www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Traian Basescu este ingrijorat despre incheierea cu succes a privatizarii CFR Marfa. Spune ca Grup Feroviar Roman cauta disperat la banci cele 200 de milioane pentru cumpararea companiei de stat

Autor: Bancherul.ro
2013-07-22 20:40

Traian Basescu, presedintele Romaniei, a declarat astazi ca este ingrijorat cu privire la capacitatea companiei Grup Feroviar Roman - GFR, declarata castigatoare in cursa pentru privatizarea CFR Marfa, de a gasi cele 200 de milioane de euro de care are nevoie pentru a cumpara operatorul national de marfa, bani pe care incearca "cu disperare" sa-i obtina de la banci.


Presedintele sugereaza ca din acest motiv guvernul recurge la minciuni si intoxicari pentru a justifica amanarea semnarii contractului de privatizare, sugerand, de exemplu, ca se asteapta avizul Consiliului Concurentei. Presedintele Basescu a explicat ca ingrijorarea sa cu privire la finalizarea cu succes a privatizarii CFR Marfa l-a determinat sa amane numirea la ministerul Transportului a noului ministru Ovidiu Silaghi, astfel incat premierul Ponta sa-si asume un eventual esec al acestei privatizari, pe care a sustinut-o pana acum.


Premierul Ponta a declarat insa, ulterior, ca nu are cum sa ramana ministru pana la expirarea termenului de plata a banilor pentru CFR Marfa, intrucat este vorba de un termen de 60 de zile, pe cand interimatul la Transporturi este de cel mult 45 de zile.


Faptul ca GFR nu are inca cei 200 de milioane de euro pentru plata CFR Marfa fost confirmat chiar de patronul firmei, Gruia Stoica. Acesta a declarat ca intentioneaza sa atraga aceasta suma printr-un credit bancar sindicalizat, adica de la mai multe banci. In sprijinul bonitatii firmei sale el a mentionat scrisoarea de garantie obtinuta de la Raiffeisen Bank Austria pentru a participa la privatizarea CFR Marfa, scrisoare obtinuta dupa plecarea fostului sef al bancii austriece, Herbert Stepic, implicat intr-un scandal de evaziune fiscala.


Presedintele Traian Basescu: "Pe de altă parte, şi i-am spus acest lucru şi premierului, cred că este neoportună desemnarea unui ministru care nu a fost implicat în niciun fel în procesul de privatizare a CFR Marfă. CFR Marfă este o companie mare, este cea mai mare companie de transport mărfuri din România, este o companie strategică prin obligaţiile pe care le are în situaţii care reclamă mişcări ale Armatei Române în eventualitatea unor situaţii de criză şi de asemenea este o companie care are obligaţii asumate în ceea ce priveşte nevoile de transport NATO. De aceea, compania a fost şi în atenţia CSAT şi strict pe aceste domenii, şi nu pe ceea ce încearcă unii politicieni să spună: dar privatizarea a fost aprobată de CSAT.


Nu, CSAT nu se ocupă de târguieli, de bani, ci se ocupă doar de problemele de securitate naţională. CSAT a solicitat însă să fie un investitor strategic. De aceea, cel de-al doilea argument - să nu numim un ministru care nu a urmărit procesul, nu are responsabilitate pentru derularea procesului până în momentul de faţă - este o altă motivaţie pentru care întârzii desemnarea noului ministru al Transporturilor.


Mai mult decât atât, toţi ştim aprecierile extraordinare pe care le-a primit domnul Fenechiu de la domnul prim-ministru cu privire la modul cum s-a desfăşurat procesul de privatizare al companiei CFR Marfă şi, mai mult decât atât, cu privire la desemnarea câştigătorului. Legat de acest lucru, cred că dată fiind conjunctura de la Transporturi, singura soluţie corectă este ca ministrul interimar al Transporturilor, care cunoaşte şi public a apreciat procesul de privatizare la CFR Marfă, să rămână în funcţie măcar până la semnarea contractului, a contractului de privatizare.


