Radu Ghetea, seful CEC Bank, este citat astfel intr-un comunicat al bancii transmis astazi: „oferim costuri mult mai avantajoase decat cele maximale prevazute de legislatie (la creditele pentru IMM-uri prin programul guvernamental de garantare a imprumuturilor pentru micile firme, derulat prin FNGCIMM).”
Costurile „mult mai avantajoase” la care se refera Radu Ghetea este dobanda de 2,5% pe an, plus ROBOR la trei luni, fata de dobanda maxima de 3,5% impusa de stat prin OUG 92/2013 privind programul de garantare a creditelor pentru IMM-uri.
Problema este ca CEC Bank aplica, pe langa dobanda de 2,5%, si un comision lunar, de 0,04%, perceput la valoarea creditului acordat pe o perioada de pana la 2 ani, comision ce poate parea mic la prima vedere, dar care majoreaza dobanda cu aproape 1 punct procentual.
Astfel, daca transformam acest comision in dobanda anuala, vedem ca, de fapt, „costul mult mai avantajos fata de cel maximal” este chiar foarte apropiat de cel maximal, adica 3,45% si nu 2,5%.
E greu de ghicit ce-i poate face pe bancheri sa fie in continuare necinstiti cu publicul si cu clientii lor, chiar si dupa toate cate s-au intamplat in perioada crizei, cand am vazut ca poate cea mai importanta lectie pe care o putem invata din aceasta perioda este tocmai aceea ca nu trebuie sa-i mintim nici pe clienti si nici bancherii nu trebuie sa se minta singuri.
Din simplul motiv ca toata lumea pierde: clientul nu-si va mai putea plati rata cand va descoperi ca de fapt costul este mai mare decat cel din reclama sau chiar din contractul de credit, iar banca va avea pierderi de pe urma nerambursarii imprumuturilor.
Vezi aici comunicatul CEC Bank