O pondere de 45% dintre utilizatorii serviciilor de internet si mobile banking sunt convinsi ca banca le va returna banii pierduti in cazul unei fraude online. Cu toate acestea altfel se intampla in realitate: 41% dintre cei care au au cazut victime hackerilor in timp ce utilizau servicii financiare online nu au reusit sa-si recupereze banii pierduti, potrivit unui sondaj la nivel mondial realizat de compania de securitate online Kaspersky.
Sondajul mai arata ca cele mai utilizate servicii online sunt cumparaturile pe internet (95%), online bankingul (91%) si retelele sociale (87%). Serviciile bancare online sunt accesate cu preponderenta de la computere personale, insa utilizarea telefoanelor mobile devine tot mai populara: 19% dintre cei chestionati acceseaza contul bancar de pe un smartphone. O pondere destul de mare dintre cei intervievati, adica 47%, spun ca se simt vulnerabili atunci cand folosesc servicii financiare online, se mai arata in sondaj. (Vezi sondajul aici)
Doar 15% dintre clientii bancilor si-au recuperat integral banii pierduti
Teoretic vorbind, se arata intr-un comunicat al Karspersky, chiar dacă scammer-ii reuşesc să fure bani dintr-un cont de e-banking sau e-payment, sumele pot fi returnate de către bancă sau ca rezultat al demersurilor legale. Cu toate acestea, studiul B2B International a relevat că succesul este departe de a fi garantat.
Numai 45% dintre utilizatorii care au fost victime ale fraudelor online şi-au primit toţi banii înapoi. Alţi 14% au recuperat o parte a banilor furaţi, dar restul de 41% nu au primit nimic. Ţinând cont de plângerile a 33% dintre victime, banii reprezintă posesiunea cel mai greu de recuperat în cazul furturilor care au loc în timpul operaţiunilor de e-payment.
În 17% dintre cazuri banii au dispărut în timpul sesiunilor de e-banking, în timp ce 13% dintre victime erau clienţi ai magazinelor online. Băncile şi magazinele online returnează banii clienţilor în proporţie mai mare decât sistemele de e-payment – în general numai 12% dintre clienţii online au fost despăgubiţi integral pentru pierderile care au avut loc din cauza unor atacuri malware, iar pentru clienţii băncilor acest procent ajunge la 15%.
Unul din zece respondenţi au fost destul de norocoşi încât să îşi primească toţi banii înapoi. Mulţi dintre cei care şi-au pierdut banii – 6% dintre magazinele online, 4% dintre clienţii de online banking şi 4% dintre utilizatorii sistemelor de e-payment – au raportat pierderi de bani nerecuperate.
În acelaşi timp, mulţi utilizatori sunt încrezători că tranzacţiile lor sunt protejate de către furnizorii acestor servicii, se mai precizeaza in comunicatul Kaspersky.