Dupa un castig de 60 milioane lei in primul trimestru al anului si 143 milioane in urmatorul, profitabilitatea UniCredit Tiriac s-a prabusit in perioada iulie-septembrie la doar 11,3 milioane lei, in conditiile in care provizioanele pentru credite neperformante aproape s-au dublat, si ca efect al integrarii portofoliului de retail de la RBS. La 9 luni, profitul bancii este de 213,6 milioane lei, mai mare cu 47,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Aceste rezultate sunt valabile doar pentru bancă, fără compania de credite de consum, UniCredit Consumer Financing, integrata in banca de la inceputul acestui an. Profitul consolidat cu aceasta, de 206,1 milioane, facut public pentru prima data, este mai mic decat cel al bancii, ca "efect al politicilor contabile de consolidare respectand IFRS", precizeaza banca.
Rezultatele obtinute doar de banca
O parte dintre indicatorii bancii au avut de suferit in trimestrul 3. Astfel, raportul dintre costuri si venituri s-a inrautatit de la 46,2% in trimestrul 2 la 47,9% in T3.
Costul anualizat al riscului a crescut de la 2,4% la 2,87%, rata creditelor neperformante fiind insa de doar 10,78%, la jumatate fata de media sistemului bancar, care a depasit 21%.
Provizioanele aferente creditelor neperformante au crescut de la 227,6 milioane lei in iunie la 387,7 milioane lei in septembrie. Daca se adauga si provizioanele firmei de credite de consum, totalul a ajuns la 432 milioane lei.
Rata de acoperire cu provizioae a creditelor neperformante a scazut de la 9,2% in iunie la 8,7% in septembrie.
Si rata solvabilitatii bancii a cazut cu peste un punct, de la 13,7% in iunie la 12,59%, peste minimul legal de 8% si limita de 10% peste care se incadreaza toate bancile, conform declaratiilor reprezentantilor BNR.
Banca si-a majorat activele cu 1,1 miliarde lei in trimestrul trei, valoarea acestora ajungand la 25,5 miliarde lei in septembrie, in conditiile preluarii portofoliului de retail al RBS, a caror migrare s-a incheiat in trimestrul 3. Volumul de credite a avansat, in aceste conditii, de la 17,1 miliarde lei in iunie la 18 miliarde lei in septembrie, o contributie avand-o si majorarea portofoliului de finantari acordate IMM-urilor si companiilor, precizeaza banca.
De asemenea, soldul depozitelor a crescut cu 800 de milioane de lei in trimestrul 3, la un total de 13,7 miliarde lei. In aceste conditii, raportul credite-depozite a ramas aproape neschimbat: 132%, fata de 133% in septembrie.
Prima raportare consolidata cu UniCredit Consumer Financing arata rezultate mai slabe decat ale bancii
Pe de alta parte, UniCredit Tiriac a prezentat, pentru prima data in trimestrul 3, raportarea consolidata la nivel de grup pentru banca si filiala de credite de consum integrata la inceputul acestui an – UniCredit Consumer Financing.
Astfel, la nivel de grup, profitul UniCredit Tiriac a fost de doar 206,1 milioane lei in primele 9 luni, mai mic decat cel al bancii. Si asta in ciuda faptului ca profitul brut operational a avut o crestere de 163 milioane lei, la un total de 536 milioane lei.
Inmultirea provizioanelor pentru credite neperformante au fost cele care au mancat din castiguri. Acestea au crescut la 432 milioane lei, aproape dublu fata de cele 227 milioane lei inregistrate doar la nivelul bancii, la finalul lunii iunie.
In aceste conditii, si indicatorii de performanta ai bancii la nivel consolidat au fost afectati serios: rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) s-a prabusit la 9,2%, fata de 14,5% in T2, doar la nivel de banca. Si rentabilitatea activelor (ROA) a scazut la 1% la nivel consolidat, fata de 1,6% la nivelul bancii in T2.
"Cu toate ca economia Romaniei creste in 2013, depasind ritmul estimat al celorlalte state din Europa Centrala si de Est, avansul este alimentat de factori temporari, al caror efect se va diminua in 2014, cand dinamica PIB se estimeaza ca va fi mai lenta. Consumul privat se redreseaza incet, in timp ce creditarea treneaza la nivel de piata, pe fondul unui nivel ridicat al creditelor neperformante. In acest context economic dificil, UniCredit Tiriac Bank sustine ferm revigorarea mediului de afaceri din Romania, cu o atentie sporita pentru zonele IMM si companii de talie medie, beneficiind de resursele necesare. In acelasi timp, achizitia portofoliului RBS ne-a imbunatatit pozitia pe segmentul Retail. Prioritatile noastre pentru perioada urmatoare vor fi integrarea noilor clienti, cu aceeasi atentie pe care o purtam tuturor clientilor nostri, impulsionarea creditarii, administrarea corecta a riscurilor si a calitatii portofoliilor”, a spus CEO-ul UniCredit Tiriac Bank, Rasvan Radu, citat intr-un comunicat al bancii.