"O minciuna, o intoxicare venita de la Guvern privind intarzierea privatizarii CFR Marfa"


Şi aici vreau să fac o precizare în spaţiul public - şi acesta este un alt motiv de îngrijorare pentru mine legat de privatizarea CFR Marfă - membrii Cabinetului au vehiculat ideea că se aşteaptă întâi avizul Consiliului Concurenţei, ceea ce este o minciună. Consiliul Concurenţei nu avizează decât după semnarea contractului. Pentru semnarea contractului de privatizare, domnul prim-ministru, care apreciază atât de mult modul în care s-a făcut privatizarea, trebuie să emită o hotărâre de Guvern în care să se constate îndeplinirea condiţiilor de privatizare şi desemnarea unui câştigător şi să dispună semnarea contractului. Abia din acel moment curg termenele pentru depunerea banilor de către câştigătorul contractului.


Deci, atenţie, în spaţiul public circulă o minciună, o intoxicare venită de la Guvern, care spune: „Aşteptăm avizul Consiliului Concurenţei”. Puteţi verifica la Consiliul Concurenţei, nu este transmis niciun dosar care vizează această privatizare, pentru că nici nu este firesc să se transmită la Consiliul Concurenţei înainte de semnarea contractului. Plata se face abia după ce se dă un aviz de la Consiliul Concurenţei. Altfel, am avea pe intenţii de privatizare mii de cereri trimise la Consiliul Concurenţei.


"Ceva mi se pare in neregula aici"


Deci, ceva mi se pare în neregulă aici. Jocul care se face legat de privatizare. Şi, de aceea, având in vedere aprecierile publice extrem de favorabile făcute de domnul prim-ministru, cred că trebuie să-şi asume răspunderea politică în continuare. Atenţie, eu nu vorbesc de faptul că prim- ministrul trebuie să semneze contractul. Probabil este o comisie de privatizare, cineva care trebuie să semneze. Dar nu aş vrea să-l aud pe domnul prim-ministru, peste câteva luni, să spună: „Păi, a fost Silaghi, nu eu am fost”. Deci, aş vrea să-l ajut să rămână consecvent, ceea ce ar fi un eveniment.


"Ingrijorarea mea: stiu ca GFR cauta cu disperare bani la banci"


Îngrijorarea mea cu privire la CFR Marfă mai vine dintr-o anumită direcţie. Ştiu că cel care a câştigat (Grupul Feroviar Roman-GFR n.r.) caută, cu oarecare disperare, bani la bănci, să împrumute pentru a plăti valoarea la care s-a negociat privatizarea. Marea mea problemă - şi aici, cu siguranţă, domnul prim-ministru ştie mult mai bine ca mine şi înţelege, eu, nefiind în Executiv, nu am cum să înţeleg atât de bine - marea mea problemă este că, ştiind despre câştigător că are oarecare credite pe propria companie, ştiind că acum trebuie să împrumute circa 200 de milioane să plătească noua companie, din ce va face investiţii să modernizeze compania, pentru că discutăm - aşa s-a stabilit în CSAT - să se facă o privatizare cu un investitor strategic.


Dacă în momentul de faţă investitorul împrumută bani ca să poată plăti compania şi nu îi găseşte, cel puţin până în momentul de faţă, nu sunt prea mult bănci dispuse să finanţeze cele 200 de milioane, de unde o să ia bani să investească în modernizarea companiei?


Compania de Transport Marfă are nevoie de locomotive moderne, are nevoie de vagoane modernizate, are nevoie de depouri modernizate, are nevoie de multe altele. De aceea, fără să fie rea intenţie, fără să fie joc politic, consider că privatizarea, în condiţiile pe care eu le înţeleg - şi vreau să subliniez că poate eu nu înţeleg atât de bine ca domnul Ponta, nu mă consider mai pregătit ca dânsul în a înţelege ce s-a întâmplat la CFR Marfă, sunt sigur că dânsul vorbeşte foarte responsabil, şi foarte bine informat, dar de aceea cred că dânsul trebuie să-şi menţină responsabilitatea politică pentru procesul de privatizare al CFR Marfă.


