Laszlo Diosi, presedintele OTP Bank: Ne mentinem planul de a cumpara o banca in Romania pentru a ajunge la o cota de piata de 5% |
Autor: Bancherul.ro 2012-10-18 08:09 |
|
Laszlo Diosi este presedintele OTP Bank Romania de 5 ani, din 2007, si spune ca are planuri de a ramane si in urmatorii ani la Bucuresti, cand este posibil sa asistam la extinderea bancii pe piata locala prin preluarea altei institutii de credit, conform planurilor anuntate de grupul maghiar in urma cu doi ani, scopul fiind de a ajunge la o cota de piata de 5% pe piata bancara din Romania.
Laszlo Diosi este insa in Romania de 7 ani, din 2005, an in care a lucrat ca vicepresedinte al diviziei de retail la OTP Bank Romania (dupa ce grupul maghiar OTP Bank a preluat RoBank in 2004), iar ulterior, din 2007, este presedintele Consiliului de Administratie si CEO al OTP Bank Romania.
El are o cariera de 12 ani exclusiv in domeniul bancar, ocupand functii cheie in banci precum: OTP Bank (Project Leader, Mortgage Bank Project, Head of South Budapest Region Network Coordination, BPR project), K&H Asset Management Rt. and ABN-AMRO Fund Service Ltd. (Chairman of the Supervisory Board), K&H Bank, Hungary (Deputy Chief Executive Officer, Head of Retail Division), OTP Bank Romania (Chairman of the Management Board and CEO).
OTP Bank are o cota de piata de peste 1% in prezent, fara schimbari importante in ultimii ani, aceeasi pozitie pe piata avand-o si in momentul achizitiei RoBank in 2004. In 2005, odata cu inceperea procesului de lansarea de noi produse de retail si extinderea retelei de unitati, planul oficial al bancii era de a atinge o cota de piata de 4-5% pe termen mediu. Banca a fost interesata in 2006 sa cumpere CEC-ul, insa s-a retras inainte de depunerea ofertei financiare imbunatatite iar acum banca de stat nu mai e de vanzare.
Banca maghiara nu a reusit insa sa atinga acest obiectiv nici prin crestere organica, in ciuda lansarii de credite in monede exotice cu dobanzi mici, precum franci elvetieni, inca din 2005, din cauza concurentei puternice venite din partea bancilor austriece, prin BCR si Raiffeisen, a celor grecesti si a francezilor prin BRD.
Romania are si oportunitati, dar si riscuri mari
In ceea ce priveste situatia bancii pe care o conduce, Diosi spune ca aceasta a traversat cu bine perioada de criza si este pregatita pentru urmatoarea perioada de crestere, el fiind optimist cu privire la potentialul de dezvoltare al tarii.
De altfel, OTP Bank a fost printre primele banci din Romania care au stopat creditarea, inainte de izbucnirea crizei, in special in cazul creditelor de consum fara garantii, pentru a-si curata portofoliul, iar ulterior a relat procesul de creditare tot printre primii, cu noi produse de creditare care ofera clientilor scheme de protectie in cazul dificultatilor in rambursarea ratelor.
"Cred că este foarte important să revenim la activitatea de creditare, pentru că România este o piaţă cu adevărat interesantă, cu o mulţime de oportunităţi, mai mari decât în alte ţări, dar şi cu riscuri incomparabil mai mari, dacă nu le înţelegi. De aceea, trebuie să fii aici, să înţelegi riscurile, să ţi le asumi şi să le administrezi zilnic. Doar dacă faci asta vei avea parte de oportunităţi foarte bune. Se vede asta şi din poveştile de succes din această ţară, unde vedem, pe de o parte, falimente de răsunet, iar pe de alta mari succese. Dacă nu-ţi asumi riscul într-un mod corect, dacă nu-l administrezi, poţi avea un eşec răsunător aici. Dar şi oportunităţile sunt mari."
"Vrem sa crestem de 2 ori cat piata"
El apreciaza ca România va avea o creştere stabilă pe termen foarte lung, cu un avans al PIB-ului de 3-4% pe an, într-un mediu macroeconomic şi inflaţie stabile, o creştere a comerţului extern, a producţiei agricole, a ponderii IMM-urilor în economia ţării, cu un rol important în sectorul energetic în această zonă a Europei.
