Banca portugheza Millennium Bank Romania are ca obiectiv sa ajunga pe profit in 2014, dupa 7 ani de pierderi continue de la infiintarea bancii in 2007, printr-o investitie tip greenfield initiata in urma pierderii cursei pentru preluarea BCR, in favoarea Erste Bank.
In ciuda tendintei de reducere a pierderilor nete pana la finalul lui 2011 si a diminuarii semnificative a costurilor operationale, profitul bancii s-a deteriorat in 2012, din cauza cresterii volumului de provizioane cauzate de problemele clientilor companii si a devalorizarii garantiilor imobiliare. Rata creditelor neperformante a fost de 14,54% in decembrie 2012, fata de 18,65% in 2011.
Millennium Bank Romania a avut in 2012 o pierdere de 23,8 milioane euro, in crestere cu 34% fata de 17,8 milioane in 2011, pe fondul performantei slabe a veniturilor din dobanzi, in scadere cu 31%, ca urmare a reducerii dobanzilor la credite.
De asemenea, veniturile au fost relativ modeste, din cauza ratei scazute de atragere de noi clienti, afectand astfel creserea volumelor de afaceri si castigurile din cross-selling, in ciuda impactului pozitiv al reducerii costurilor cu depozitele si modificarea pretului portofoliului de credite pentru companii.
Banca noteaza in raportul anual ca si-a intarit constant pozitia pe piata bancara romaneasca, datorita cresterii sustenabile a afacerii si a unei reputatii tot mai solide.
Anul trecut, se precizeaza in raportul anual, a fost marcat in continuare de un mediu competitiv ridicat pe piata bancara romaneasca, care este foarte fragmentata, majoritatea bancilor din totalul de 40 avand cote de piata sub 1%.
In consecinta, costul finantarii s-a mentinut ridicat, in special in privinta finantarilor in valuta, fapt exacerbat de intreruperea finantarilor de la bancile-mama. Sectorul bancar a fost de asemenea afectat de schimbari legislative importante, care au limitat creditarea in valuta, fapt care a determinat orientarea spre imprumuturile in lei. In acelasi timp, scaderea economiei si devalorizarea garantiilor imobiliare au determinat cresterea provizioanelor pentru creditele neperformante la niveluri record.
In ciuda mediului extrem de advers, Millennium Bank a continuat sa-si consolideze pozitia in 2012 prin cresterea bazei de clienti si a volumului de afaceri. Concret, numarul clientilor bancii a crescut cu 26%, de la 33 la 41.000 de clienti. Volumul de active s-a majorat cu 10,8%, de la 522 la 578 milioane euro. Volumul creditelor nete a avansat cu 14%, de la 346 la 395 milioane euro iar cel al depozitelor cu 13%, de la 275 la 311 milioane euro.
Pe de alta parte, banca si-a redus ponderea creditelor in valuta de la 89% la 78% din total si a vandut un portofoliu de credite de consum neperformante in valoare de aproape 21 milioane euro.
Totusi, banca si-a mentinut o rata de solvabilitate peste media sistemului de 14%, la nivelul competitorilor, ca efect al unei abordari conservative a managementului de risc, dar si in urma unei majorari de capital de 20 de milioane de euro operata in februarie 2012.
In acelasi timp, banca portugheza are un nivel de lichiditate confortabil, cu un raport credite/depozite stabil si datorita unei facilitati de credit stand-by in valoare de 75 de milioane de euro si extinderea pana in 2016 a unui credit pe termen mediu de 150 de miloane de euro de la banca-mama din Portugalia.
Planurile pentru 2013
In 2013, Millennium Bank se va concentra pe imbunatatirea semnificativa a profitului, in vederea atingerii obiectivului de a ajunge pe break-even in 2014, se arata in raportul anul al bancii.
In consecinta, in urmatorul an fiscal banca se va concentra pe cresterea veniturilor, in special prin majorarea bazei de clienti de retail, cresterea bazei de depozite, majorarea ponderii de conturi curente in vederea reducerii costurilor de finantare, precum si prin majorarea credtelor pentru IMM-uri, in special in anumite sectorare, cu scopul maximizarii veniturilor din cross-selling.
Banca Millennium, un greenfield lansat in Romania in 2007, dupa pierderea luptei cu Erste Bank pentru preluarea BCR, opereaza in prezent cu o retea de 65 de unitati, care include 7 centre de afaceri in cele mai mari orase.