri de comisioane. Asta pentru ca bancile practica tarife diferite, in functie de fiecare client: comisioane standard si comisioane specifice, aferente unor pachete de servicii, diferit de cele standard.


Acest amanunt probabil ca va fi clarificat ulterior impreuna cu ANPC


Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor nr. 505/2014 privind unele masuri de informare a consumatorilor de catre prestatorii de servicii de plata care desfasoara operatiuni de plata prin intermediul ATM-urilor a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 800 din 03 noiembrie 2014.


Avand in vedere:
- Referatul nr. 1/1.700 din 11 august 2014 intocmit de Directia control si supraveghere piata;
- art. 1 si 8 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 5 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite urmatorul ordin:


Art. 1. - Institutiile de plata care presteaza servicii de acceptare la plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit emise in Romania, la terminalele ATM aflate pe teritoriul Romaniei, au obligatia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor si oricaror altor tipuri de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu operatiunile derulate la ATM, in ordinea efectuarii acestora.


Art. 2. - (1) Pe ecranul video al terminalelor ATM vor fi inscrise toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate de: eliberare de numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de consumator prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia. Consumatorul va avea posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni


(2) Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit
(3) inaltimea literelor si a cifrelor pentru afisarea informatiilor specifice privind costurile operatiunii trebuie sa fie egala cu a celorlalte caractere, aflate pe ecran.


Art. 3. - Pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM proprii, costurile operatiunilor se vor afisa in procent pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se va afisa si suma minima de plata.


Art. 4. - Pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se va afisa urmatoarea avertizare: „Atentie! - Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului”.


Art. 5. - Operatorii economici prestatori de servicii financiare de plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit la terminalele ATM au obligatia, in cazul blocarii/retinerii cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu, sa informeze consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la urmatoarele:
a) modalitatea in care consumatorul poate reintra in posesia cardului blocat/retinut, precum si pasii pe care trebuie sa ii urmeze;
b) indicarea numarului de telefon pe care consumatorul trebuie sa il apeleze in cazul in care cardul a fost blocat/retinut, precum si intervalul orar in care consumatorul poate efectua acest apel.


Art. 6. - Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 120 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


p. Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Mihaela Irina Ionescu, secretar general


Bucuresti, 31 octombrie 2014.
Nr. 505.


PROIECTUL INITIAL al ANPC


Direcţia de Control şi Supraveghere Piaţă – Compartimentul de prestări
servicii din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor propune, pe baza reclamaţiilor şi sesizărilor venite din partea consumatorilor, emiterea ordinui anexat prezentei, care să reglementeze obligaţiile prestatorilor de servicii care efectuează operaţiuni de plata prin intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM, au obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de prestări servicii.


Faţă de cele prezentate mai sus, a fost elaborat proiectul de ordin anexat.


Totodată, în acord cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa
decizională în administraţia publică, se impune afişarea pe site-ul Autorităţii a propunerii legislative si comunicarea catre mass - media.


Ordin privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii de plată care desfăşoară operaţiuni de plată prin intermediul ATM-urilor


Având în vedere:
- art. 1 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Referatul nr. 1/1700/11.08.2014 întocmit de Direcţia Control şi Supraveghere Piaţă, - în temeiul prevederilor ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările ulterioare preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor emite următorul ordin:


Art. 1. Prestatorii de servicii care efectuează operaţiuni de plata prin
intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM, au obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de prestări servicii, conform prevederilor prezentului ordin.


Art. 2. (1) Pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM , vor fi înscrise, în ordinea operaţiunilor efectuate de către consumator, toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, dându-i acestuia posibilitatea, de a renunţa asupra efectuării acesteia sau a oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plată facturi, sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de către consumator şi efectuate prin intermediul ATM.


(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie indicate în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit.


(3) Suma reprezentând costul fiecărei operaţiuni de plată pe care trebuie să o suporte consumatorul se precizează în sumă exactă.


(4) Este interzisă exprimarea valorii costurilor transzacţiei în valoare
procentuală.

Art. 3. Înălţimea literelor şi cifrelor pentru afişarea informaţiilor specifice privind costurile operaţinii trebuie să fie egală cu a celorlalte caractere, aflate pe ecran.


Art. 4. Operatorii economici prestatori de servicii financiare de plată prin
intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM, au obligaţia, în cazul blocării/reţinerii cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu, să informeze consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la următoarele:


a) termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reţinut


b) indicarea numărului de telefon la care consumatorul trebuie să apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reţinut, precum şi intervalul orar în care consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plată.


Art. 5. Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 60 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.