"Noi vrem să creştem de două ori cât piaţa. Putem face acest lucru pentru că ne autofinanţăm, inclusiv în acest an am atras mai multe depozite decât credite, fiind activi şi pe piaţa împrumuturilor. Ne dorim o cotă de piaţă în jurul a 5% pe viitor, pentru ca este mai confortabil, din motive de economie de scară. Avem un raport cost-venit în jur de 60%, care nu este prea rău, pentru că avem un model de bancă universală, fiind prezenţi în fiecare judeţ. În unele ţări occidentale acest raport este mult mai mare, ajungând la 70-80%", spune seful OTP Bank.
Schimbarea de strategie dupa criza
Laszlo Diosi spune ca dupa criza banca si-a schimbat strategia, pentru a fi in acord cu noua directie a economiei, dinspre consum spre productie si agricultura. "Dupa 2000, tara a avut o perioada de dezvoltare foarte buna, dar supraincalzita, cu multe investitii si noi afaceri, dar după 2005-2006 s-a pierdut direcţia, am virat dinspre producţie şi investiţii spre consum, spre produse de lux. Iar oamenii au început să se complacă în această situaţie, în loc să continue să dezvolte capacitati de productie si de export. Acum trebuie să ne întoarcem spre direcţia bună şi să începem o lungă poveste de succes care să ia locul unei stele căzătoare. De aceea şi noi la bancă ne schimbăm strategia, acum ne orientăm spre credite de consum, IMM-uri, spre agricultură. Este în interesul ţării, de altfel, dar şi al nostru, să avem bănci care să finanţeze sectorul micilor afaceri", spune Laszlo Diosi.
Comunicarea: o lectie ce se poate invata si din razboaie
Dupa cum se autocaracterizeaza, Diosi este un "hard worker", iar in timpul liber este pasionat de fotografie si de istorie militara. Comunicarea, spune el, este abilitatea de bază a unui manager, dar care din pacate a observat ca lipseşte la mulţi oameni de afaceri.
"Ne lovim cam tot timpul si oriunde de aceeasi problema, cea de comunicare: o comunicare greşit înţeleasă poate produce dezastre atât în război cât şi într-o companie. Secretul este ca mesajul să ajungă nealterat la utilizatorul final iar acesta să-l poată aplica practic. Este vorba şi despre realizarea unei strategii şi ajustarea acesteia la realităţile externe. Pentru că succesul este determinat de detalii: de pregătire, de învăţare, motivare, administrarea resurselor umane. Există o lecţie care spune că nu există o afacere mare, ci doar foarte multe detalii mici, pregătiri din greu, multă muncă", spune Laszlo Diosi
Efectele dezastruoase ale intreruperii comunicarii intr-un sistem de organizare centralizat pot fi vazute si in istoria militara. "Avem, de exemplu, doctrina sovietică şi cea vestică. Doctrina sovietică este centralizată, fără nicio libertate pe câmpul de luptă, pe când cea vestică se bazează pe militari foarte antrenaţi ce au libertatea de a acţiona, acesta este motivul pentru care au succes în război. În doctrina sovietică, vedem ce s-a întâmplat în războiul din Irak: au tăiat liniile de comunicaţii astfel că armata a rămas paralizată, întrucât nu aveau dreptul să acţioneze fără ordine de la nivel central. La fel se întâmplă în cazul unei bănci străine: daca trebuie să ceri tot timpul aprobari de la banca-mamă pentru diverse decizii, esti pierdut pe plan local. Noi luăm deciziile local, avem management local. Dacă este vorba de o decizie de management, o pot lua în doar 5 minute, aşadar suntem foarte flexibili", spune seful OTP Bank.
Banca maghiara poarta acum un razboi mai degraba psihologic in ceea ce priveste planurile de extindere in Romania, dupa ce negocierile de preluare a RBS Romania au dat gres. Ofertele de vanzare nu lipsesc, insa maghiarii ar dori sa nu cumpere niste portofolii prea riscante, dar nici prea scumpe, iar timpul pare sa fie de partea lor: cu cat criza se prelungeste, cu atat preturile activelor bancare scade.
Laszlo Diosi, OTP Bank: We maintain our plan to buy a bank in Romania to reach a market share of 5%
|
|