www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Acest bancher spaniol de 70 de ani, Francisco Gonzalez, presedintele BBVA, spune ca bancile trebuie sa urmeze exemplul Google, Facebook sau Amazon, altfel vor falimenta!

Autor: Bancherul.ro
2014-03-10 18:41

N-o sa va vina sa credeti, dar Francisco Gonzalez (foto), presedinte si CEO al puternicei banci spaniole BBVA, recunoscută ca fiind printre cele mai inovatoare din lume, are 70 de ani (pe bune!), fiind nascut in 1944, in Chantada (Lugo), in Spania. Si, tineti-vă bine! Are ambitia sa transforme bankingul secolului 21 cu ajutorul noilor tehnologii! Este si bine pregatit pentru asta, intrucat a inceput sa lucreze la 20 ani, in 1964, ca programator la o firma IT.

Conduce BBVA din 2000 si a facut din banca spaniola una dintre cele mai inovatoare din lume. Recent, a achizitionat o banca online, Simple, in SUA, si este, in acelasi timp, un comentator si analist mult mai prolific decat multi bancheri romani, mult mai putin ocupati si mult mai tineri decat el.

Sa vedem insa ce scrie Francisco Gonzales in ultimul sau eseu, intitulat „Knowledge Banking for a Hyperconnected Society”, dintr-o carte despre internet, parte a unei serii editate de BBVA, care prezinta opiniile celor mai importanti specialisti din diverse domenii:

Nici macar creditarea nu mai e apanajul bancilor

Internetul a schimbat economia, sectoarele industriale, modul în care se derulează afacerile. Oamenii sunt acum mult mai informaţi, drept pentru care cerinţele şi aşteptările lor din partea furnizorilor de servicii sunt tot mai mari. Obiceiurile de consum şi criteriile de luare a deciziilor sunt într-o continuă transformare. În consecinţă, cele mai multe companii din întreaga lume sunt obligate să ţină pasul cu această revoluţie a informaţiei.

Băncile, întrucât sunt suprareglementate, nu au evoluat atât de rapid ca alte sectoare, precum cel media sau al divertismentului. Iar evoluţia rapidă a noilor tehnologii a permis popularea spaţiului financiar-bancar cu noi competitori din alte sectoare, în special din cele online, care au de partea lor avantajul unor sisteme IT şi aplicaţii inovatoare.

Solutiile de plată on-line, transferurile de bani prin e-mail, managementul automat al finantelor personale cu diverse aplicatii sau utilizarea telefoanelor mobil ca portofele electronice devin tot mai accesibile si utilizate de tot mai multa lume.

Până în prezent, cele mai multe dintre companiile care dezvolta aceste noi solutii - cum ar fi Paypal, Square, iZettle, SumUp, TransferWise - sunt jucători de nisă, care vizează un singur segment al lantului valoric din industria financiara.

Dar tot mai multe sectoare ale industriei bancare sunt amenintate. Chiar creditarea, zona cheie în care este cel mai greu să tai intermediarul, nu mai este exclusiv apanajul băncilor: în Marea Britanie, supermarketuri precum Tesco au inceput sa vanda credite ipotecare si puteti obtine imprumuturi si online, de la Amazon. De asemenea, creditarea tip peer-to-peer, intre persoane, este în crestere exponentiala. Iar competitia este tot mai puternica.

Google, Facebook sau Amazon vor intra pe piata bancara

„Unii cred că Google, Facebook sau Amazon nu vor ajunge să intre pe piata bancara, care este super-reglementata si are marje de castig tot mai mici. Totuşi, e puţin probabil că aceste companii, cu marcile lor incredibil de puternice si cunoscute si cu miliarde de utilizatori, vor sta departe de un sector financiar care genereaza un mare numar de contacte recurente si de tranzactii, si implicit o mare bogăţie de informaţie şi oportunităţi pentru alte tipuri de vânzări”, apreciază Gonzalez.


In consecinta, bancile care nu sunt pregatite pentru astfel de competitori puternici vor fi amenintate chiar si cu disparitia, crede bancherul de 70 de ani.


Vestea buna pentru banci: informatia despre clienti

Vestea buna pentru banci este ca acestea deţin foarte multe date despre clienţii lor, iar acesta este un avantaj competitiv crucial. Dacă băncile vor transforma informaţia în cunoaştere, o vor putea folosi pentru a oferi clienţilor produse şi servicii care să corespundă mai bine nevoilor acestora. Dar pentru asta, băncile trebuie să conceapă o platformă informatică total diferită de cea din prezent, una care să poată integra perfect şi fără întrerupere cantitatea vastă a informaţiei despre clienţi.

Băncile trebuie să facă un efort concertat spre inovaţie. Modelele deschise de inovaţie sunt critice pentru organizaţiile care vor să-şi depăşească limitările şi să atragă cele mai bune talente pentru proiecte cu o valoare mai ridicată. Angajaţii, clienţii, acţionarii şi toţi cei implicaţi în sectorul bancar trebuie să-şi aducă contribuţia la realizarea unui conţinut mai bun.

Industria serviciilor financare tinde spre un „model de ecosistem” în care mulţi jucători mici, furnizorii, au oportunitatea de a se extinde la nivel global în aria lor de specializare.


Un model similiar cu cel prin care Amazon si-a deschis platforma pentru a permite unui numar mare de furnizori de a oferi o larga gama de produse si servicii.


Desi acest fenomen nu a atins insa industria bancara, este inevitabil ca va ajunge si aici, date fiind digitalizarea si cerintele consumatorilor.


Prin extinderea, intr-un model asemantor, a gamei de produse si servicii, bancile vor imbunatati experienta consumatorilor. Mai mult, cooperarea intre toti jucatorii, companii si clienti, va stimula inovatia, adauga bancherul de 70 de ani.

Vezi in CLUBUL BANCHERILOR articolul integral despre inovatia in banking scris de  Francisco Gonzalez