Prima intalnire dintre studentii interesati de informatiile financiar-bancare si reprezentantii publicatiilor Bancherul.ro si GhiseulBancar.ro, in cadrul proiectului „Excelenta in educatia financiar-bancara”, realizat in parteneriat cu Facultatea de Management din cadrul SNSPA, a avut loc joi, 06 iunie 2013, la Libraria Bastilia, din Capitala, la care a participat un invitat special din industria de relatii publice (PR): Sorana Savu, sefa reputatei agentii Premium PR.
Sorana ne-a impartasit o multime de lucruri extrem de interesante din experienta ei de peste 15 ani din industria de PR si ne-a oferit, pe de alta parte, o gramada de sfaturi si informatii utile cu privire la importanta educatiei financiare si a modului in care putem sa o promovam cu succes.
Am selectat mai jos cateva dintre principalele idei dezbatute in cadrul intalnirii si subliniate de catre Sorana:
- E uluitor cat de putin stiu oamenii despre produsele financiar-bancare pe care insa le folosesc foarte des, precum cardurile, creditele, depozitele, internet banking, cont curent etc. Si mai ciudat e cat de putini isi doresc sa invete cum sa utilizeze eficient produsele bancare, care i-ar face sa castige mai multi bani si, in acelasi timp, sa piarda mai putini;
- Multa lume pierde bani din nestiinta (de a-si administra dobanzile si comisioanele bancare, scaderea cursului de schimb, a actiunilor la bursa, a cresterii inflatiei etc.), preferand sa se planga ca e din cauza altora, „ca lumea e rea”, cand de fapt singuri si-au creat problemele;
- De aceea e nevoie ca notiunile financiar-bancare sa fie traduse intr-un limbaj usor de inteles, pe intelesul tuturor, astfel incat oamenii sa nu perceapa acea bariera de termeni de specialitate care-i intimideaza si-i impiedica sa utilizeze corect si eficient produsele bancare;
- Misiunea voastra, a studentilor si a jurnalistilor, a celor care scriu despre produsele financiare, este foarte importanta, pentru ca vorbim de un lucru extrem de important, si anume banii. Banii sunt punctul de pornire care ne ajuta sa ne relaxam in viata. (Stim, de altfel, cat de preocupati suntem, zilnic, sa castigam bani). Pe de alta parte, nu trebuie sa cadem in extrema ca banii sa reprezinte singura noastra motivatie (pentru unii, intr-adevar, scopul in viata este de a castiga cat mai multi bani), altfel sfarsim prin a ajunge sa nu ne mai ajunga niciodata;
Ne e rusine sa punem intrebari
- Cred ca aceasta bariera se poate depasi prin intrebari. Noi avem o problema din scoala cu educatia: ne e rusine sa punem intrebari, ne e frica sa nu fim penibili sau sa nu se creada ca suntem inculti. Chiar si studentilor le e frica sa puna intrebari;
- Intrebarea arata interesul tau pentru a invata, nu neintelegerea unei probleme. In realitate, punand niste intrebari putem invata foarte multe si, mai ales, putem evita multe probleme pe care altfel le putem intalni dupa ce am achizionat un produs bancar;
- Intrebarile trebuie puse inainte de a semna contractul cu banca, pentru ca dupa aceea le pui degeaba. Fireste ca vei avea intrebari daca citesti contractul, problema e ca putini o fac;
- De ce e nevoie de ziare, cand exista atatea bloguri, facebook si alte mijloace de comunicare? De ce mai e nevoie de agentii de Public Relations? In primul rand, e nevoie de articole de presa si de publicatii financiare serioase si cu reputatie pentru ca acestea sa filtreze potopul de informatii, multe gresite sau neimportante. Astfel ca cititorii unei prese de calitate vor citi esenta unui subiect, o informatie de cea mai buna calitate si cat mai exacta;
- Agentiile de PR sunt cele care, la randul lor, selecteaza si transmit informatia furnizata de companii intr-un limbaj adecvat, interesant si util pentru ziaristi si pentru public. Noi intretinem comunicarea, suntem niste artisti ai comunicarii, pentru ca si comunicarea oficiala evolueaza de la an la an, astfel ca riscul ca o analiza, o carte, sa devina rapid perisabila, inainte a a fi publicata, e tot mai mare;
- Acum, in era smartphones si a tabletelor, regulile si principiile comunicarii si a jurnalismului nu s-au schimbat, doar mediul, suportul informational evolueaza;
Primul sfat: aveti grija de numele vostru
