Recentul caz al site-ului de comert electronic Fabricadediscounturi.ro, lansat luni si inchis miercuri, pentru suspiciuni de frauda, de catre Libra Bank, cea care asigura procesarea platilor online cu cardul prin respectivul site cu reduceri de 50% pentru telefoane mobile si televizoare, a ridicat din nou problema sigurantei platilor online cu cardul.
Cum voia acest site sa pacaleasca oamenii: le vindea telefoane si televizoare pe care le avea doar in pozele de pe site, cu reduceri de 50%, incasa banii de la cei care plateau online cu cardul, dar fara sa le mai trimita, prin curier, produsele cumparate, pe care nici nu le avea, de altfel.
Pe forumuri sau blogguri oamenii se intreaba ce se intampla daca platesc cu cardul pe un site online, dar nu mai primesc niciodata produsele comandate, asa cum urma sa se intample in cazul Fabricadediscounturi.ro.
Multi cred ca in astfel de cazuri de frauda isi pierd banii sau trebuie sa urmeze proceduri greoaie in vederea recuperarii acestora, inclusiv plangeri la politie sau la alte autoritati.
In realitate, organizatiile de carduri Visa si MasterCard, in colaborare cu bancile, garanteaza siguranta platilor online cu cardul, atat in cazul fraudelor de acest gen, cat si atunci cand produsele cumparate nu au fost livrate sau daca nu corespund realitatii, a specificatiilor din momentul achizitiei online.
Iar in cazul in care un comerciant intra in faliment si nu mai primesti serviciile sau produsele comandate, daca ai platit cu cardul esti avantajat, intrucat vei avea nu doar garantia ca vei fi despagubit, ci si posibilitatea de a primi mai rapid banii inapoi de la banca emitenta a cardului, in timp ce clientii care au platit cash vor trebui sa astepte procedurile aferente falimentului.
”MasterCard, impreuna cu bancile partenere, garanteaza siguranta platilor efectuate cu cardul. Posesorii de carduri trebuie sa stie ca sunt protejati de banca emitenta a cardului in mai multe situatii, printre care si cele in care au platit un produs care nu a mai fost livrat sau un serviciu care nu a mai fost prestat. In cazul in care se afla intr-o asemenea situatie, ei trebuie sa se adreseze cat mai rapid bancii de la care au cardul, pentru a urma procedura de recuperare", spune Gabriel Ghiță, Head of New Business CEE in cadrul MasterCard Europe.
[1]
"Consumatorii sunt protejati si in cazul in care isi pierd cardul, ori acesta le este furat sau folosit in mod neautorizat. Clientii care platesc cu un card MasterCard sau Maestro, emis oriunde in lume, au garantia suplimentara Zero Griji si isi pot recupera banii, respectand conditiile MasterCard”, adauga el.
Cei 300 de oameni care au facut plati pe Fabricadediscounturi, despagubiti de Libra Bank
Dupa cum am vazut si in cazul Fabricadediscounturi, cei aproximativ 300 de romani care au facut cumparaturi cu cardul pe Fabricadediscounturi.ro isi vor primi banii inapoi in maxim 3 zile, incepand de miercuri seara, dupa cum a anuntat Libra Bank.
Asta pentru ca banca si-a luat masuri de siguranta si nu a efectuat platile catre site, pe care l-a suspectat de frauda inca din prima zi de functionare. Daca banca apuca sa efectueze platile, procedurile de despagubire a clientilor ar fi fost putin intarziate si timpul de recuperare a banilor mai mare, in functie de conditiile din contractele fiecarei banci, ce poate ajunge la o luna sau chiar mai mult.
In concluzie, dupa cum am vazut, platile online cu cardul nu numai ca sunt garantate si clientii sunt despagubiti in orice situatie, chiar si in cazul falimentului comerciantului, dar chiar sunt mai avantajoase decat platile cu numerar, intrucat clientii isi pot recupera mai rapid banii.