Asta arata un sondaj printre bancheri realizat de firma de consultanta PwC, chiar daca pare greu de crezut: social media, adica Facebook, se afla pe locul 13 in topul celor mai riscante elemente pentru activitatea bancara din Romania, conform sondajului Banking Banana Skins, inaintea ratei dobanzilor, pricingul riscului, profitabilitatea, calitatea risc-managementului si riscul de lichiditate.
Comparativ, bancherii din alte tari au pus Facebook abia pe locul 19 din 28 in topul riscurilor, toate celelalte elemente enumerate mai sus, precum lichiditatea si profitabilitatea, fiind mai importante pentru ei, cum este si firesc. Bancherii romani par a trai, asadar, mai intens realitatea virtuala decat cea reala.
Diferente importante privind perceptia riscurilor apar si in alte privinte:
- riscul de credit ramane pentru bancherii romani prima provocare, care se afla abia pe locul 7 la nivel global.
- instrumentele financiare derivate apar ca al treilea mare risc pentru sistemul bancar romanesc, cu toate ca, din cate stim, noi nici macar nu avem asa ceva. In aceasta categorie ar putea intra obligatiunile ipotecare sau produse complexe de investitii, existente pe pietele dezvoltate din America sau UK. Interesant, acest risc se afla abia pe locul 17 la nivel mondial!
- riscul tehnologiei informatiei, o problema tot mai mare, o stim cu totii, apare pe locul 4 in topul riscurilor bancare la nivel mondial, dar abia pe locul 18 la bancherii romani! Suntem chiar atat de siguri sau mai degraba innapoiati tehnologic?
Rezultatele Banking Banana Skins 2014
Nr.
|
La nivel global
|
România
|
1
|
Supra-reglementarea
|
Riscul de credit
|
2
|
Ingerinţa politică
|
Climatul macro-economic
|
3
|
Climatul macro-economic
|
Instrumentele financiare derivate
|
4
|
Riscul tehnologiei informaţiei
|
Guvernanţa corporativă
|
5
|
Profitabilitatea
|
Disponibilitatea capitalului
|
6
|
Pricingul riscului
|
Managementul schimbării
|
7
|
Riscul de credit
|
Riscul valutar
|
8
|
Guvernanţa corporativă
|
Supra-reglementarea
|
9
|
Criminalitatea economică
|
Practicile de vânzări şi de afaceri
|
10
|
Disponibilitatea capitalului
|
Recompensele pentru management
|
11
|
Calitatea managementului riscului
|
Pieţele emergente
|
12
|
Rata dobânzilor
|
Ingerinţa politică
|
13
|
Funcţiile de back office
|
Social media
|
14
|
Managementul schimbării
|
Rata dobânzilor
|
15
|
Riscul de lichiditate
|
Pricingul riscului
|
16
|
Practicile de vânzări şi de afaceri
|
Profitabilitatea
|
17
|
Pieţele emergente
|
Calitatea risc managementului
|
18
|
Instrumentele financiare derivate
|
Riscul tehnologiei informaţiei
|
19
|
Social media
|
Dependenţa de terţi
|
20
|
Shadow banking
|
Resursele umane
|
21
|
Recompensele pentru management
|
Pieţele de capital
|
22
|
Riscul valutar
|
Sustenabilitatea socială
|
23
|
Resursele umane
|
Riscul de lichiditate
|
24
|
Dependenţa de terţi
|
Shadow banking
|
25
|
Sustenabilitatea socială
|
Criminalitatea economică
|
26
|
Pieţele de capital
|
Pieţele de mărfuri
|
27
|
Pieţele de mărfuri
|
Funcţiile de back-office
|
28
|
Continuitatea afacerilor
|
Continuitatea afacerilor
|