Deci, iată, sunt elemente, în primul rând o chestiune de imagine a domnului Silaghi, în al doilea rând, o chestiune de responsabilitate pentru privatizare, care mă fac să continuu să reflectez la varianta Silaghi. Vă pot spune că, în mod legal, ministrul interimar al Transporturilor îşi termină mandatul pe 25 august, iar eu anunţ public că voi lua o decizie definitivă - n-am reuşit să schimb opţiunea celor doi - voi lua o decizie definitivă cu privire la domnul Silaghi pe data de 23 august, având în vedere că 25 august cade într-o duminică şi trebuie găsite soluţii înainte de duminică, deci voi lua o decizie vineri, 23 august, dacă resping sau, cu toate argumentele pe care le-am adus, dacă accept desemnarea domnului Silaghi. Dar până atunci ar fi timpul să se semneze sau să se respingă desemnarea contractului de privatizare, şi n-aş vrea să-l văd pe Silaghi, chiar aşa cum e, că devine ţapul ispăşitor al unei operaţiuni de privatizare, eventual de timpul Oltchim.


Deci asta este explicaţia şi vă rog să mă credeţi că simt responsabilitatea acestei desemnări într-un astfel de moment, când cea mai mare companie de transport marfă din România urmează să fie privatizată, o companie absolut strategică în sistemul de transporturi româneşti., simt responsabilitatea numirii ministrului, care, repet, nu va semna contractul, dar va avea răspunderea politică pentru finalizarea procesului de privatizare. Trebuie să vă spun că argumentele pe care le-am făcut publice legate de semnele mele de întrebare cu privire la potenţialul financiar al câştigătorului de a finanţa modernizarea companiei CFR Marfă le-am ridicat şi în discuţia pe care am avut-o cu FMI, Banca Mondială şi Uniunea Europeană. Poate şi Guvernul va trebui să discute mai mult cu Fondul legat de acest subiect. Repet, cheia rămâne dacă acel câştigător va putea să modernizeze CFR Marfă sau dacă nu cumva, pentru a-şi plăti datoriile, începe să taie cu zecile de mii de vagoane, să-şi achite din vânzarea fierului vechi datoriile la bănci. Repet, s-ar putea ca eu să greşesc, dar, fiind vorba de o companie atât de mare, aş vrea să fiu mai prudent şi mai puţin entuziast. Şi m-aş bucura mult ca premierul Ponta să aibă dreptate."


Compania Grup Feroviar Român a fost declarată in 20 iunie 2013 câştigătoare a competiţiei pentru privatizarea CFR Marfă.

Preţul oferit de GFR este de circa 202 milioane de euro şi ar urma să fie achitat integral. Pe de altă parte, GFR şi-a asumat investiţii de aproximativ 900 milioane de lei în CFR Marfă.


Ponta spune ca nu ramane ministru pana la expirarea termenului de plata a banilor pentru CFR Marfa


Premierul Victor Ponta a declarat insa, ulterior, ca nu are cum sa ramana ministru al Transporturilor pana la expirarea termenului de plata a banilor pentru CFR Marfa.

"Dacă câştigătorul licitaţiei va plăti în termenul de 60 de zile - eu n-am cum să rămân ministru 60 de zile -, dar probabil că nu ştie domnul Băsescu chestia asta. Deci, dacă va plăti în 60 de zile, va deveni proprietarul părţii majoritare din acţiuni. Dacă nu, sigur, rămâne statul român acţionar", a explicat Ponta.


El a mai spus ca, potrivit datelor de până în prezent, nu este nimic în neregulă cu privatizarea CFR Marfă, lucru confirmat de consultanţi şi parteneri internaţionali.

"Nu m-ar mira însă, în buna tradiţie a activităţii lui Băsescu, să se trezească firma sau proprietarul firmei cu ceva dosare penale, că cine în supără pe Băsescu, i se face câte un dosar penal. Ne-am obişnuit să avem dosare penale făcute la sugetia televizată a preşedintelui", a adăugat Ponta.