BNR avertizeaza clientii bancilor ca pot fi manipulati in scopuri oculte pentru a face greva bancara |
Autor: Bancherul.ro 2013-03-15 16:36 |
|
Alexandru Paunescu (foto), seful directiei juridice din cadrul BNR, avertizeaza cu privire la un posibil fenomen de manipulare a clientilor bancilor in scopuri oculte, dand ca exemplu instigarea la neplata ratelor la banca sau asa-zisa greva bancara.
„Un consumator educat din punct de vedere financiar inseamna o persoana mai putin de manevrat si manipulat, pentru interese mai mult sau mai putin oculte, mai ales ca in aceste zile exista o practica de manipulare a consumatorilor in domeniul financiar-bancar”, a spus astazi Alexandru Paunescu, seful directiei juridice din cadrul BNR, in cadrul unei conferinte gazduita de BNR cu prilejul lansarii unui program de informare si educatie financiara a consumatorilor.
„Educatia financiara are ca prim rol, pe langa informarea consumatorilor, si posibilitatea de a reactiona fara a fi influentat de factori externi. Este public ceea ce se intampla in Romania, dar si in alte tari, cu privire la instigarea consumatorilor facuta de anumite persoane pentru, de exemplu, neplata ratelor la credite. Un consumator mai informat ar sti ca neplata ratelor la credite pe o perioada mai lunga de cateva zile presupune ajungerea acestora la Biroul de Credit si Centrala Riscurilor Bancare si imposibilitatea pe termen foarte lung de accesare a unui serviciu bancar”, a adaugat el.
Dupa cum a avertizat si Bancherul.ro in ultima perioada, exista anumite grupuri de clienti ai bancilor, sprijiniti de avocati in cautarea de celebritate si de bani, dar si de „o parte a presei”, mai mult sau mai putin naiva, care fac presiuni la autoritati in vederea castigarii proceselor prin care incearca nu doar sa elimine clauzele abuzive din contractele de credit (si eventual sa obtina despagubiri), ci si sa obtina conditii preferentiale, precum dobanzi de 2%.
Persoane din respectivele grupuri de clienti instiga la asa-numita greva bancara, ce presupune neplata ratelor pentru 29 de zile, nu 30, astfel incat sa nu ajunga pe lista neagra a Biroului de Credit.
E bine insa de stiut ca bancile raporteaza la Biroul de Credit si datele pozitive cu privire la clienti, asadar si faptul ca au intarzieri de 1 sau 29 de zile la rate, elemente care se iau in considerare, de asemenea, atunci cand o banca ia decizia de a lucra sau nu cu un client si daca da, in ce conditii.
Asadar, greva bancara, presiunile la nivelul autoritatilor sau actiunile in justitie nu sunt o solutie pentru a se ajunge la o intelegere intre banci si clienti, dupa cum a declarat tot astazi si presedintele ANPC, Bogdan Cristian Nica.
El a precizat ca autoritatea va incerca sa gaseasca solutii pentru rezolvarea pe cale amiabila a conflictelor dintre clienti si banci, intrucat procesele nu sunt convenabile nici pentru banci, dar nici pentru clienti.
Nici o mie de seminarii la BNR sau procese castigate la Curtea Suprema nu vor rezolva conflictul dintre banci si clienti
Cam tardiva aceasta noua strategie a ANPC, dupa ce aceasta autoritate, prin modul in care a elaborat si implementat OUG 50, a contribuit la izbucnirea conflictelor si la initierea proceselor in justitie dintre banci si clientii acestora, timp in care BNR a preferat sa asiste pasiv la ceea ce se intampla.
ANPC, o institutie din subordinea guvernului, a fost prima care a sustinut si promovat (intr-un context electoral) procesele impotriva bancilor, sfatuind populatia, prin declaratii publice, sa dea bancile in judecata. In acest mediu conflictual au aparut apoi si avocatii, carora le-a fost foarte usor sa profite de toata lumea pentru deveni celebri si plini de bani.
O atitudine populista care se razbuna acum pe toti.
La fel de tardive, necredibile si inutile, in acest mediu conflictual si de neincredere reciproca, sunt si initiativele BNR si ale bancilor in domeniul educatiei financiare, mai ales cand sunt organizate cu ajutorul unor asociatii ai caror reprezentanti nu inspira o incredere mai mare decat a unui politician.
Pana cand bancherii si BNR nu-si vor recunoaste, public, greselile si nu-si vor despagubi de buna voie clientii abuzati, angajandu-se ca de acum inainte sa aiba o relatie corecta, fara avocati si judecatori, nici o mie de seminarii la BNR, de programe de educatie financiara sau de procese judecate si castigate la Curtea Suprema nu vor aduce linistea pe piata bancara.
|
|