O idee pentru bancile romanesti care vor mai multi clienti: carduri cu comisioane 0 la retragerile de bani de la ATM-uri, in tara si oriunde in lume, dupa modelul bancii poloneze de succes Alior Bank, o banca fenomenala, un adevarat model de succes pentru orice banca din lume.
S-a infiintat in noiembrie 2008, adica exact in momentul izbucnirii crizei financiare din Europa, a ajuns pe profit dupa numai 20 de luni, iar in decembrie 2012 a reusit cea mai mare listare (IPO) din Europa, la Bursa din Varsovia.
Este adevarat ca a fost favorizata si de mediul economic din Polonia, care aproape ca nu a cunoscut criza pe care au trait-o mai toate tarile europene. Dimpotriva, aceasta tara a avut crestere economica in fiecare din ultimii 5 ani.
Insa, pe de alta parte, piata bancara din Polonia este foarte aglomerata si concurenta acerba, iar Alior nu putea cunoaste succesul atat de rapid si puternic daca nu ar fi aplicat o strategie castigatoare.
Aceasta s-a dovedit a fi construirea unei retele de unitati strategic pozitionate in centre comerciale si in zonele aglomerate din marile orase, precum si prin diverse parteneriate cu comerciantii, pentru vanzarea de credite de consum si altor servicii bancare de baza.
In acest fel, noua banca a ajuns sa detina a treia retea de distributie ca marime din sectorul bancar polonez in acest moment. Alior Bank are in jur de 200 de unitati proprii si aproape 500 de puncte de vanzare prin diversi parteneri comercianti, unde ofera in principal credite de consum. La acestea se adauga alte aproximativ 150 de unitati tip express, de dimensiuni mici, localizate in centrele comerciale.
0 comisioane la conturile curente si la carduri
Pe langa reteaua de unitati mici plasate in centrele comerciale si in zonele aglomerate, Alior a ales sa ofere clientilor servicii de baza la cele mai mici preturi: conturi curente cu 0 comisioane de administrare lunara, comision 0 pentru retragerea banilor de la orice ATM din tara sau din lume, precum si 0 comision pentru transferurile online in tara.
Singurul comision pe care clientii trebuie sa-l plateasca este cel de administrare a cardului, de 5 zloti lunar. Comision care poate fi, la randul sau, economisit, de catre cei care-si incaseaza salariul intr-un cont al bancii, si care primesc cash-back de 5% lunar pentru platile cu cardul in magazine.
Astfel a reusi Alior Bank sa atraga un numar de peste 1,6 milioane de clienti in cei 5 ani de la infiintare pana astazi.
Banca online si parteneriat cu T-Mobile
In decembrie 2013, Alior Bank a incheiat un parteneriat cu cel mai mare operator de telefonie mobila din Polonia, T-Mobile, care are 15 milioane de clienti, carora le va oferi servicii bancare personalizate, astfel ca numarul clientilor bancii si a produselor vandute va creste si mai mult.
Tot in 2012, Alior a lansat prima banca poloneza exclusiv online, Alyor, cu servicii complete, inclusiv acordarea de credite, pe baza documentelor completate online de catre clienti.
Alior a fost, de asemenea, prima banca din Polonia care si-a deschis la Londra un birou de tranzactii valutare, pentru a reduce comisioanele oferite clientilor companii.
O alta strategie care a asigurat succesul bancii poloneze a fost aceea de a nu concura cu celelalt banci poloneze, si sunt multe, pentru a atrage depozite de la clienti pe baza dobanzilor oferite, ci prin servicii de standarde premium pe care concurenta le ofera doar clientilor de private banking.
Alior a fost fondata de catre familia franceza de origine poloneza, Zaleski, cu o investitie initiala de 425 milioane euro facuta prin intermediul grupului industrial italial pe care-l detine, Carlo Tassara.
In urma IPO-ului din 2012, participatia acesteia a ramas minoritara, in jur de o treime din capitalul bancii, in care BERD are o cota importanta, de peste 8%, restul actiunilor fiind detinute de diversi alti investitori la Bursa.