"Am facut progrese importante in directia identificarii de investitori strategici, urmand ca in scurt timp, actionarii bancii sa analizeze si sa decida in acest sens", spune Johan Gabriëls (foto), CEO la Banca Carpatica, intr-un anunt al bancii prilejuit de anuntarea rezultatelor financiare trimestriale la noua luni.
"Pana la finele anului, actionarii vor decide asupra optiunilor strategice identificate", se mai precizeaza in comunicat.
Printre potentialii investitori strategici ai bancii din Sibiu se afla un mare fond de investitii american specializat in investitii in banci si firme de asigurari, J.C. Flowers, condus de un fost bancher cu acelasi nume care a lucrat la Goldman Sachs.
Fondul are la dispozitie 2,3 miliarde de dolari pentru investitii pana in septembrie 2015, dintre care doua treimi au fost deja utilizati pe parcursul ultimilor ani in diverse investitii in banci si firme de asigurari din toata lumea, in special in tari dezvoltate, precum Statele Unite, Japonia, Franta, Italia sau Germania, dar nu si in tari din Estul Europei.
J.C. Flowers are si investitii in tari emergente, insa doar in tari mari, precum Brazilia, India sau Rusia.
Daca J.C. Flowers ar prelua Carpatica de la omul de afaceri Ilie Carabulea, actionarul sau majoritar, ar fi o premiera pentru fondul american in privinta strategiilor geografice de investitii, fiind prima sa prezenta intr-o tara din Estul Europei.
"Este vorba de un fond de investitii foarte puternic, ceea ce ar fi un avantaj pentru banca", apreciaza Nicolae Cinteza, seful supravegherii bancilor din BNR.
Presa a relatat ca si alti investitori sunt interesati de Carpatica, printre care AnaCap si Axxec Capital.
AnaCap a mai negociat cu Carpatica, în urmă cu câţiva ani, fiind chiar în dicuţii avansate cu acţionarul majoritar al băncii, Ilie Carabulea, care nu ar fi fost însă de acord cu suma propunsa de investitor.
Axxess Capital, prin fondul de investiţii Emering Europe Accession Fund (EEAF), a cumpărat recent MKB Romexterra, redenumită Nextebank.
Pierdere de 21 mil. lei dupa primele 9 luni din 2014
In primele noua luni ale anului 2014, Banca Comerciala Carpatica a inregistrat o pierdere de 21,7 mil. lei, generata de necesitatea constituirii unor provizioane in valoare de 54.6 mil. lei, in linie cu noile abordari si cerinte din sectorul financiar-bancar, a anuntat banca intr-un comunicat.
“Provizioanele de risc inregistrate si politica de evaluare mai conservatoare au influentat in mod semnificativ rezultatul net. Cu toate acestea, suntem consecventi strategiei noastre, continuand procesul de remodelare al bancii pentru a raspunde asteptarilor clientilor, angajatilor si actionarilor nostri, in conditiile incadrarii in cerintele autoritatii de reglementare. In viziunea noastra, 2014 nu este un an propice pentru cresterea apetitului de risc in vederea contracararii scaderii veniturilor provenite din portofoliul istoric de credite”, a spus Johan Gabriëls, CEO Banca Carpatica.
Veniturile totale au inregistrat o scadere de 2%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, pana la un nivel de 155 mil. lei.
Scaderea veniturilor de pe segmentul de clienti IMM a fost partial compensata de cresterea accelerata inregistrata pe segmentul corporatist.
Volumul de credite noi acordate in primele noua luni ale anului 2014 a fost de aproximativ 332 mil. lei, reflectand capacitatea echipei noastre de a atrage noi clienti cu profil redus de risc. In acelasi timp, am eliminat sau redus expunerile pe unii clienti aflati in afara segmentului nostru tinta.
In luna septembrie 2014, banca a scos in afara bilantului credite provizionate integral cu o valoare totala de 121,4 mil. RON, reprezentand 19% din portofoliul de credite neperformante.
La 30 septembrie 2014, rata creditelor neperformante era de 37,8% fiind acoperite cu provizioane si garantii in proportie de 128%.
Influentata de factorii de mai sus, comparativ cu finele anului 2013, valoarea neta a creditelor acordate a scazut cu 2,8%, pana la 1192 mil. lei.
Fata de sfarsitul anului precedent, volumul depozitelor atrase de la clientela nebancara s-a diminuat cu 2,9%, pana la valoarea de 2738 mil. Lei. Dupa declinul din prima parte a anului datorat aspectelor reputationale cu privire la actionarul majoritar, depozitele clientilor persoane fizice au revenit la valoarea de la finele anului 2013, inscriindu-se pe un trend ascendent incepand cu luna iunie 2014. Comparativ cu perioada similara a anului precedent, depozitele persoanelor fizice au crescut cu 3%.
La sfarsitul lunii septembrie 2014, rezerva de lichiditate a fost de 1481 mil. lei, in usoara crestere fata de trimestrul al doilea, reprezentand o resursa importanta pentru cresterea activitatii de creditare.
Activele totale au scazut cu 19%, pana la 3295 mil. lei, in linie cu strategia aprobata de reducere a portofoliului de active financiare si de sustinere a dezvoltarii activitatilor bancare de baza.
Solvabilitatea bancii la 30 septembrie 2014 a fost de 12,4%, iar raportul credite/depozite a inregistrat o valoare de 53%.
"Ne bucuram de progresele inregistrate cu privire la prioritatile noastre strategice. Suntem motivati de realizarile de pana acum fiind, in acelasi timp, pe deplin constienti de provocarile care ne asteapta. Ne aflam in fata unor provocari importante in ceea ce priveste gestionarea problemelor portofoliului istoric si a aspectelor reputationale, insa dispunem de competenta, capacitatea si motivatia necesare pentru a continua procesul de transformare a bancii Carpatica intr-o banca de top.