Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat sâmbătă, la Antena 3, că instituţia pe care o conduce, împreună cu Guvernul şi Banca Naţională, caută o soluţie pentru ca, în următoarele luni, comisioanele interbancare să fie reduse substanţial.
"Sper că în următoarele luni, împreună cu Guvernul şi Banca Naţională, vom găsi o soluţie, consultând industria, băncile, să ajungem la o formulă în care să reducem substanţial aceste comisioane. Cred că este o zonă pe care o să ne concentrăm în următoarele luni ale anului acesta şi să arătăm rezultate. Eu sunt încurajat de ceea ce am făcut acum doi ani, când am reuşit destul de repede să eliminăm comisioanele la rambursarea anticipată a creditelor. Cred că a fost un succes şi cred că avem şanse să imităm acest succes", a spus Chiriţoiu, citat de Agerpres.
Acesta a subliniat că, potrivit analizei făcute de Consiliul Concurenţei, România are printre cele mai mare comisioane la tranzacţiile cu cardul.
"Analiza noastră arată că România are, nu cele mai mari, dar printre cele mai mari comisioane la tranzacţiile cu cardul, comisioane interbancare, ce îşi plăteşte o bancă alteia. VISA a promis Comisiei Europene că va reduce comisioanele la 0,3%. În România comisionul este de 1%, adică la 100 de lei un leu rămâne la bănci. Nu e nicio justificare economică ca o tranzacţie internă în România să coste mai mult ca procesarea unei tranzacţii transfrontaliere. Deci, dacă VISA poate să trăiască cu 0,3% la tranzacţiile transfrontaliere, aşa cum a promis Bruxelles-ului, cred că şi în România poate să se încadreze în costuri similare", a mai afirmat preşedintele Consiliului Concurenţei.
În România, comisionul interbancar în sistemele VISA şi MasterCard este de 1% şi, respectiv, 1,2%, în timp ce în ţări precum Belgia, Franţa, Italia Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia sau Marea Britanie nivelul comisionului nu depăşeşte 0,8% (pentru cardurile de debit cu chip).
Declanşată de Consiliul Concurenţei în 2011, investigaţia sectorială pe piaţa serviciilor de plăţi bancare a urmărit patru direcţii principale: modul de determinare a comisioanelor interbancare pe piaţa cardurilor de plată; modul de determinare a nivelului comisioanelor şi taxelor plătite de comercianţi către banca acceptantă (care deţine POS-ul aflat la comerciant) pentru serviciile prestate în cazul tranzacţiilor cu carduri; profitabilitatea sectorului cardurilor de plată; gradul de concentrare a pieţei serviciilor de plată cu carduri.
În cadrul acestei investigaţii sectoriale au fost solicitate informaţii de la 28 bănci membre Visa/MasterCard, 22 agenţi economici cu obiect de activitate în diverse domenii (hipermarketuri, supermarketuri, agenţii de turism, restaurante), organizaţiile Visa Europe şi MasterCard.
Comisioanele interbancare sunt plăţile realizate între băncile acceptante şi băncile emitente pentru tranzacţiile care presupun utilizarea cardurilor de plată. În cazul tranzacţiilor la POS, comisionul interbancar este plătit de banca acceptantă (care deţine POS-ul aflat la comerciant) către banca emitentă a cardului şi este suportat de către comerciant şi, indirect, de către consumatori.
În conformitate cu regulile Visa şi MasterCard, până în 2011, comisioanele interbancare erau stabilite de băncile membre ale celor două organizaţii şi era de 1%.
Analiza profitabilităţii efectuată de Consiliul Concurenţei arată că rata medie a profitului înregistrată în activitatea de emitere de carduri, în perioada 2009-2011, a fost între 62,1% şi 101,1%, pentru jumătate din băncile intervievate. Totodată, studiul relevă că veniturile încasate de băncile emitente din comisioanele interbancare reprezintă între 8,1% şi 11,2% din totalul veniturilor din activitatea de emitere carduri.
În condiţiile în care din veniturile totale au fost extrase veniturile din comisioanele interbancare, peste 50% dintre băncile intervievate au înregistrat o profitabilitate între 49% şi 79%. Ca urmare, activitatea de emitere a cardurilor rămâne profitabilă, pentru un număr semnificativ de emitenţi, chiar şi în absenţa comisionului interbancar.
Raportul realizat în urma investigaţiei sectoriale pe piaţa serviciilor de plăţi bancare din România este publicat pe site-ul instituţiei şi este supus dezbaterii publice timp de 30 de zile.