- Primul meu sfat pentru voi, cei care faceti primii pasi in presa si in lumea economica, cei care vreti sa ajungeti ziaristi, analisti, economisti, specialisti in PR sau publicitate si nu numai, este sa aveti grija de numele vostru, de semnatura voastra, de prestigiul vostru. Sa scrieti niste texte pe care sa le puteti apara oricand si de care sa fiti mandri, pentru ca nu ati abdicat de la principii. Incercati sa invatati foarte mult si sa va feriti de compromisuri, sa nu cautati sa scrieti articole senzationale, de prima pagina, ci cele care raman valabile pe termen lung. Eu insumi am preferat sa stau cativa ani in afara industriei de PR, fara prea multe principii in anii 90, inainte de a-mi deschide propria agentie, Premium PR;
- Este important, de asemenea, sa constientizati ca textele scrise de voi devin publice, citite de un public larg, de aceea trebuie sa fiti pregatiti de critici, de feedbank. Reactia cititorilor, este, de altfel, foarte importanta si stimulata de noile medii de comunicare. Poti astfel sa-ti imbunatatesti articolele si sa le corectezi, in urma reactiei cititorilor si poti, de asemenea, sa oferi cititorilor lamuriri suplimentare;
- Un student a intrebat cum putem face atractive informatiile despre bani, despre finante, subiecte care par atat de neabordabile si neinteresante pentru publicul larg, neinitiat. Exista diverse mijloace ce poate face un astfel de proiect atractiv, precum utilizarea unor animale, respectiv suricatele, drept subiecte pentru a trata teme complicate din finante, cum a procedat o emisiune TV din strainatate. De altfel, interesul pentru astfel de subiecte este foarte redus si in alte tari, de aceea riscul este ca jurnalistii sa devina frustrati din cauza audientei slabe, desi continutul este de calitate. Solutia este sa nu disperi, pentru ca utilitatea si succesul unor astfel de informatii se verifica pe termen lung.
Iata si cateva teme de articole de educatie financiara alese de studenti pentru a le realiza:
- Ce este dobanda de politica monetara a BNR si inflatia (ideea ispirata de cartea lansata recent de Lucian Anghel)
- Ce fel de carduri e bine sa fie utilizate de studenti: de debit sau de credit?
- De ce suntem obligati sa ne facem un card pentru incasarea bursei, a salariului sau pensiei, la o anumita banca? De ce nu putem alege noi banca?
- De unde a pornit criza?
- Care este planul Europei de a iesi din criza si de a se dezvolta in urmatorii 10 ani?
- De ce nu sunt interesati oamenii de subiectele financiare (dupa cum arata studiile)?
- De ce am avea nevoie de o asigurare de viata?
- Cum ne administram eficient banii: cum putem castiga mai mult, cum evitam situatiile in care-i putem pierde?
- De ce avem nevoie de un plan financiar, de un buget, pe termen lung?
- Ce trebuie sa stiu in privinta bancilor si a banilor daca vreau sa-mi fac o afacere?
- Cum se primesc bani din fondurile europene?
Proiectul Excelenta in educatia financiar-bancară
Facultatea de Management, în parteneriat cu publicaţiile de specialitate Bancherul.ro şi GhiseulBancar.ro, deruleaza un proiect editorial de educaţie financiară intitulat „Excelenţa în informaţia financiar-bancară”.
Acesta îşi propune să iniţieze studenţii în realizarea şi publicarea unor articole despre produsele şi serviciile bancare, bănci, asigurări, bursa, macroeconomie, afaceri şi finanţe, scrise pe înţelesul tuturor şi într-un mod cât mai profesionist şi atrăgător.
Studenţii interesaţi să participe la proiect pot să acumuleze experienţa relevantă în redactarea articolelor, în publicitate, online, PR, în domeniul bancar şi financiar, prin participarea la evenimentele care au loc în industria financiar-bancară şi interacţiunea cu profesioniştii din domeniu.
Cei mai buni studenţi vor avea astfel şi şansa de a fi selectaţi pentru a lucra în presă, PR, publicitate sau pentru una dintre companiile financiare care susţin acest proiect.
Proiectul se va finaliza cu publicarea unei selecţii a celor mai bune articole de educaţie financiară şi cu premierea acestora.
Studenţii interesaţi sunt invitaţi să trimită un email pentru a se înscrie în acest proiect la adresa ioana.constantin@facultateademanagement.ro sau info@bancherul.ro.