Alin Iacob, fost bancher la o banca falimentata, in prezent sef al site-ului de comparatii de produse financiar-bancare Conso, finantat din reclamele si contractele de parteneriat incheiate cu bancile, a anuntat astazi infiintarea unei asociatii care-si propune sa initieze procese colective impotriva bancilor, in numele clientilor acestora care au fost abuzati cu clauze colective.
Iacob a profitat astfel de intrarea in vigoare a prevederilor din noul Cod Civil care permite ANPC, dar si asociatiilor reprezentantive, sa initieze procese colective in numele clientilor, pentru a infiinta Asociația Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF).
Primele procese colective impotriva bancilor au fost initiate in urma cu 2-3 ani de catre mai multi avocati, cel mai cunoscut fiind Gheorghe Piperea, acesta anuntand chiar ca intentioneaza sa dea in judecata si BNR pentru faptul ca ar fi protejat bancile.
Aceleasi acuzatii au fost lansate astazi si de Iacob, care afirma, citat de agentiile de presa, ca BNR "a protejat sistemul bancar si clauzele abuzive din contractele de credit".
"Ne așteptăm de la autoritățile de supraveghere să adopte o atitudine neutră și nepartizană. Cel puțin la nivelul Băncii Naționale a existat în ultimii ani o atitudine partizană. Și noi suntem pentru susținerea stabilității sistemului financiar-bancar, dar aceasta nu poate fi menținută prin încălcarea drepturilor utilizatorilor de servicii financiare. Ne dorim publicarea pe web-site a răspunsurilor la proiectele puse în consultare publică. Aici este o lipsă crasă de transparență. Ne dorim ca, similar Comisiei Europene, cum se întâmplă la Banking European Authority, să fie publicat cine și ce răspuns a dat la consultarea publică. Răspunsurile să existe acolo, chiar și anonime. Să existe o consultare transparentă. Facem un apel la transparență în ceea ce privește sistemul financiar-bancar din România", a declarat Iacob, citat de Agerpres.
Potrivit Mediafax, declaratia lui Iacob suna asa: "Cel puţin la nivelul BNR a existat o atitudine de protejare a sistemului bancar şi a contractelor existente, cu clauze abuzive, motivându-se stabilitatea financiară. Dar stabilitatea sistemului bancar nu poate fi obţinută cu preţul dreptului la o viaţă decentă a consumatorului".
Cum a raspus BNR acuzatiilor ca ar fi protejat bancile
„Clauzele abuzive sau neabuzive sunt din contracte pe care le-au semnat oamenii care au luat credite. Într-un stat de drept, când semnezi ceva îţi asumi”, declarase recent guvernatorulul Mugur Isarescu, lasand sa se inteleaga, la prima vedere, ca acesta ar fi de partea bancilor in procesele prin care acestea sunt acuzate ca au strecurat in contractele de credite clauze abuzive.
Fireste ca declaratia vine in contradictie cu practica europeana in materia protectiei consumatorilor, dar si a jurisprudentei Curtii Europene de Justitie, care spune ca semnatorii contractelor de credit, dar si alte contracte ale altor furnizori de servicii, precum de telefonie, pot fi abuzati de catre companii, din cauza faptului ca este vorba de contracte standard, pe care consumatori nu le pot negocia. Astfel ca, este posibil ca unii clienti sa-si asume contracte cu cluaze abuzive, ceea ce nu este normal. Iar jurisprudenta Curtii Europene de Justitie spune ca astfel de contracte trebuie modificate, prin eliminarea clauzelor abuzive, chiar daca respectivele contracte au fost semnate de clienti.
L-am intrebat, de aceea, pe Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului Isarescu, ce a vrut acesta sa spuna, de fapt, cu acea declaratie.
Declaratiile guvernatorului, spune Adrian Vasilescu, trebuie interpretate din mai multe perspective, inclusiv cele istorice si juridice, si puse in contextul temei in discutie. Ceea ce a vrut sa spuna guvernatorul este ca BNR nu poate sa apere clientii bancilor, adica sa intervina in modificarea contractelor de credit, intrucat acestea, conform legii, pot fi contestate doar in justitie.
BNR nu are voie nici sa aprobe un contract de credit al unei banci si nici sa-l vada. Cu exceptia situatiei in care banca cere clientului o dobanda mai mare decat cea stabilita in contract. Iar aceste cazuri au existat si BNR a intervenit cu masuri dure: 2 presedinti de banci au fost dati afara si mai multi vicepresedinti si-au pierdut posturile.
In ceea ce priveste alte prevederi din contractele de credit, inclusiv in cazul unor clauze considerate abuzive, legea nu permite BNR sa se amestece pentru ca acel contact sa fie modificat, iar clientul trebuie sa-si asume acel contract. Fireste, asumarea contractului nu presupune exluderea posibilitatii de a fi contestat in justitie, cum s-a intamplat si cum se va intampla in continuare.
Printre obiective noii asociatii: procese colective pentru obtinerea de despagubiri pentru daunele suferite de consumatori
"Obiectivele AURSF sunt de a reprezenta consumatorii de servicii financiare în vederea obținerii de despăgubiri pentru daunele suferite prin utilizarea produselor sau serviciilor oferite de bănci, companii de asigurări și alte instituții financiare, bancare sau nebancare, inclusiv în relația cu supraveghetorii pieței financiare. De asemenea, asociația își propune să informeze consumatorii cu privire la produsele și serviciile bancare, de asigurări, de investiții", a mai spus Iacob, citat de Agerpres.
"Imediat după ce va îndeplini condiţiile de reprezentativitate impuse de legislaţia europeană, 3.000 de membri şi mai multe filiale judeţene, va demara procese în nume colectiv pe clauze abuzive prin intermediul AURSF. El arătat că nu exclude negocierea amiabilă cu băncile în privinţa cazurilor de clauze abuzive", a mai spus Iacob, citat de Mediafax.